Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2020

Αγώνας δρόμου για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο.

"Φως στο τούνελ” αρχίζει και φαίνεται στην υπόθεση της παραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, στην κοινοπραξία των ETBA ΒΙΠΕ – Goldair Cargo. Η σύμβαση είχε υπογραφεί στα τέλη του 2018 αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει επικυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. 

Ενάμιση χρόνο μετά από την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή φαίνεται πως οι διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης, Κομισιόν και του επενδυτικού σχήματος, οδεύουν σε αίσιο τέλος.
Αυτό τουλάχιστον άφησε να φανεί ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Νίκος Σταθόπουλος, ο οποίος κατά τη διάρκεια πρόσφατης δημοσιογραφικής ενημέρωσης δήλωσε ότι "το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σύγκληση απόψεων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών”.
Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο το έργο θα σωθεί. Μάλιστα αυτές τις ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει νέος γύρος αλληλογραφίας με τις Βρυξέλλες και αν δεν υπάρξουν περαιτέρω προβλήματα, οι επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν μέσα στους επόμενους δύο μήνες.
Έτσι, όπως όλα δείχνουν, αποφεύγεται το ενδεχόμενο ακύρωσης της σύμβασης, που μεταξύ άλλων θα οδηγούσε και στην επιστροφή ποσού άνω των 200 εκατ. ευρώ στην ΕΕ, τα οποία είχαν δοθεί για τη χρηματοδότηση της αξιοποίησης της έκτασης 2.000 στρεμμάτων κυριότητας ΟΣΕ, στην οποία περιλαμβάνονται και τα 588 στρέμματα στα οποία θα αναπτυχθεί το εμπορευματικό κέντρο.
Υπενθυμίζεται ότι η Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ (σχήμα στο οποίο συμμετέχουν με 80% η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και με 20% η Goldair Cargo), είχε αναλάβει μέσω διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ, την ανάπτυξη και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου για 60 χρόνια έναντι συνολικού τιμήματος 31 εκατ. ευρώ (10 εκατ. εφάπαξ και ετήσιο μίσθωμα) και με την προϋπόθεση επένδυσης 150 εκατ. ευρώ.
Όμως, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ δεν δίνει το "πράσινο φως” εγείροντας ζητήματα για ενδεχόμενη παράνομη κρατική ενίσχυση. Τον τελευταίο ενάμιση βρίσκεται σε εξέλιξη μια συνεχόμενη διαπραγμάτευση μεταξύ όλων των μερών που σύμφωνα με πληροφορίες αφορά όλες τις πτυχές της σύμβασης, από το ελάχιστο τίμημα έως τους όρους παραχώρησης. Έτσι δεν αποκλείεται η τελική σύμβαση παραχώρησης να έχει μεγάλες διαφορές, απ’ αυτή που ψηφίστηκε από τη Βουλή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία, ως αντιπολίτευση τότε, είχε ταχθεί εναντίον την σύμβασης. Ωστόσο, σήμερα, ως κυβέρνηση καλείται να βρει λύση. Και αυτό γιατί αφενός θα πρέπει να προχωρήσει η αξιοποίησης μια τεράστιας έκτασης που παραμένει ανεκμετάλλευτη από το 1970 και αφετέρου για να μην χρειαστεί να επιστραφούν τα κοινοτικά κονδύλιο.
Εξάλλου, από τη στιγμή που δεν προχωρά το εμπορευματικό κέντρο, στον "πάγο” παραμένει και ο διαγωνισμός για το λεγόμενο "Θριάσιο ΙΙ” που αφορά στη διαχείριση του του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια, δηλαδή της υπόλοιπης έκτασης του ΟΣΕ στην περιοχή. Ο πρόσφατος διαγωνισμός για το "Θριάσιο ΙΙ” κηρύχθηκε άγονος καθώς κανένας από τους τρεις ενδιαφερόμενους δεν υπέβαλλε προσφορά.

του Κώστα Κετσιετζή
capital.gr