Δευτέρα 31 Αυγούστου 2020

Ερχονται σταδιακά οι νέοι υπερσύγχρονοι συρμοί τραμ - Καθυστερεί η επέκταση προς Πειραιά

Οι νέοι συρμοί είναι πορτοκαλί, σύμφωνα με το αποτέλεσμα της σχετικής ψηφοφορίας που είχε προηγηθεί στο επιβατικό κοινό


Τους δύο πρώτους νέους συρμούς του τραμ από τους συνολικά 25 που έχει παραγγείλει για το δίκτυο η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ παρέλαβε σήμερα (31/8) επισήμως η εταιρία παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών.
Ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής κατά τη διάρκεια της τελετής παραλαβής των συρμών, για την έλευση των οποίων είχε γράψει το «ethnos.gr», μίλησε για την επέκταση του τραμ στον Πειραιά αλλά και την επαναλειτουργία του τμήματος Κασομούλη – Σύνταγμα, το οποίο παραμένει εκτός λειτουργίας εδώ και δύο χρόνια, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε ακριβή χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των έργων.
«Αποτελεί στρατηγική μας επιλογή να επενδύσουμε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να επενδύσουμε στο Τραμ. Ιδίως αυτή τη δύσκολη περίοδο, είναι σημαντικό να προσφέρουμε στους πολίτες άλλη μία σύγχρονη επιλογή μετακίνησης. Οι νέοι, σύγχρονοι συρμοί αναβαθμίζουν το δίκτυο και χαρακτηρίζονται από υψηλή τεχνολογία, αισθητική, ασφάλεια, άνεση. Ευελπιστούμε πως το επιβατικό κοινό θα αγκαλιάσει τα νέα οχήματα και θα τα προσέξει ως περιουσιακό στοιχείο όλων μας» σημείωσε ο κ. Καραμανλής. Παρά το γεγονός ότι, όπως δήλωσε, είναι προτεραιότητα για το αμέσως προσεχές διάστημα ο εκσυγχρονισμός του στόλου, η επέκταση προς Πειραιά και οι ενέργειες προκειμένου να επαναλειτουργήσει το τραμ στο Σύνταγμα, τα περισσότερα απ΄αυτά παραμένουν σε εκκρεμότητα με αποτέλεσμα το δίκτυο του τραμ να είναι ακόμα ακρωτηριασμένο.

Επέκταση προς Πειραιά

Ειδικά για την επέκταση προς Πειραιά, η οποία περιλαμβάνει 3,1 χλμ. μήκος διαδρομής στην κατεύθυνση προς Πειραιά και 2,3 χλμ. στο ρεύμα από τον Πειραιά, το τοπίο ολοκλήρωσης παραμένει θολό, καθώς πρέπει να λυθούν δύο βασικές εκκρεμότητες. Η πρώτη αφορά την κατεδάφιση ενός υπό κατάρρευση νεοκλασικού δίπλα από τις γραμμές του τραμ στον Πειραιά στη συμβολή των οδών Ομηρίδου Σκυλίτση και Δεληγιώργη, το οποίο πριν κάποιους μήνες είχε πιάσει και φωτιά.

