Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

Κοινή έκκληση για μεταρρύθμιση στους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους της Ευρώπης.

European Rail Freight Corridors | RailFreight.com

Γράφει ο Simon Walton


Δύο αντιπροσωπευτικοί φορείς, η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) και οι Ευρωπαϊκοί Διαχειριστές Σιδηροδρομικής Υποδομής (EIM) έθεσαν το κοινό βάρος τους πίσω από μια ειδική έγκριση των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών εμπορευματικών διαδρόμων.
Συμφωνούν σχετικά με τη σχετικά επιτυχημένη εφαρμογή, και τώρα πιέζουν για ένα υποστηρικτικό πρόγραμμα ευέλικτης και ενισχυμένης ευρωπαϊκής νομοθεσίας για να βοηθήσουν στην αξιοποίηση του πλήρους δυναμικού των RFC.
Η δεκαετής ίδρυση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών διαδρόμων (RFC) εγκρίθηκε ευρέως ως επιτυχία από δύο οργανισμούς με έδρα τις Βρυξέλλες, οι οποίοι εκπροσωπούν από κοινού μια ευρεία συμμετοχή μεταξύ των σιδηροδρομικών συμφερόντων στην ηπειρωτική Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι απόψεις του τομέα
Τα RFC είναι ένα καθορισμένο σύνολο δρομολογίων, πάνω από τα οποία τα κράτη μέλη της ΕΕ υποχρεούνται να διευκολύνουν τις διεθνείς σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, κυρίως διατηρώντας την υποδομή σύμφωνα με τα συμφωνημένα πρότυπα. Το πλαίσιο συμφωνήθηκε το 2010 βάσει του κανονισμού ΕΕ για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές 913/2010, κοινώς γνωστός ως «ο κανονισμός».
Το έγγραφο τοποθέτησης, με τίτλο «Οι απόψεις του τομέα για τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους», δημοσιεύεται από τη CER, η οποία ισχυρίζεται ότι είναι μέλος των τριών τετάρτων όλων των σιδηροδρομικών εμπορευματικών επιχειρήσεων στην ΕΕ, την ΕΖΕΣ και τις υπό ένταξη χώρες της ΕΕ. Συνεργάζεται με το νεότερο EIM, το οποίο προωθεί τα ενδιαφέροντα και τις απόψεις ανεξάρτητων διαχειριστών υποδομής στην Ευρώπη, και περιλαμβάνει τέσσερα εξέχοντα μέλη του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το φορτίο πρέπει να μετατοπιστεί στη ράγα

Σε μια κοινή δήλωση, που εκδόθηκε με το έγγραφο, και τα δύο όργανα λένε ότι η ρύθμιση των RFC έφερε μια σειρά θετικών εξελίξεων για τις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, ειδικά για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής διαλειτουργικότητας. «Τα RFC συνέβαλαν στη διασύνδεση της σιδηροδρομικής υποδομής και στην εφαρμογή μιας κεντρικής πλατφόρμας για όλους τους ενδιαφερόμενους», λένε. Οι αντιπροσωπευτικοί φορείς σημειώνουν επίσης ότι, δημιουργώντας μια πλατφόρμα για διασυνοριακή εναρμόνιση, τα RFC έχουν ενισχύσει την εστίαση στις διεθνείς ροές κυκλοφορίας και βοήθησαν στη διευκόλυνση πολλών άλλων βελτιώσεων και πιλοτικών έργων.
Η Βιέννη είναι ένας κεντρικός κόμβος στους καθορισμένους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους. Αναχώρηση νωρίς το πρωί στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της πόλης (Csaba Prohaszka CER)

