Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

Υπόγειοι και υπέργειοι σιδηρόδρομοι: Tι χρειάζεται η Θεσσαλονίκη τελικά;

rail- city Εδώ και πολλά χρόνια έχει διατυπωθεί από πολλές σημαίνουσες προσωπικότητες η ανάγκη για έναν υπόγειο αστικό σιδηρόδρομο για την Θεσσαλονίκη. Οι απόψεις αυτές φαίνεται ότι εισακούστηκαν, καθώς το κράτος εδώ και χρόνια έχει ανακοινώσει τη κατασκευή ενός τέτοιου σιδηροδρομικού δικτύου.
Φυσικά, όπως όλοι γνωρίζουμε το έργο αυτό έχει καθυστερήσει περίπου 20 χρόνια. Ακόμα θυμάμαι βαρυσήμαντους πολιτικούς άντρες να δηλώνουν ότι θα παραιτηθούν εάν το Μετρό δεν ολοκληρωθεί μέχρι το 2005 (εδώ γελάμε). Φυσικά δεν παραιτήθηκαν τελικά. Είναι πλέον λοιπόν πασιφανές το μέγεθος της αποτυχίας του ελληνικού δημοσίου διοικητικού συστήματος. Εδώ να σημειωθεί ότι κατηγορώ πρώτα το σύστημα διεξαγωγής και εξουσίας του δημοσίου και μετά αυτούς που το διαχειρίζονται. Σήμερα προκύπτει ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημα εκτός της δυσλειτουργικότητας του δημοσίου. 
Αυτή τη φορά η επικαιρότητα κατακλύστηκε από απόψεις και γνώμες σχετικές με το δείλημμα: Μετρό ή Αρχαία; Είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς σε αυτό το ερώτημα. Τι είναι προτιμότερο; Να αργήσει το έργο δημιουργώντας τεράστιες οικονομικές και ψυχολογικές αρνητικές επιπτώσεις στη πόλη ή να διακινδυνεύσουμε τη κατάσταση της βυζαντινής μας κληρονομιάς. Εγώ προσωπικά τάσσομαι με τις αρχαιότητες. Μήπως όμως κινηθήκαμε εξαρχής λάθος; Μήπως δε χρειαζόμαστε αστικό σιδηροδρομικό δίκτυο; Όχι, προφανώς και το χρειαζόμαστε. Γιατί όμως έπρεπε να είναι υπόγειο δίκτυο.
 Γιατί όχι υπέργειο; Εδώ είναι το σημείο που επικρατεί σιωπή. Πραγματικά γιατί δεν κάναμε ένα υπέργειο σιδηροδρομικό δίκτυο; Κανείς δεν σκέφτηκε πως το υπέδαφος της πόλης είναι γεμάτο με αρχαία; Κανείς δεν σκέφτηκε ότι οι υπόγειοι αυτοί χώροι θα γίνουν εστίες εγκληματικότητας; 
Να προσθέσω πως κάποτε ένας καθηγητής γεωλογίας του ΑΠΘ μου εκμυστηρεύτηκε πως τα έργα του μετρό είναι σε κίνδυνο καθώς υποψιάζονται πως το υπέδαφος της λεωφόρου Κωσταντίνου Καραμανλή έχει ένα τεράστιο γραμμικό ρήγμα. Μήπως απορρίφθηκε η πρόταση για υπέργειο σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε να προφυλαχθεί η παρθένα, παραδοσιακή, ειδυλλιακή ομορφιά της Θεσσαλονίκης; Εδώ γελάμε πάλι.
 Η πολυπολιτισμική και κοσμοπολίτικη γοητεία που χαρακτήριζε την οθωμανική Θεσσαλονίκη έχει γκρεμιστεί και βρίσκεται κάτω από τα θεμέλια των πολυκατοικιών. 


Χρήστος Λαζάρου
parallaximag.gr