Η πορεία του διαγωνισμού για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας (Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός), η διαχείριση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) της Ψυττάλειας και η επανεκκίνηση του μετρό Θεσσαλονίκης, συνολικού ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ, γίνονται η σημαία της κυβέρνησης για να κλείσουν οι εκκρεμότητες στα μεγάλα και ώριμα έργα υποδομών μέχρι τα τέλη του έτους, για τα οποία δίνουν σκληρή μάχη οι μεγάλοι εγχώριοι παίκτες του κλάδου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Μυτιληναίος, Αβαξ, Ιντρακάτ) και μία πολυεθνική, η γαλλική Suez.
Πρόκειται για έργα που παρακολουθεί στενά το Μέγαρο Μαξίμου, και προσωπικά ο πρωθυπουργός, καθώς η έκβασή τους χαρακτηρίζεται όπλο βιωσιμότητας και διατήρησης των θέσεων απασχόλησης σε μεγάλους ομίλους της χώρας όπως η Ελλάκτωρ και η Αβαξ, αλλά συγχρόνως και γιατί συνδέονται με την ανάπτυξη της χώρας σε μία από τις δυσκολότερες οικονομικά συγκυρίες.
Μετά την παρέμβαση προ μηνών της Suez στον πρωθυπουργό για την Ψυττάλεια, προκειμένου να αξιολογηθούν και οι τρεις προσφορές, καθώς αρχικά η αρμόδια επιτροπή είχε αποφασίσει τον αποκλεισμό των δύο εκ των τριών διεκδικητών, η ΕΥΔΑΠ έχει ξεκινήσει την επαναξιολόγηση των τεχνικών φακέλων εν μέσω προσφυγών προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο για το πενταετές συμβόλαιο των 324 εκατ. ευρώ.
Απέναντι στο σχήμα που έχουν συγκροτήσει οι Suez, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ιντρακάτ βρίσκεται ο Μυτιληναίος, αποφασισμένος να διεκδικήσει ισχυρό μερίδιο από την πίτα των υποδομών τα επόμενα χρόνια. Η εταιρεία, με όχημα την τεχνογνωσία της ΜΕΤΚΑ σε έργα κυρίως στο εξωτερικό, φιλοδοξεί να ανεβάσει στροφές και να δημιουργήσει έναν ισχυρό πυλώνα στον τομέα των κατασκευών και των έργων βιώσιμης ανάπτυξης όπου επιδιώκει να επενδύσει τα επόμενα χρόνια.
Ο Ομιλος Επιχειρήσεων Μυτιληναίος με την οικονομική ευρωστία που διαθέτει επιχειρεί να επωφεληθεί από τις αδυναμίες και τα στραβοπατήματα των άλλοτε ισχυρών παικτών της χώρας, αλλά και από την προσπάθεια του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή να θέσει ένα αποτελεσματικότερο πλαίσιο παραγωγής έργων, το οποίο θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο και στη μεγάλη πρόκληση που είναι η υλοποίηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στην κυβέρνηση, πάντως, δεν κρύβουν την αγωνία τους και για τις μετοχικές εξελίξεις στον όμιλο Ελλάκτωρ, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά τη συμφωνία του ολλανδικού επενδυτικού fund Reggeborgh Invest με τον κ. Λεωνίδα Μπόμπολα.
Ο λόγος είναι ότι σήμερα ο Ακτωρ είναι ανάδοχος και υλοποιεί μια σειρά έργων, με κρισιμότερο όλων τη σύμβαση για το μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο έχει δεσμευτεί ο ίδιος ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.
H αγωνία της κυβέρνησης είναι να ξεκαθαρίσει γρήγορα το θέμα της μετοχικής σύνθεσης, από το οποίο πιθανολογείται η ανάδειξη και μιας νέας διοίκησης που θα κληθεί να βγάλει από το αδιέξοδο το έργο, αλλά και θα εξασφαλίσει μια συνολική διευθέτηση σε όλα τα ανοιχτά μέτωπα, είτε αυτά αφορούν το μετρό, είτε την Υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης, μια σύμβαση που έχει ακυρωθεί από δεκαετίας αλλά στοιχειώνει το Δημόσιο.
Ο λόγος είναι ότι ο ανάδοχος (Ακτωρ – Αρχιρόδον) διεκδικεί αποζημίωση που έχει κερδίσει στα δικαστήρια και σήμερα ξεπερνά το ποσό των 100 εκατ. ευρώ.
Τελευταία ευκαιρία για τη Γραμμή 4 του μετρό
Με βάση το «όλα ή τίποτα» κινείται η Ελλάκτωρ στον διαγωνισμό για τη Γραμμή 4 του μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που έχει κατασκευαστεί την τελευταία δεκαετία στη χώρα μας. «Δεν υπάρχει περίπτωση να συμφωνήσουμε για το μετρό παρά μόνο ως καθολικός ανάδοχος», δήλωσε προ ημερών ο διευθύνων σύμβουλος Σάκης Καλλιτσάντσης.
Εν μέσω διαρροών για ανακωχή και συζητήσεις συνεργασίας μεταξύ των δύο κοινοπραξιών (Ακτωρ – Ansaldo – Hitachi και J&P Αβαξ – Ghella – Alstom Transport) που έχουν μείνει στην τελική κούρσα της διαγωνιστικής διαδικασίας, ο επικεφαλής του ομίλου διεμήνυσε ότι μοιρασιά δεν μπορεί να γίνει.