Ωστόσο, το κοινό έγγραφο αναφέρει ότι υπάρχει ακόμη θεμελιώδες περιθώριο βελτίωσης. Ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων της Αυστρίας (ÖBB) Andreas Matthä, και ο σημερινός πρόεδρος του CER, αναφέρθηκε πρόσφατα εκφράζοντας τις ανησυχίες του σχετικά με την ικανότητα των RFC να εκπληρώσουν τις δυνατότητές τους και να βοηθήσουν στην επίτευξη φιλόδοξων πανευρωπαϊκών στόχων για μετατόπιση του τριάντα τοις εκατό του συνόλου εμπορευματικές μεταφορές έως το 2030 - ποσοστό που είναι υψηλότερο από τις πιο επιτυχημένες αγορές σήμερα. «Το κλειδί για την προστασία του κλίματος βρίσκεται πάνω από όλα στις εμπορευματικές μεταφορές», δήλωσε ο Matthä. "Το φορτίο πρέπει να μετατοπιστεί σημαντικά από το δρόμο στο σιδηροδρομικό στο μέλλον."
Προϋπόθεση αναθεώρησης για ανταγωνιστική αλλαγή στροφής

Το έγγραφο τοποθέτησης δημοσιεύεται πριν από την επικείμενη αναθεώρηση του δεκαετούς κανονισμού. Και οι δύο υπογράφοντες λένε ότι η αναθεώρηση αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την ανταγωνιστική μεταφορά εμπορευμάτων και μεταφορών.

Στο περίπλοκο πλαίσιο των σιδηροδρομικών κανονισμών για την ήπειρο, λένε ότι τα υφιστάμενα RFC πρέπει να υποστηρίζονται από ευέλικτη και ενισχυμένη ευρωπαϊκή νομοθεσία. «Αυτή η ευρωπαϊκή νομοθεσία θα πρέπει να λαμβάνει επαρκώς υπόψη τις ανάγκες της αγοράς στον τομέα», λένε. «Αυτές οι λύσεις και οι συστάσεις στοχεύουν στη δημιουργία ενοποιημένων ποιοτικών υπηρεσιών για τους πελάτες και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών».

Συμμετοχή στη διαδικασία αναθεώρησης

Το έγγραφο ζητά τη μεταρρύθμιση της χωρητικότητας και του χρονοδιαγράμματος, καθώς και μεγαλύτερη συμμετοχή των εμπορευματικών φορέων. Πιθανώς η πιο ριζοσπαστική αλλαγή που επιδιώκεται είναι η αναθεώρηση του Corridor One-Stop-Shop (C-OSS), μια ιδέα που αποσκοπεί να δώσει στους πελάτες ένα απλό μέσο για να ασχοληθούν με τον κλάδο. Η CER και η EIM λένε ότι πρέπει ωστόσο να βελτιωθούν για να υποστηρίξουν όλες τις διεθνείς σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. «Απαιτείται ενισχυμένη εναρμόνιση της χωρητικότητας που παρέχεται από τους διαχειριστές υποδομής στους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους, προκειμένου να δημιουργηθεί χωρητικότητα υψηλής ποιότητας», λέει η εφημερίδα. «Η συνεργασία και η ολοκλήρωση μεταξύ των C-OSS πρέπει να ενισχυθεί για την καλύτερη ικανοποίηση των αναγκών των πελατών για το συντονισμό της εφαρμογής χωρητικότητας πολλαπλών διαδρόμων.»Καθαρίστε τη διαδρομή για μια νέα αυγή. Αυτές είναι οι ελπίδες των υπογραφόντων στο κοινό έγγραφο των CER και EIM (εικόνα Ivo Radoev και CER)

Τόσο η CER όσο και η EIM λένε ότι χαιρετίζουν θερμά την ευκαιρία να συμμετάσχουν στη διαδικασία αναθεώρησης. Λένε ότι οι λύσεις και οι συστάσεις που κάνουν στοχεύουν στη δημιουργία ενοποιημένων ποιοτικών υπηρεσιών για τους πελάτες και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Το πλήρες έγγραφο έχει δημοσιευτεί και από τους δύο φορείς στις αντίστοιχες πλατφόρμες τους και έχει παρουσιαστεί στην ΕΕ για εξέταση και συζήτηση.

railfreight.com

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης