Τρίτη 19 Μαΐου 2020

Μετρό: Νέο επεισόδιο με διεκδικήσεις αποζημιώσεων.

«Εάν δεν συμφωνήσουμε με τον ανάδοχο, υπάρχει ο δρόμος του διαιτητικού δικαστηρίου» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Νίκος Ταχιάος - Οι εξελίξεις στο έργο εν μέσω πανδημίας και οι επιστολές που αποδεικνύουν ότι οι καθυστερήσεις ξεκίνησαν πριν από 2 χρόνια

Ένα νέο κεφάλαιο φαίνεται πως ανοίγει για το πολύπαθο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, με επίκεντρο αυτή τη φορά τις αποζημιώσεις που διεκδικεί η κοινοπραξία ALASA, επιρρίπτοντας ευθύνες για καθυστερήσεις στην Αττικό Μετρό ΑΕ. Την ίδια ώρα, υπάρχει και πολιτική αντιπαράθεση, με τον ΣΥΡΙΖΑ να υποστηρίζει ότι για τις εξελίξεις ευθύνεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ενώ η ΝΔ τονίζει πως οι καθυστερήσεις που επικαλείται η ανάδοχος, είναι αποτέλεσμα των προηγούμενων ετών.
Οι ανάδοχοι της βασικής γραμμής και της γραμμής της Καλαμαριάς, ζητούν 100 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση, προβάλλοντας ισχυρισμούς για ζημίες που υπέστησαν κυρίως λόγω απουσίας εγκρίσεων μελετών και καθυστερήσεων διεξαγωγής διαγωνισμών από την Αττικό Μετρό ΑΕ. Οι εργολάβοι αναφέρουν πως για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν μπορούσαν να προχωρήσουν συγκεκριμένες εργασίες στο έργο λόγω της εταιρείας, ενώ θέτουν ως επιπλέον κόστος τον ανασχεδιασμό του σταθμού της Αγίας Σοφίας και τις αλλαγές αποφάσεων για την μέθοδο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου.
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ Νίκος Ταχιάος μιλώντας στη «ΜτΚ», δηλώνει πως δεν θα διαπραγματευτούν με την ανάδοχο για τις αποζημιώσεις, χωρίς να αποκλείει και την προσφυγή στα δικαστήρια. «Οι υπηρεσίες της εταιρείας σε πρώτη φάση εξετάζουν έναν προς έναν τους ισχυρισμούς του αναδόχου ώστε να κρίνουν τη βασιμότητά τους και στη συνέχεια θα κληθούν να υπολογίσουν το τυχόν κόστος γι’ αυτόν. Δεν πρόκειται για διαπραγμάτευση. Στο κάτω - κάτω της γραφής, εάν δεν συμφωνήσουμε με τον ανάδοχο υπάρχει ο δρόμος του διαιτητικού δικαστηρίου» αναφέρει ο Νίκος Ταχιάος. Όπως λέει ο πρόεδρος της εταιρείας, «δεν σημαίνει ότι επειδή ο εργολάβος ζητάει 100 εκατ. ευρώ, οι απαιτήσεις του είναι νόμιμες. Ούτε θα του χαριστούμε για να δείξουμε ότι οι προηγούμενοι φρόντιζαν να του χτίζουν οικονομικές αξιώσεις. Θα εξετάσουμε τους ισχυρισμούς του από μηδενική βάση σύμφωνα με τον νόμο και την εγκύκλιο 9 του κ. Σπίρτζη».
Μάλιστα, ο κ. Ταχιάος πιστεύει ότι στο εξής θα υπάρχουν συνεχώς διεκδικήσεις από τους εργολάβους του έργου, λόγω των πεπραγμένων της προηγούμενης κυβέρνησης. «Είναι ξεκάθαρο ότι σε ό,τι αφορά το έργο της Καλαμαριάς, όσο η βασική γραμμή θα παραμένει εκτός πλήρους λειτουργίας, εφεξής θα υπάρχουν μηνιαίες διεκδικήσεις του εργολάβου. Και εξίσου αυτονόητο είναι ότι η υπόθεση Βενιζέλου, έτσι όπως την διαχειρίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση επηρεάζει όλο το χρονοδιάγραμμα της βασικής γραμμής, αλλά και το τελικό κόστος του έργου» σημειώνει.

«Κρατούσαν τον λογαριασμό για τον επόμενο»

Από τον περασμένο Σεπτέμβριο, μετά την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, ο ΣΥΡΙΖΑ διέδιδε πως ο πρωθυπουργός με τα λεγόμενά του άνοιξε τον δρόμο των αποζημιώσεων για τους εργολάβους, ενώ σήμερα επιμένει πως ευθύνεται και για τις καθυστερήσεις στο έργο. Με αποκλειστική δήλωση στο προηγούμενο φύλλο της «ΜτΚ» (10/05/2020) ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας έριξε όλες τις ευθύνες στον πρωθυπουργό, λέγοντας πως τις «καθυστέρησες προκάλεσε και αναγνώρισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη».
«O κ. Τσίπρας ως άνθρωπος που έχει κυβερνήσει μια χώρα, θα έπρεπε να ξέρει ότι προφανώς οι καθυστερήσεις δεν προπληρώνονται. Πρώτα έρχονται αυτές και μετά ο λογαριασμός. Οι διεκδικήσεις του εργολάβου αφορούν αποκλειστικά καθυστερήσεις των διοικήσεων επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ξεκινούν από το 2017 και φτάνουν έως το 2019» απαντά μέσω της «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ.
Επίσης, ο κ. Ταχιάος κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για σπέκουλα και σχολιάζει τις δηλώσεις του Χρήστου Σπίρτζη: «Πρώτον, καμία κυβέρνηση και καμία διοίκηση της Αττικό Μετρό δεν έχουν το δικαίωμα να αγνοήσουν οποιοδήποτε αίτημα οιουδήποτε αναδόχου. Ο ισχυρισμός του πρώην υπουργού ότι στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ οι εργολάβοι δεν υπέβαλλαν αιτήματα επειδή ‘ήξεραν ότι δεν θα τους τα έδιναν’ είναι τζάμπα λεονταρισμός. Δεύτερον, για την σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό προνομιακοί συνομιλητές δεν υπάρχουν. Η αρχή μας είναι ξεκάθαρη: Στο παρελθόν η πολιτική τάξη διασαλεύτηκε από εργολάβους και προμηθευτές ‘νταβατζήδες’. Η σημερινή κυβέρνηση έχει δώσει ξεκάθαρα δείγματα ότι αυτό το φαινόμενο τελείωσε και σαφείς εντολές προς όλους ότι συγχρόνως ξεμπερδέψαμε και με το κράτος ‘νταβατζή’ που είδαμε τα τελευταία χρόνια, αυτό που ήθελε να φτιάξει ‘εθνικούς εργολάβους’ με προίκα χέρσα βοσκοτόπια και φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα και συναλλασσόμαστε με τις επιχειρήσεις με απόλυτη διαφάνεια και νομιμότητα».

Οι προειδοποιητικές επιστολές πριν τις εκλογές

Οι αποζημιώσεις που ζητούν οι εργολάβοι, δεν ήταν μια βόμβα που έσκασε ξαφνικά. Αντιθέτως, ήταν αναμενόμενες και πολλοί γνώριζαν για τις διαμαρτυρίες περί καθυστερήσεων. Στις 23 Ιουνίου του 2019, η «ΜτΚ» έφερε στο φως επιστολές της «Άκτωρ», που ηγείται της κοινοπραξίας, με τις οποίες προειδοποιούσε την Αττικό Μετρό για διεκδίκηση αποζημιώσεων. Συγκεκριμένα, στις 7 Ιουνίου, λίγες ημέρες πριν αλλάξει χέρια η κυβέρνηση, η ανάδοχος με επιστολή της εξέφραζε την δυσαρέσκειά για την στάση της διοίκησης της Αττικό Μετρό ΑΕ και για πρώτη φορά προμήνυε την διεκδίκηση νέων αποζημιώσεων.«Επιφυλασσόμενοι ρητά εκ νέου για χρονικές και οικονομικές συνέπειες» έγραφαν χαρακτηριστικά, όπως θα δείτε στο έγγραφο που έχει στη διάθεση της η «ΜτΚ» και είχε δημοσιεύσει τον περασμένο Ιούνιο.

