«Σε εκκρεμότητα, εδώ και τριάντα χρόνια, παραμένει πρότζεκτ επέκτασης της γραμμής κατά οκτώ χιλιόμετρα, προκειμένου ο οδοντωτός σιδηρόδρομος να δύναται να εξυπηρετεί το παρακείμενο χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων. Επίσης, παρότι υπάρχουν σχέδια για την ηλεκτροκίνηση του οδοντωτού, ήδη από τη δεκαετία του 1950 και παρότι οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι προτίθενται να αντικαταστήσουν πλήρως το ηλεκτροκίνητο σιδ/κό δίκτυο πλάτους 75 εκ. με νέο μετρικό δίκτυο τραμ, εντούτοις οι ελληνικές σιδ/κές εταιρίες δεν έδειξαν το παραμικρό ενδιαφέρον, τόσο για την κατάθεση οικονομικής προσφοράς για την αγορά της σιδ/κής αυτής επιδομής και ηλεκτροκίνησης, αλλά και των διαθέσιμων συρμών οι οποίοι θα προκύψουν από την αντικατάσταση, παρότι η ευκαιρία φαίνεται μοναδική» και παρέθετα δύο σχετικά βίντεο τραβηγμένα από το διαμέρισμα του μηχανοδηγού τόσο από το Liestal προς το Waldenburg (https://www.youtube.com/watch?v=pzQwd8-OGjk&t=699s) όσο και από το Waldenburg προς το Liestal (https://www.youtube.com/watch?v=0gugODvhIK8). Παρατηρώντας λεπτομερέστερα τα βίντεο, λ.χ. το 1ο, από το Liestal προς το Waldenburg, καθώς σε αυτό αποτυπώνεται η κίνηση ενός συρμού από τη μια αφετηρία στην άλλη, διαπιστώνω (με έκπληξη) τα εξής:
α. Βίντεο από 20΄ και 51΄΄ έως 22΄ και 35΄΄: οι συρμοί κινούνται, εισερχόμενοι εντός του αστικού ιστού και τοπίου, δίπλα από σπίτια και καταστήματα, εντροχιασμένοι σε σιδηροτροχιές τύπου «U», δηλαδή για την κίνηση τραμ σε αυτοκινητοδρόμους, χωρίς να υπάρχει κανένα διαχωριστικό μεταξύ αμαξωτού δρόμου ή πεζοδρομίου! Δεν είναι αλήθεια αξιοπερίεργο πως οι εκεί κάτοικοι δεν βγήκαν με παρότρυνση του τοπικού δημάρχου να κλείσουν τους δρόμους «στο τρένο που διχοτομεί την πόλη τους», ή να ζητήσουν «να διέρχεται υπόγεια», ή να απαιτήσουν την «κατασκευή ηχοπετασμάτων», ή να απαιτήσουν «την κατασκευή παραλλαγής της γραμμής – όπως λ.χ. μεταξύ Λατομείου και Διαλογής Βόλου –» ή και να αναρτήσουν πανό με το σύνθημα «έξω οι ράγες του θανάτου από την πόλη μας, ή «τη συνοικία μας», ή «τη γειτονιά μας» κ.α.. Επίσης εντύπωση μας κάνει πως ο τοπικός δήμαρχος δεν έχτισε κάποιον κυκλικό κόμβο πάνω και καλύπτοντας την γραμμή, ενώ οι δημόσιοι λειτουργοί και υπηρεσιακοί παράγοντες (εισαγγελία, αστυνομία, πολεοδομία, τοπική εφορία νεοτέρων μνημείων κ.λπ. αδυνατούν η καθεμιά ξεχωριστά και εν συνόλω να διαπιστώσουν κάποια… πολεοδομική παράβαση)!
β. Καλύπτουν όλες τις σιδ/κές διαβάσεις με Α.Σ.Ι.Δ. μιας σιδ/κής γραμμής μόλις 75 εκ. (ή και 60 εκ. θα έγραφα);
γ. Καλύπτουν ολόκληρο το σιδ/κό δίκτυο μιας σιδ/κής γραμμής μόλις 75 εκ. (ή και 60 εκ. θα έγραφα) με πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης;
δ. Τρένα μιας σιδ/κής γραμμής μόλις 75 εκ. (ή και 60 εκ. θα έγραφα) δείχνουν να κινούνται με 80 ή 100 km/h;
ε. Τρένα μιας σιδ/κής γραμμής μόλις 75 εκ. (ή και 60 εκ. θα έγραφα) δεν χρησιμοποιούνται μόνον για «τουριστικούς σκοπούς», αλλά και για την καθημερινή και τακτική μετακίνηση πολιτών, εκτελώντας πολύ πυκνά δρομολόγια μεταξύ των αφετηριών τους;
στ. Χρησιμοποιούν σε όλους τους ενδιάμεσους σταθμούς (ή και διασταυρώσεις) ελατηριωτά ψαλίδια, μην περιμένοντας ο ΟΣΕ (Ελβετίας, εννοώ) πότε ή αν θα διορίσει… κλειδούχους;
ζ. Σταθμοί και συρμοί παραμένουν «αβανδάλιστοι», χωρίς ζημιές και χωρίς την καλλιτεχνική παρέμβαση των γκράφιτι;
η. Βίντεο από 01΄ και 13΄΄ έως 01΄ και 33΄΄: Τα βαρέα οχήματα και τα επικαθήμενα μετακινούνται με πλατφόρμες με τον σιδηρόδρομο, γλιτώνοντας σπατάλη σε καύσιμο, αποφεύγοντας τη «φόρτιση» των οδικών δικτύων με την κίνηση πολλών βαρέων οχημάτων, γλιτώνοντας τη φθορά στην άσφαλτο και στους αυτοκινητοδρόμους που προκαλείται από την κίνηση των βαρέων οχημάτων, αποφεύγοντας πιθανά αυτοκινητιστικά ατυχήματα, κρατώντας ξεκούραστους τους οδηγούς και κυρίως αποφεύγοντας την έκλυση στην ατμόσφαιρα εκατομμυρίων τόνων CO2;
Μα, τελικά, είναι… «σοβαροί» αυτοί οι Ελβετοί;
Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης