Παρασκευή 15 Μαΐου 2020

Τα... αντικρουόμενα οικονομικά της υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα.


Διαφορετικές οι προσεγγίσεις των δύο πλευρών

Ανάμεσα στα πολλά θέματα που έχουν βγει και πάλι στην επιφάνεια το τελευταίο διάστημα αναφορικά με την υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα, είναι αναμφισβήτητα και το κόστος της διέλευσης.

Από την μια πλευρά, εκείνη της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και των ΕΡΓΟΣΕ-ΟΣΕ, υποστηρίζουν ότι το ποσό είναι ουσιαστικά απαγορευτικό. Κατά το πρόσφατο παρελθόν ο αρμόδιο υπουργός Κώστας Καραμανλής έχει ανεβάσει το κονδύλι που απαιτείται για το σύνολο του έργου, από το Ρίο έως τον Άγιο Ανδρέα, στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Η δε μελέτη κόστους-οφέλους που παραδόθηκε το περασμένο καλοκαίρι ανεβάζει, το συνολικό ποσό στα περίπου 455εκ. και του επίμαχου τμήματος, Ρίο-Άγιος Διονύσιος, στα περίπου 261εκ.. Μέγεθος που και πάλι από την πλευρά του Υπουργείου χαρακτηρίζεται μεγάλο. Πέραν αυτού αναφέρουν από την πλευρά του κ. Καραμανλή ότι αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν και το μόνο που ποσό που έχει εξασφαλιστεί είναι 130εκ. 
Από την άλλη πλευρά όμως, εκείνη της πρώην ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και του Δημάρχου Πατρέων, υποστηρίζουν ότι το απαιτούμενο ποσό δεν είναι τόσο μεγάλο. Μάλιστα με πρόσφατη ανακοίνωσή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας, Σία Αναγνωστοπούλου και Κώστας Μάρκου, επισημαίνουν ότι στους υπολογισμούς δεν λαμβάνεται υπόψη η έκπτωση που θα δώσουν οι εργολάβοι κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού.
Η μελέτη κόστους-οφέλους από μόνη της προβλέπει ένα ποσοστό έκπτωσης περίπου 15%, που όμως οι βουλευτές θεωρούν ότι δεν είναι κοντά στην πραγματικότητα. Και τούτο διότι, άλλοι διαγωνισμοί ανάλογων έργων κατά το πρόσφατο παρελθόν έχουν κατοχυρωθεί με πολύ μεγαλύτερα ποσοστά εκπτώσεων που έφθαναν ακόμα και στο 40% ή και το 50%.
Ως εκ τούτου θεωρούν ότι τα 130εκ. που έχουν δεσμευθεί από την Ευρώπη για το συγκεκριμένο κομμάτι (Ρίο-Άγ. Διονύσιος), επαρκούν ή εάν σε τελική ανάλυση απαιτηθεί ένα επιπλέον κονδύλι περί τα 40εκ. ευρώ δεν είναι απαγορευτικό για ένα τόσο σημαντικό έργο.
Επιπλέον σήμερα, στην συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε για το θέμα, ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, έβαλε μια νέα παράμετρο η οποία σχετίζεται με το κόστος του έργου με τα δύο υπογειοποιημένα τμήματα, που αυτή την περίοδο κατασκευάζονται με τη μέθοδο cut and cover, σε Άγιο Βασίλειο και Ρίο.
Όπως είπε ο κ. Πελετίδης αυτά τα δύο τμήματα, 600 μέτρων το πρώτο και 400 το δεύτερο, κοστίζουν συνολικά 13,2εκ. ευρώ. Αν αφαιρέσει κανείς, συνέχισε ο Δήμαρχος, το κόστος που ήδη υπάρχει για την επίγεια διέλευση, τούτο σημαίνει ότι για κάθε χιλιόμετρο από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο, θα απαιτηθούν περίπου 10εκ..
Ένα ποσό, που και ο κ. Πελετίδης υποστήριξε ότι δεν είναι υψηλό και δεν καθιστά το έργο της υπογειοποίησης «φαραωνικό». «Τονίζουμε και πάλι, ότι σωστά το τρένο πέρασε με ακριβό τούνελ 3 χιλιομέτρων και όχι με cut and cover κάτω από το Αίγιο, από την Κοινότητα Μελισσίου στο Κιάτο, από δεκάδες πόλεις και χωριά», πρόσθεσε ο Δήμαρχος.

thebest.gr