Στις 9 Απριλίου 2019, είχε προηγηθεί η παραλαβή της τετράμηνης έκθεσης προόδου του έργου για το διάστημα Αύγουστος-Δεκέμβριος 2018. Πρόκειται για ένα έγγραφο κόλαφος, με την «Άκτωρ» να αναλύει τις καθυστερήσεις από την διοίκηση Μυλόπουλου και να κατηγορεί ότι παρουσίαζαν συγκεκριμένες εργασίες σε εξέλιξη, ενώ είχαν ολοκληρωθεί.
«Πριν αναλάβουμε, ξέραμε ότι υπήρχαν καθυστερήσεις και πιθανολογούσαμε για διεκδικήσεις που ίσως υπάρχουν, αλλά δεν γνωρίζαμε ακριβώς την κατάσταση. Μπαίνοντας στην εταιρεία, επιβεβαιώσαμε το γεγονός ότι και επιπολαιότητα και παλινωδίες στην διαχείριση κρίσιμων ζητημάτων όπως η Βενιζέλου υπήρχαν και υστερήσεις στην προώθηση έργων όπως τα ηλεκτρομηχανολογικά της Καλαμαριάς. Φυσικά, κρατούσαν τον λογαριασμό για τον επόμενο. Ακόμα και την αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος που οι ίδιοι προδίκαζαν το 2017 κρατούσαν στον αέρα» αναφέρει ο Νίκος Ταχιάος στη «ΜτΚ», τονίζοντας πως «ό,τι θα πληρωθεί από δω και πέρα σε καθυστερήσεις έχει την σφραγίδα ΣΥΡΙΖΑ. Τελεία και παύλα!».

Η πορεία του έργου

Η πανδημία δεν έφερε αδρανοποίηση στα εργοτάξια του μετρό στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον Νίκο Ταχιάο, οι εργασίες συνεχίστηκαν κανονικά και υπήρχε σημαντική πρόοδος στα κατασκευαστικά του σταθμού Αγίας Σοφίας, αλλά και στις υπόγειες σήραγγες σε ό,τι αφορά την σιδηροδρομική επιδομή. «Δεν βλέπουμε καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα λόγω κορονοϊού, με εξαίρεση την παράδοση των συρμών που έρχονται από την Ιταλία, που όμως δεν επηρεάζει τον χρόνο περαίωσης του έργου» σημειώνει.

Σε ό,τι αφορά στον σταθμό Βενιζέλο, προχώρησαν στην αφαίρεση της άμμου με την οποία είχαν καταχωθεί τα αρχαία και έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες σε συνεργασία με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. «Πολύ σύντομα οι Θεσσαλονικείς θα δουν επιτέλους ένα σχέδιο του σταθμού. Ο εργολάβος θα προχωρήσει τον πρόχειρο διαγωνισμό για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, στον οποίον τον κύριο λόγο έχουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. Πολύ σύντομα, μέχρι την οριστική αποκάλυψη των αρχαιοτήτων θα αναδειχθεί ο υπεργολάβος που θα κάνει και τις μελέτες. Συγχρόνως θα ξεκινήσουν και οι ανασκαφές στις δύο εισόδους του σταθμού προς το Μπεζεστένι και το Καραβάν-Σεράϊ» αναφέρει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό για την εξέλιξη του έργου.
Το χρονοδιάγραμμα συνεχίζει να δείχνει ως στόχο για την ολοκλήρωση του έργου τον Απρίλιο του 2023.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020

Θεολόγος Ηλιού
makthes.gr