Παρασκευή 1 Μαΐου 2020

«Η Γερμανία ήταν συχνά η ατμομηχανή του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα»

Σε πολλές περιπτώσεις, οι νέες εξελίξεις στον διεθνή σιδηροδρομικό τομέα πραγματοποιούνται μόνο όταν εμπλακεί η Γερμανία, λέει ο ειδικός επί των σιδηροδρόμων Ad Toet. Η ανακοίνωση μιας τεράστιας επένδυσης στη γερμανική σιδηροδρομική υποδομή και η επικείμενη Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Γερμανία, σημαίνουν ότι οι προσδοκίες για τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους είναι υψηλές.


Τα επόμενα δέκα χρόνια, η Deutsche Bahn πρόκειται να επενδύσει 86 δισεκατομμύρια ευρώ στον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής υποδομής της. Τα γερμανικά σχέδια ευθυγραμμίζονται απόλυτα στο παγκόσμιο κίνημα προς την κίνηση περισσότερων ανθρώπων και αγαθών στους σιδηροδρόμους. Οι ευρωπαϊκές χώρες θεωρούν ότι ο σιδηρόδρομος είναι ο μόνος τρόπος για την επίτευξη κλιματικών στόχων και τη μείωση της συμφόρησης στους δρόμους.

Διαδικτυακό σεμινάριο

Η Γερμανία έκανε το πρώτο μεγάλο βήμα, αλλά τι χρειάζεται ο ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος όσον αφορά την ψηφιοποίηση; Τι σημαίνει η γερμανική επένδυση για διεθνείς διασυνοριακές συνδέσεις τρένων; Αυτές οι ερωτήσεις θα εξεταστούν στο διαδικτυακό συνέδριο RailTech Infra Forum στις 17 και 18 Ιουνίου. Στο πλαίσιο των προετοιμασιών για αυτό το συνέδριο, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακό σεμινάριο για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών στις 17 Απριλίου.

Ένας από τους ομιλητές ήταν ο Ad Toet, τώρα στρατηγικός σύμβουλος της Sequal Work, αλλά κυρίως γνωστός ως ο πρώην διευθυντής της τομεακής οργάνωσης Royal Dutch Transport (Koninklijk Nederlands Vervoer) και στον συμβουλευτικό του ρόλο στο CER. Ο Toet έριξε το επίκεντρο του ρόλου της Γερμανίας στον κόσμο των διεθνών σιδηροδρόμων. Ως παράδειγμα της Γερμανίας που διαδραματίζει πρωτοποριακό ρόλο, ονόμασε την ελευθέρωση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών: επιτρέποντας τον ανταγωνισμό και διαχωρίζοντας τη διαχείριση των υποδομών και τους φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.


Περαιτέρω παραδείγματα περιλαμβάνουν τη δημιουργία ΔΕΔ-Μ, σιδηροδρομικών εμπορευματικών διαδρόμων με σταθμισμένη προτεραιότητα για τις εμπορευματικές μεταφορές και τις επιβατικές μεταφορές, δημόσιες διαδικασίες υποβολής προσφορών για περιφερειακές υπηρεσίες επιβατών, διατροπικές μεταφορές με λεωφορείο και ERTMS, τη μετατροπή του εθνικού σιδηροδρομικού φορέα της Γερμανίας σε ευρωπαϊκή επιχείρηση , μείωση θορύβου και ένα γενικό σχέδιο για τη μείωση των χρεώσεων πρόσβασης σε τροχιά εμπορευματικών αμαξοστοιχιών και τον εκσυγχρονισμό του επιχειρησιακού μοντέλου

Δισταγμός

«Εκ των υστέρων, αυτές ήταν οι σημαντικότερες εξελίξεις τα τελευταία είκοσι χρόνια. Οι Γερμανοί συχνά δίσταζαν για πολύ καιρό όταν λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με αυτές τις εξελίξεις. Μερικές φορές δεν ήταν οι πρώτοι που τα υλοποίησαν, καθώς γνώριζαν τα μειονεκτήματα και το κόστος. Τα πειράματα διεξήχθησαν συχνά σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη », εξήγησε ο Toet στην παρουσίασή του.