Η δεύτερη και βασική εκκρεμότητα είναι η ολοκλήρωση των έργων της Περιφέρειας Αττικής στον φαληρικό όρμο, τα οποία ξεκίνησαν με στόχο να προχωρήσουν με ρυθμούς εξπρές αλλά παίρνουν τη μία παράταση μετά την άλλη. Δεδομένων των συνθηκών, η επέκταση στον Πειραιά μάλλον δε θα πρέπει να αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία πριν το τέλος της χρονιάς, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να έχει παραδοθεί προ μίας πενταετίας. Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση του τραμ θα διατρέχει τη διαδρομή Νέο Φάληρο – Μικράς Ασίας – Γρηγορίου Λαμπράκη – Βασ. Γεωργίου Α΄ – Λιμάνι (Ακτή Ποσειδώνος) – Εθν. Αντιστάσεως – Ομ. Σκυλίτση – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται σε 12 νέες στάσεις με μήκος αποβάθρων 60-65 μέτρα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για 7 νέες στάσεις στη διαδρομή εισόδου (Γήπεδο Καραϊσκάκη – Μικράς Ασίας – Λαμπράκη – Ευαγγελίστρια – Πλατεία Δεληγιάννη – Δημαρχείο – Ακτή Ποσειδώνος) και 5 νέες στάσεις στη διαδρομή εξόδου (Αγ. Τριάδα – Πλατεία Ιπποδαμείας – 34ου Συντάγματος – Ανδρούτσου – Ομ. Σκυλίτση). Οσον αφορά την ευρύτερη περιοχή, η Αττικό Μετρό έχει αναλάβει τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου, αλλά και τον εμπλουτισμό του πρασίνου σε υφιστάμενα πάρκα με τη φύτευση νέων δένδρων, θάμνων, κ.λ.π.. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η ανάπλαση ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, καθώς και η ανάπλαση των πλατειών Κοραή, Αλικάκου, Δεληγιάννη και περιοχής Ευαγγελίστριας.

Επίσης, έχει ήδη ολοκληρωθεί η ανακατασκευή και βελτίωση χιλιομέτρων πεζοδρομίων καθ’ όλο το μήκος του έργου, ενώ εγκαθίσταται ένα νέο σύγχρονο σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων με υπόγειους «έξυπνους» κάδους συλλογής. Με την ολοκλήρωση του έργου, αναμένεται μείωση κυκλοφορίας μετακινήσεων με οχήματα κατά 15.000 ημερησίως, όπως και μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ηχορύπανσης που θα επιφέρει βελτίωση του αστικού μικροκλίματος .

Με την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά, παράλληλα με την ολοκλήρωση της κατασκευής και του Μετρό στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αφού εκεί πλέον θα ενώνονται λειτουργικά δύο Γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και 3), το Λιμάνι (ΟΛΠ), ο Προαστιακός και το Τραμ. Η εξέλιξη αυτή, θα διευκολύνει σημαντικά χιλιάδες επιβάτες που ταξιδεύουν με πλοίο, αλλά παράλληλα αναμένεται και να ενισχύσει σημαντικά τις εμπορικές χρήσεις τοπικής ή υπερτοπικής σημασίας.

Ιλισός

Ωστόσο ο «πονοκέφαλος» του τραμ δεν αφορά μόνο την επέκταση του δικτύου προς Πειραιά καθώς εδώ και δύο χρόνια έχει διακοπεί η κυκλοφορία στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα εξαιτίας προβλημάτων στατικότητας στην κοίτη του Ιλισού. Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, εντός της τρέχουσας εβδομάδας ξεκινάει η εγκατάσταση των ειδικών αισθητήρων κατά μήκος του Ιλισού, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουν τα load tests (μετρήσεις και με Τραμ πάνω στον Ιλισό) για να εξακριβωθεί η κατάσταση του αγωγού πάνω από τον οποίο διέρχονται οι συρμοί ώστε να επανεκκινήσουν τα δρομολόγια. «Αναλόγως των αποτελεσμάτων, θα αποφασιστεί η αποκατάσταση της λειτουργίας του Τραμ μέχρι το Σύνταγμα» σημειώνει το υπουργείο.

Ακόμα και στο πιο ευοίωνο σενάριο, πάντως, τα δρομολόγια στο εν λόγω τμήμα δεν αναμένεται να ξεκινήσουν εκ νέου πριν την πάροδο περίπου δύο μηνών. Αλλωστε αυτός είναι και ο χρόνος, που δόθηκε ως παράταση στον «Μεγάλο Περίπατο», ο οποίος έχει χρησιμοποιήσει τον τροχιόδρομο του τραμ επί της Λ. Ολγας που έχει πεζοδρομηθεί ως ποδηλατόδρομο. Η τρέχουσα παράταση φτάνει έως τις 21 Νοεμβρίου, αλλά ουδείς μπορεί να προδικάσει εάν θα υπάρξει και άλλη.

Νέοι συρμοί

Οσον αφορά τους νέους συρμούς, οι οποίοι θα είναι χρώματος πορτοκαλί, όπως είχε αποφασίσει το επιβατικό κοινό, τα οχήματα φέρουν την εμπορική ονομασία Citadis του οίκου Alstom και κατασκευάζονται στη Βαρκελώνη. Πρόκειται για τους πλέον σύγχρονους συρμούς που προσφέρουν άνετο ταξίδι, αισθητική αναβάθμιση του στόλου αλλά και μειωμένα λειτουργικά έξοδα. Έχουν μήκος 33,3 μέτρα, πλάτος 2,40 μέτρα και μεταφορική ικανότητα/δυνατότητα 214 επιβατών (54 καθήμενων και 160 ορθίων).

Διαθέτουν εργονομικά καθίσματα επιβατών, πανοραμικά παράθυρα που παρέχουν διαφάνεια και θέαση, βελτιωμένη προσβασιμότητα με διπλές θύρες, μοντέρνο φωτισμό LED, βελτιωμένη απόδοση κλιματισμού, καθώς και χώρους για καροτσάκια, αναπηρικά αμαξίδια και ποδήλατα. Από πλευράς τεχνολογίας διαθέτουν ό,τι πιο σύγχρονο παρέχοντας ασφαλείς μεταφορές, υψηλές επιδόσεις, δυναμική οπτική και ακουστική πληροφόρηση επιβατών, ευκολία χρήσης-οδήγησης και μειωμένα έξοδα προληπτικής συντήρησης. Ήδη έχουν έρθει ακτοπλοϊκώς στην Αθήνα δύο οχήματα και σταδιακά έως τα τέλη Μαΐου του 2021, θα αφιχθούν όλα, ώστε μετά από επί τόπου στατικές και δυναμικές δοκιμές στο δίκτυο του Τραμ να ενταχθούν στην κυκλοφορία. Η προσθήκη των νέων συρμών θα καλύψει, επίσης, τις νέες ανάγκες σε τροχαίο υλικό που προκύπτουν από την υπό κατασκευή επέκταση του δικτύου Τραμ προς Πειραιά.

Στην παραλαβή του συρμού μαζί με τον κ. Καραμανλή παρέστησαν ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης, ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Ταχιάος και ο Διευθύνων Σύμβουλος, Νίκος Κουρέτας, ο Πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ Χάρης Δαμάσκος και ο Διευθύνων Σύμβουλος Νίκος Χαιρέτας, καθώς και ο εκπρόσωπος της Alstom, Γιάννης Βλάχος.

Αναφερόμενος στην παραλαβή των νέων συρμών, ο κ. Πατούλης εξέφρασε την ικανοποίησή του που «τα χρήματα του ΠΕΠ Αττικής, πιάνουν τόπο. Συγκεκριμένα η χρηματοδότηση των έργων και των συρμών του τραμ, προϋπολογισμού άνω των 150 εκ. ευρώ, αποτελεί την έμπρακτη στήριξη της Περιφέρειας στο δίκτυο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής και ειδικότερα στον Πειραιά, συμβάλλοντας σημαντικά στη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας της πόλης» τόνισε.

Επέκταση αμαξοστασίου Ελληνικού

Στις επόμενες ημέρες θα δημοπρατηθεί το έργο της επέκτασης του αμαξοστασίου στο Ελληνικό. Αφορά επέκταση περίπου 5 στρεμμάτων, αλλά και βελτιώσεις στο υπάρχον αμαξοστάσιο, ώστε να μπορεί στον χώρο να φιλοξενείται και να συντηρείται το σύνολο των 59 συρμών Τραμ (παλαιών & νέων).

Μαρία Λιλιοπούλου
ethnos.gr