Η Αττικό Μετρό, πάντως, ακολουθώντας την κυβερνητική γραμμή διάσωσης του μεγάλου έργου, αποφάσισε να αναλάβει πρωτοβουλία και πριν από λίγες ημέρες πέρασε από το διοικητικό συμβούλιο το πρακτικό της επιτροπής, το οποίο προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Το πρακτικό υποβλήθηκε ως συμπληρωματικό έγγραφο στο ΣτΕ για την εκδίκαση της υπόθεσης, η οποία προγραμματίζεται εντός των ημερών. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Απρίλιο το ΣτΕ έκανε δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα των δύο κοινοπραξιών υπό την Ακτωρ και την Αβαξ, που ζητούσαν με ξεχωριστές προσφυγές τους τον αποκλεισμό η μία της άλλης.
Ωστόσο, έδινε περιθώριο θεραπείας της προηγούμενης απόφασης της επιτροπής του διαγωνισμού που θα τεκμηριώσει εκ νέου την αξιολόγηση των υποψηφίων με βάση τις υποδείξεις του Ανώτατου Δικαστηρίου.
Για να προχωρήσει ο διαγωνισμός, προϋπόθεση είναι να μην υπάρξει νέος κύκλος προσφυγών στο ΣτΕ εναντίον των αποφάσεων της Αττικό Μετρό.
Από τη νέα αξιολόγηση του ΣτΕ θα προκύψει πλέον ποιος από τους υποψηφίους πρέπει να αποκλειστεί, εάν θα συνεχίσει ένας ή και οι δύο στον επόμενο γύρο, πού είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, ή αν θα απορριφθούν και οι δύο και ο διαγωνισμός θα ακυρωθεί.
Βρισκόμαστε, επομένως, στο τελευταίο, πιο κρίσιμο σημείο του διαγωνισμού, εκείνο που θα ανοίξει τον δρόμο για τη συνέχιση του έργου ή την οριστική του καταδίκη, ενεργοποιώντας τις διαδικασίες επαναπροκήρυξής του.
Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Εναν χρόνο μετά την απόφαση για αλλαγή της μεθόδου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, που είναι ο κεντρικός του έργου, αλλά και την επιλογή για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων (έναντι της κατά χώρα διατήρησης που είχε επιλέξει η προηγούμενη κυβέρνηση), η σημερινή εικόνα του μετρό παρουσιάζει ελάχιστη πρόοδο.
Τα προβλήματα ρευστότητας του αναδόχου (κοινοπραξία υπό τον Ακτωρα και ιταλικές εταιρείες), αλλά και οι μεγάλες καθυστερήσεις στα συνοδά έργα έχουν κατεβάσει από καιρό τους ρυθμούς της κατασκευής και εγείρουν πλέον σοβαρές ανησυχίες για το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που έχει ορίσει ο κυβερνητικός σχεδιασμός για παράδοση κατά ενιαίο τρόπο του έργου τον Απρίλιο του 2023.
«Η επικέντρωση στη Βενιζέλου κρύβει κάτω από το χαλί τις αδυναμίες συνολικά του έργου», αναφέρουν αρμόδιες πηγές του μετρό, και πιστοποιούν ότι πέρα από την κατασκευή της σιδηροτροχιάς δεν εκτελείται κανένα άλλο έργο.
Ακόμη και η διοίκηση του Ακτωρα σε πρόσφατο σχετικό ερώτημα παραδέχτηκε ότι ο Απρίλιος του 2023 είναι εφικτός μόνο εφόσον τελεσιδικήσει το θέμα με τα αρχαία μέσα στο δίμηνο.
Την προπερασμένη Τετάρτη το έργο ξεπέρασε έναν πρώτο σκόπελο, αυτό του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, το οποίο γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ της προτεινόμενης λύσης εγκρίνοντας τη μελέτη του αρχιτέκτονα Δημήτρη Κορρέ για την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Η υπόθεση του μετρό βρίσκεται πλέον στα χέρια του Συμβουλίου της Επικρατείας, η απόφαση του οποίου θα καθορίσει τον οδικό χάρτη του επόμενου διαστήματος.
Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο θα συνεκδικάσει τις τρεις προσφυγές που έχουν υποβληθεί κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη για την τεχνική λύση που αφορά τις αρχαιότητες. Μάλιστα, κατόπιν αιτήματος της Αττικό Μετρό η εκδίκαση της υπόθεσης επισπεύδεται για τις 6 Νοεμβρίου από τις αρχές Δεκεμβρίου.
Η διοίκηση της Αττικό Μετρό έχει διαμηνύσει ότι η απόσπαση των αρχαίων δεν θα γίνει προτού εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ, κάτι άλλωστε που αποτελεί και τον λόγο που επιταχύνεται η εκδίκαση της υπόθεσης.
Πρόσφατα μάλιστα η κυρία Μενδώνη απαντώντας σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση υπεραμύνθηκε του κυβερνητικού σχεδιασμού. Δεν έκρυψε την πολυπλοκότητα του έργου και επανέλαβε ότι «η μοναδική τεχνική λύση για την προστασία και την ανάδειξη των ευρημάτων, την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του σταθμού και την κατασκευή του μετρό είναι η προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων», επισημαίνοντας ότι οι αρχαιότητες που αποσπώνται επανατοποθετούνται σε ποσοστό 92%.
sofokleous10.gr