Ωστόσο, ο Toet δεν βλέπει ένα πολύ ροζ μέλλον για τον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα στο σύνολό του. «Παρά την δεκαετία της πολιτικής της στροφής προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ο τομέας αγωνίστηκε να διατηρήσει το μερίδιο αγοράς του. Αν και το συνδυασμένο φορτίο έχει αναπτυχθεί καλά, αυτό αντισταθμίζει μόνο τις απώλειες χωρητικότητας σε άλλα τμήματα της αγοράς. "

Νέα δυναμική

Ωστόσο, ο Toet ανυπομονεί να δει τι θα επιτευχθεί στον σιδηροδρομικό τομέα όταν η Γερμανία αναλάβει την προεδρία της ΕΕ. «Πώς θα υποστηρίξουν τα κράτη μέλη τον σιδηροδρομικό τομέα ή πώς πρέπει; Τι θα πει σε μια δήλωση, η οποία ελπίζουμε να αναδυθεί υπό τη γερμανική προεδρία της ΕΕ; » Ό, τι κι αν συμβεί, η Toet αναμένει ότι θα υπάρξει νέα δυναμική για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, ότι θα συνεχιστούν οι εργασίες για τη διαλειτουργικότητα και ότι θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ψηφιοποίηση του δικτύου, την ATO και την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των χρηστών σιδηροδρομικών δικτύων.


Επιπλέον, θα δοθεί νέα προσοχή στο ΔΕΔ-Μ και θα δοθεί μεγαλύτερη προτεραιότητα στην ανάπτυξη του ERTMS, με μεγαλύτερη έμφαση στη χρηματοδότηση επενδύσεων τόσο από διαχειριστές σιδηροδρομικής υποδομής όσο και από φορείς εκμετάλλευσης. Και για πρώτη φορά θα δοθεί προσοχή στην πολιτική απασχόλησης στον σιδηροδρομικό τομέα και στα διεθνή επιβατικά τρένα ως εναλλακτική λύση στις πτήσεις μικρών αποστάσεων.

Εστίαση στην ψηφιοποίηση

Για να εξετάσει πώς θα μπορούσε να μοιάζει η ψηφιοποίηση, η εταιρεία πληροφορικής Konux παρουσίασε μια παρουσίαση σχετικά με τις δυνατότητες ψηφιακής παρακολούθησης της σιδηροδρομικής υποδομής χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη και το IoT. Η Konux ιδρύθηκε το 2014 ως νεοσύστατη εταιρεία και τώρα μετρά τις μεγάλες σιδηροδρομικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Deutsche Bahn, SNCF και Infrabel μεταξύ των πελατών της. Σύμφωνα με τον Ανώτερο Διευθυντή Προϊόντων της Konux Christian Benk, ειδικότερα η Deutsche Bahn βλέπει την ανάγκη γρήγορης επέκτασης της προβλεπόμενης συντήρησης. «Κάνει τεράστιες βελτιώσεις στην αξιοπιστία του δικτύου», λέει ο Rolf Härdi, Επικεφαλής Καινοτομίας της DB.

Ο Benk υπογράμμισε για άλλη μια φορά ότι οι διακόπτες είναι το πιο δύσκολο στοιχείο της σιδηροδρομικής υποδομής. «Οι διακόπτες προκαλούν το 20% των καθυστερήσεων που σχετίζονται με την υποδομή στο δίκτυο. Κάθε χρόνο, πάνω από 12 δισεκατομμύρια ευρώ δαπανούνται για τη συντήρηση και την αντικατάσταση του διακόπτη, κάτι που είναι αρκετά λογικό για να θέλουμε να μάθουμε ακριβώς σε ποια κατάσταση βρίσκονται οι διακόπτες και να αποφευχθούν έγκαιρα ελαττώματα. Με τα συστήματά μας μπορείτε επίσης να ελέγξετε το βαθμό στον οποίο οι επισκευές και η συντήρηση ήταν αποτελεσματικές. "

Η Konux έχει αναπτύξει μια λύση SaaS (Software as a Service) για διακόπτες που ενσωματώνουν και αυτοματοποιούν τον έλεγχο, την παρακολούθηση και τη συντήρηση. Το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσει τα δεδομένα που συλλέγονται από αισθητήρες IoT στο κομμάτι. Στη συνέχεια, οι σχετικές πληροφορίες αποστέλλονται στους σχετικούς χρήστες μέσω API.]

