Κυριακή 10 Μαΐου 2020

Έτοιμος να ξανασφυρίξει και πάλι ο Οδοντωτός.


Σε λίγες μέρες ξεκινάει ο Οδοντωτός μετά από περσινή κατολίσθηση και την πανδημία του κορωνοϊού.

Στις ράγες και πάλι είναι να μπει ο διάσημος Οδοντωτός και να σφυρίξει όπως παλιά στο μοναδικό φαράγγι του Βουραϊκού, μια από τις πιο μαγικές και απολαυστικές διαδρομές παγκοσμίως.
Στο σημείο Καλαβρύτων – Κάτω Ζαχλωρούς είχε γίνει κατολίσθηση με αποτέλεσμα να διακοπεί η όμορφη διαδρομή.
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα kalavrytanews.com, η ανταπόκριση του ΟΣΕ ήταν άμεση, για την αποκατάσταση της λειτουργίας των δρομολογίων του Οδοντωτού. Φυσικά υπήρξε και διακοπή λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ σε λίγες ημέρες όλοι είναι έτοιμοι ώστε ο θρυλικός Οδοντωτός να ξανασφυρίξει.
Εκτός από την επαναλειτουργία του, ο Οδοντωτός αναβαθμίζεται καθώς ξεκινά η λειτουργία της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Αίγιο, από τον Ιούνιο. Ο χρόνος του δρομολογίου από την Αθήνα στο Αίγιο, υπολογίζεται στις δύο ώρες. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, θα διεξάγονται καθημερινά 4 δρομολόγια από και προς το Αίγιο ενώ το τρένο θα συνδέεται με τον Οδοντωτό στον σταθμό του Διακοπτού και έτσι θα αποκατασταθεί και πάλι μετά από χρόνια η σύνδεση της γραφικής διαδρομής, με το εθνικό δίκτυο.

Ο οδοντωτός Διακοπτού – Καλαβρύτων αποτελεί ένα τουριστικό αξιοθέατο. Το τραίνο έχει τη δυνατότητα να «σκαρφαλώνει» ψηλά, στις μεγάλες κλίσεις του εδάφους, μέσα από περιοχές με ξεχωριστό ενδιαφέρον περιήγησης. Με μια μοναδική διαδρομή περίπου μιας ώρας που ξεκινά από το Διακοπτό, ο οδοντωτός διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα.

Η διαδρομή 22 χιλιομέτρων που διανύει πραγματοποιείται με ταχύτητα που κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ/ώρα στην απλή γραμμή και από 6 έως 15 χλμ/ώρα στο οδοντωτό κομμάτι. Το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οδοντωτό στα σημεία όπου λόγω της μορφολογίας του εδάφους υπάρχουν μεγάλες κλίσεις. Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός», όπως είναι προφανές, προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι αμαξοστοιχίες του τύπου αυτού και τις βοηθούν να σκαρφαλώνουν στις μεγάλες κλίσεις.

Η αμαξοστοιχία είναι ειδικά κατασκευασμένη, ώστε η οδόντωση να προσαρμόζεται στα σημεία της γραμμής όπου αυτό επιβάλλεται, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο της διαδρομής.

Διαδρομή

Διανύει 22 χιλιόμετρα διαδρομής και αναρριχάται σε υψόμετρο 750 μέτρων. Το δρομολόγιο διαρκεί περίπου μία ώρα, με σταθμό αναχώρησης το Διακοπτό και σταθμό άφιξης τα Καλάβρυτα. Στη διαδρομή πραγματοποιείται ενδιάμεση στάση στο Μεγάλο Σπήλαιο.

Η διαδρομή περνά μέσα στο φαράγγι πλάι στο Βουραϊκό, το ποτάμι που δημιουργεί μικρούς και μεγάλους καταρράκτες. Στη θέση μάλιστα Καταρράκτης τα νερά του ποταμού πέφτουν σχεδόν κάθετα και ορμητικά κάτω από το γεφύρι της γραμμής.

Επόμενο πέρασμα, Δικαστήρια. Η τοποθεσία πήρε το όνομά της από μια μικρή ημικυκλική σπηλιά όπου σταλακτίτες δημιουργούν μια φυσική εικόνα που θυμίζει αίθουσα δικαστηρίου. Φτάνοντας στα Καλάβρυτα ο επισκέπτης συνειδητοποιεί την ετυμολογία του ονόματός τους, καθώς τα «Καλά βρυτά», σημαίνουν τα καλά νερά, όπως πράγματι αναβλύζουν σε αφθονία στον τόπο αυτό.

Πέρα από τη φυσική ομορφιά της, η πόλη των Καλαβρύτων είναι ιστορικός τόπος, χάρη στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας όπου ξεκίνησε η επανάσταση του 1821, αλλά και ένας μαρτυρικός τόπος με τη μνήμη του ολοκαυτώματος της Κατοχής.

Ήταν 13 Δεκεμβρίου του 1943 όταν ο γερμανικός στρατός κατοχής εκτέλεσε σχεδόν όλο τον ανδρικό πληθυσμό καίγοντας εν συνεχεία το χωριό, για να καταγραφεί το γεγονός ως μία από τις μεγαλύτερες θηριωδίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σήμερα, κρατώντας ως αξίες την ιστορική βαρύτητα και τη φυσική ομορφιά της, η περιοχή αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό.


pagenews.gr