Η φθορά είναι εμφανής στο κτίριο – κόσμημα του 19ου αιώνα που πλέον βρίσκεται σχεδόν υπό κατάρρευση αφού η εγκατάλειψη είναι ολοφάνερη.
Ο ΟΣΕ, πέρασε μεγάλες δόξες στη χώρα μας και υπήρχαν εποχές που ακόμη και στο τελευταίο χωριό που περνούσε είτε μέσα, είτε από κοντά του σιδηρόδρομος, υπήρχε και σταθμός. Οι σταθμοί αυτοί ήταν πραγματικά αριστουργήματα της αρχιτεκτονικής. Χτισμένοι με πέτρες, συχνά δίχρωμοι, με τις κόκκινες γωνίες τους να προεξέχουν κόντρα στο γαλάζιο του ουρανού και το πράσινο των βουνών. Κι όπου το έδαφος είναι χέρσο, όπου το χώμα παραμένει ξερό, αυτοί σε πείσμα της φύσης είναι πνιγμένοι στα πλατάνια, τις λεύκες, τις ακακίες ή τα κυπαρίσσια, όαση μέσα στον καύσωνα του καλοκαιριού.
Είναι παντού εκεί που δεν τους περιμένεις. Μέσα στα πιο απίθανα φαράγγια, σκαρφαλωμένοι σε πλαγιές, μέσ’ στη μέση του τίποτα, ή πάλι πλάι σε δρόμους αμαξιτούς που η βουή τους δεν κατόρθωσε ακόμα να τους αποσπάσει από την αιώνια αταραξία τους, προστατευμένοι θαρρείς μέσα στις πυκνές συστάδες των δένδρων.
Σήμερα, οι παλιοί σιδηροδρομικοί σταθμοί ρημάζουν δημιουργώντας μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις σημαντικά προβλήματα στους κατοίκους κοντινών πόλεων και χωριών, αφού σ΄αυτούς συχνά βρίσκουν καταφύγιο τοξικομανείς, μετανάστες και άστεγοι.
Τζάμια σπασμένα αλλά και σιδηροδρομικά κτίρια κατεστραμμένα από φωτιές που σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινούν από την προσπάθεια όσων βρίσκουν σ΄ αυτούς καταφύγιο να ζεσταθούν καίγοντας ακόμα και ξύλινες μεσοτοιχίες και πατώματα!
Για το θέμα έχει ευαισθητοποιηθεί το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς, που έχει ήδη στείλει υπόμνημα σε όλους τους αρμόδιους φορείς για τη διάσωση τόσο του δικτύου όσο και του σημαντικού αρχειακού υλικού (σχέδια, έγγραφα και τεχνικά αρχεία), το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται ακόμα σε πολλούς σταθμούς.
Ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός Φαναρίου Καρδίτσας
Ένα από το ποιο όμορφα και εντυπωσιακά κτίρια, είναι αυτό του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού Φαναρίου Καρδίτσας. Πρόκειται για ένα νεοκλασσικό κτίσμα του 19ου αιώνα το οποίο σήμερα βρίσκεται σχεδόν υπό κατάρρευση αφού η εγκατάλειψη είναι ολοφάνερη.
Ο σταθμός του Φαναρίου βρίσκεται κοντά στο Κόμπελο. Ένα νεοκλασικό κτίριο, που πρέπει να χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, υπέκυψε μοιραία κι αυτό στη φθορά του χρόνου και της εγκατάλειψης. Ένας χώρος που άλλοτε έσφυζε από ζωή, όταν το τρένο αποτελούσε το κύριο μεταφορικό μέσο των περισσοτέρων μας.
Κάποια στιγμή είδαμε στο site της Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρίας Καρδίτσας ότι εκπονήθηκε μελέτη για τη διάσωση και αξιοποίηση του σταθμού, η οποία προέβλεπε τη δημιουργία χώρων αναψυχής, την ίδρυση σιδηροδρομικού μουσείου και την μεταφορά παλιών τρένων και βαγονιών, την έκθεση φωτογραφίας κλπ. Η υποβολή της πρότασης στο ΥΠΕΧΩΔΕ και στον ΟΣΕ όμως απ' ότι φαίνεται δεν απέφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα, καθώς το θέμα παραμένει ξεχασμένο σε κάποιο συρτάρι. Πάντως μαζί με την στάση, τον "καζέλο" ή "καζελάκι", αποτελούσαν κάποτε τα δυό σημεία από όπου γινόταν κυρίως η διακίνηση των κατοίκων και επισκεπτών του χωριού, στη σιδηροδρομική γραμμή Παλιοφάρσαλου- Καλαμπάκας.
Η προσπάθεια του 2011
Η τελευταία προσπάθεια αξιοποίησης του σταθμού, έγινε το 2011 όταν Αντιπρόεδρος της ΓΑΙΟΣΕ ανέλαβε ο συμπατριώτης μας Χρήστος Καρέτσος.
Το δελτίο τύπου της εποχής έλεγε: Σε έναν από τους βασικότερους «παίκτες» όχι μόνο των μεταφορών αλλά και της κτηματαγοράς εξελίσσεται ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) με τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που πραγματοποιεί και τη σταδιακή αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου ακινήτων του, το οποίο περιλαμβάνει σημαντικά κτίρια και εκτάσεις σε αστικές ή μη περιοχές που παρουσιάζουν ιδιαίτερες προοπτικές ανάπτυξης. Ο ΟΣΕ λοιπόν, μέσω της θυγατρικής του εταιρείας ΓΑΙΟΣΕ διερευνά τις δυνατότητες αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του, στις οποίες συγκαταλέγεται και ο παλαιός σταθμός στο δ.δ. Φαναρίου του Δήμου Μουζακίου. Ο Αντιπρόεδρος της ΓΑΙΟΣΕ κ. Χρήστος Καρέτσος συνοδευόμενος από τον Δήμαρχο Μουζακίου κ. Κωτσό επισκέφθηκαν το σταθμό, επιθεώρησαν το κτίσμα και τη γηπεδική έκταση στην οποία βρίσκεται και τόνισαν ότι σύντομα θα προβούν σε ανακοινώσεις σχετικά με την αξιοποίησή του. Ο κ. Καρέτσος δε, τόνισε ότι ο χώρος είναι κατάλληλος είτε για χώρο αναψυχής είτε για χώρο διάθεσης και διακίνησης τοπικών προϊόντων.
Από τότε όμως δεν είδαμε να γίνεται καμία κίνηση αξιοποίησης του χώρου με αποτέλεσμα το κτίσμα καθημερινά να καταρρέει.
Αναρτήθηκε 25 Φεβρουαρίου 2018
alithianews.gr