Αποτελεσματικότητα συντήρησης

«Το σύστημά μας προβλέπει πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση του κομματιού και στέλνει μηνύματα όταν πρέπει να ληφθούν μέτρα. Με βάση τη μηχανική εκμάθηση, μια προοπτική 90 ημερών μπορεί να παρέχεται με μέση ακρίβεια 90 τοις εκατό. Το σύστημα μπορεί επίσης να επανεξετάσει το βαθμό στον οποίο η συντήρηση που έχει ήδη γίνει ήταν αποτελεσματική. Προς το παρόν μπορείτε μόνο να ελπίζετε ότι οι εργασίες συντήρησης, όπως με το μηχάνημα συμπίεσης λειτουργούν όπως αναμένεται. " Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας πελατών του Konux 2019, η Benk καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, στην πράξη, το 10% της συντήρησης διακόπτη είναι αναποτελεσματικό.

«Συνδυάζοντας τα δεδομένα σχετικά με την κατάσταση του κομματιού με αποτέλεσμα τη συντήρηση, είναι δυνατό να συναχθεί το τι λειτουργεί καλύτερα και πόσο θα είναι αποτελεσματικό. Για παράδειγμα, είναι ακόμη πιθανό οι εργασίες να έχουν αρνητική επίδραση στην κατάσταση του στρώματος έρματος. "

Ο Μπενκ πιστεύει ότι η ταχύτητα της ψηφιοποίησης στον σιδηροδρομικό τομέα θα μπορούσε να είναι υψηλότερη, αλλά γνωρίζει επίσης ότι η καινοτομία απαιτεί χρόνο. «Σχεδόν κάθε κόμμα στον τομέα εργάζεται για ψηφιοποίηση και η ανάγκη για αυτό σταδιακά βυθίζεται, επίσης στη Γερμανία. Στο Deutsche Bahn υπάρχει μεγάλη έμφαση στις ψηφιακές λύσεις. Δεν είμαι ελεύθερος να πω ακριβώς τι κάνουμε για διαφορετικά μέρη στην Ευρώπη, αλλά αυτό που μπορώ να πω είναι ότι αρκετοί διαχειριστές υποδομής χρησιμοποιούν την τεχνολογία μας στις καθημερινές τους δραστηριότητες, και έτσι όχι μόνο σε ένα περιβάλλον δοκιμών. "

Ψηφιακό δίδυμο

Όπως ανέφερε η Ad Toet, το ERTMS θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου. Ο Michiel Veltman, ανώτερος σύμβουλος της Royal HaskoningDHV, στη συνέχεια συζήτησε πώς μπορούν να δοκιμαστούν με ασφάλεια τα νέα ψηφιακά συστήματα. «Το ERTMS θεωρείται κυρίως ως σύστημα σηματοδότησης, αλλά με τα δεδομένα που συλλέγετε μαζί του μπορείτε φυσικά να κάνετε πολλά περισσότερα. Το ερώτημα είναι εάν είναι λογικό να χρησιμοποιηθούν αυτά τα δεδομένα για να πειραματιστούν στο πεδίο. Κάνοντας ένα ψηφιακό αντίγραφο τόσο της υποδομής όσο και του τρένου, μπορείτε να δοκιμάσετε έναν άπειρο αριθμό δυνατοτήτων χωρίς να εμποδίσετε την πραγματική κυκλοφορία των τρένων ή να θέσετε σε κίνδυνο την ασφάλεια. "


Ένα ψηφιακό δίδυμο πρέπει να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο με την πραγματική κατάσταση, εξηγεί ο Veltman. Προσθέτοντας νέα στοιχεία σε αυτό το δίδυμο, μπορείτε να δημιουργήσετε μια πιθανή μελλοντική κατάσταση και στη συνέχεια να δοκιμάσετε πώς λειτουργεί. "Το πλεονέκτημα της ψηφιοποίησης είναι ότι είναι ευκολότερο να προσομοιώσουμε μια κατάσταση με βάση παραμέτρους από την κατάσταση στην πραγματικότητα."

Η Royal HaskoningDHV έχει ήδη δημιουργήσει ένα ψηφιακό δίδυμο από διάφορα μέρη του κομματιού. Χρησιμοποιεί επίσης ψηφιακά δίδυμα για τη συλλογή δεδομένων ERTMS για συμβουλευτικούς σκοπούς. «Φυσικά, καθώς χρειάζεται πολλή δουλειά, δεν δημιουργείτε κάτι τέτοιο για μία χρήση, αλλά για να επιτύχετε διάφορους στόχους. Αυτό είναι επίσης ένα από τα πλεονεκτήματα. "
railfreight.com

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης