Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020

Με ΣΔΙΤ 500 εκατ. ευρώ το λίφτινγκ στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Διαγωνισμός θα καλεί ιδιώτη να αναλάβει επισκευές βλαβών, έργα σηματοδότησης και λοιπές εκκρεμότητες στο δίκτυο. Πώς θα αποζημιώνεται για τις υπηρεσίες του. Ο ρόλος των συνδικαλιστικών ηγεσιών.

Τέλος στο πολυετές σήριαλ με τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου θέλει να βάλει η κυβέρνηση. Η νέα διοίκηση του ΟΣΕ, υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Σπ. Πατέρα, σχεδιάζει να προκηρύξει μέσα στον επόμενο χρόνο διαγωνισμό με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με προϋπολογισμό που θα φτάνει το μισό δισ. ευρώ.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει με πολυετές συμβόλαιο να επισκευάζει τις βλάβες σε εύλογο χρόνο που θα προβλέπεται ρητά στη σύμβαση, να ολοκληρώσει τα έργα σηματοδότησης και τις άλλες εκκρεμότητες ώστε να λειτουργεί κανονικά το σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα αποζημιώνεται με τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας» με βάση ποιοτικά και άλλα κριτήρια που θα προβλέπονται στη σύμβαση. Αρκετοί αναρωτιούνται, βέβαια, πως θα εποπτεύει ο ΟΣΕ μια τόσο μεγάλη σύμβαση όταν δεν διαθέτει το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό (μηχανικούς, κ.λπ.).

Στελέχη της αγοράς μεταφορών τονίζουν πως η έλλειψη συντήρησης αποτελεί το σημαντικότερο εμπόδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου (ώστε να πυκνώσουν π.χ. τα δρομολόγια εμπορευματικών αμαξοστοιχιών από το λιμάνι του Πειραιά), ενώ αυξάνεται η πιθανότητα μικρών ή μεγαλύτερων ατυχημάτων. Επιπλέον, σε περιπτώσεις όπως οι σήραγγες και γέφυρες, απαιτούνται έργα συντήρησης για να καλυφθούν οι απαιτήσεις κοινοτικών οδηγιών. Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που λειτουργεί τις επιβατικές αμαξοστοιχίες στο ελληνικό δίκτυο, βγάζει σχεδόν κάθε ημέρα ανακοινώσεις για βλάβες της σιδηροδρομικής υποδομής που διαχειρίζεται ο ΟΣΕ. Αρκετές από τις συγκεκριμένες βλάβες είναι σοβαρές και πολλές φορές καθυστερεί η επίλυσή τους.

Το ερώτημα που απασχολεί την αγορά είναι αν αυτή τη φορά θα επιτρέψουν οι συνδικαλιστικές ηγεσίες του ΟΣΕ να προχωρήσει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός για αναβάθμιση και συντήρηση με ΣΔΙΤ. Αντίστοιχα σχέδια, για ΣΔΙΤ συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου, προωθούνται από απανωτές διοικήσεις του οργανισμού από το 2014. Ακόμα και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε επιχειρήσει να περάσει ένα τέτοιο μοντέλο αλλά υποχώρησε γρήγορα υπό την πίεση των συνδικαλιστών που θεωρούν πως ο ΟΣΕ πρέπει να ενισχυθεί με προσωπικό και να αναλάβει ο ίδιος τη συντήρηση, ενίοτε και μέσω παραδοσιακών εργολαβιών.

Όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, η συντήρηση αποτελεί προτεραιότητα όχι μόνο για την κυβέρνηση, αλλά και για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που πιέζει για ευρύτερες αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης και λειτουργίας των σιδηροδρομικών υποδομών. Χωρίς μοντέλο συντήρησης κινδυνεύουν να απαξιωθούν μεγάλα τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που κόστισαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και παραδόθηκαν σχετικά πρόσφατα.

Την σημερινή κατάσταση περιγράφει και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών που παρουσιάστηκε πέρυσι το καλοκαίρι. Όπως αναφέρει, «με εξαίρεση τις πρόσφατα αναβαθμισμένες σιδηροδρομικές υποδομές, το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου είναι σε μέτρια κατάσταση. Εκτελείται περιορισμένη συντήρηση, που επικεντρώνεται κυρίως σε επείγοντα έργα επισκευών, ιδίως στις γραμμές, όπου σημαντικές παρεμβάσεις (ανακατασκευή, αναβάθμιση με ηλεκτροκίνηση κ.λπ.) είναι σε εξέλιξη ή υπό σχεδιασμό».


Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr