Τρίτη 12 Μαΐου 2020

Πρόταση απαγκίστρωσης της διέλευσης της Νέας Σιδηροδρομικής Διπλής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων (ΝΣΔΓΥΤ) μέσω του αστικού ιστού της Πάτρας.


Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Μέγα αδιέξοδο έχει δημιουργηθεί όσον αφορά στη διέλευση του τρένου στο αστικό τμήμα της Πάτρας. Από τη μια μεριά βρίσκεται ένας αδιάλλακτος εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο οποίος αρνείται καθέτως την επίγεια διέλευση του τρένου, αντιπροτείνοντας υπόγεια διέλευση, σε μήκος εννέα (!) χιλιομέτρων, ένα έργο και φαραωνικό και με εξαιρετικά μεγάλες τεχνικές δυσκολίες, έως του σημείου να είναι αδύνατη η κατασκευή του.
Από την άλλη το ΥΠΟΜΕΔΙ επιμένει στην οικονομικότερη επίγεια διέλευση, με στοχευμένες μόνο βυθίσεις της γραμμής και cut and cover, αντί σήραγγας. Με παλαιότερή επιστολή στον εξαιρετικό σας ιστότοπο είχα υποστηρίξει την περιφερειακή διέλευση των σιδηροδρομικών γραμμών και την σύνδεση του νέου λιμένος από τα δυτικά, με μονή επίγεια σιδηροδρομική γραμμή πάνω στο ίχνος της σημερινής μετρικής. Στο ίδιο πνεύμα δημοσιεύθηκε προσφάτως από τον κορυφαίο ιστότοπό σας και η πρόταση της Αρχιτέκτονος Πολεοδόμου, Χαράς Παπαδάτου – Γιαννοπούλου, την οποία και προσυπογράφω ανεπιφυλάκτως. Προκειμένου λοιπόν να απαγκιστρωθεί το έργο από τη βάλτωση και την στασιμότητα προτείνω τον εξής οδικό χάρτη:

1. Μνημόνιο συνεργασίας / συμφωνία κυρίων Κυβέρνησης / Αντιπολίτευσης και Δήμου Πατρέων (Δημοτικής Αρχής και Αντιπολίτευσης) για την περιφερειακή διέλευση του τρένου, περίπου παράλληλα στον περιφερειακό Πατρών 

2. Μνημόνιο συνεργασίας / συμφωνία κυρίων Κυβέρνησης / Αντιπολίτευσης και Δήμου Πατρέων για τη συνέχιση της υπάρχουσας λειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου, ως έχει, Άγιος Ανδρέας – Ρίο – Κάτω Αχαΐα 

3. Μνημόνιο συνεργασίας / συμφωνία κυρίων Κυβέρνησης / Αντιπολίτευσης και Δήμου Πατρέων (Δημοτικής Αρχής και Αντιπολίτευσης) για ταχεία, ταυτόχρονη εκτέλεση μελετών και εργολαβίας αντικατάστασης της μονής μετρικής μονής επιδομής με αντίστοιχη μονή σιδηροδρομική γραμμή κανονικού, διεθνούς εύρους στα όρια Ρίο – και δυτικά / νότια της Πάτρας (Μιντιλόγλι / Βραχναίικα), στο σημείο στο οποίο θα συναντήσει η διπλή περιφερειακή σιδηροδρομική γραμμή τη σημερινή χάραξη της μονής μετρικής 

4. Προσωρινή χρήση αυτής της μονής, κανονικού εύρους πλέον, σιδηροδρομικής γραμμής, με αυστηρή ημερομηνία λήξης της προσωρινής χρήσης, έως ότου ολοκληρωθούν τα έργα κατασκευής της νέας περιφερειακής διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Ρίου – Πάτρας – (Μιντιλόγλι / Βραχναίικα) 

5. Άμεση προκήρυξη μελετών – έργου για την κατασκευή υποδομής / επιδομής διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων και κατασκευή Νέου Σιδ/κού Σταθμού Πατρών από Ρίο έως Μιντιλόγλι / Βραχναίικα με περιφερειακή διέλευση του τρένου. 

6. Σιδηροδρομική σύνδεση του νέου λιμένος με τη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων, εκεί που θα συναντά η περιφερειακή χάραξη τη χάραξη της παλαιάς μετρικής (Μιντιλόγλι / Βραχναίικα) με μονή σιδ/κή ηλεκτροκίνητη γραμμή στο ίχνος της σημερινής μετρικής 

7. Κατάργηση της προσωρινής αυτής χρήσης της μονής, κανονικού εύρους πλέον, (παραλιακής) σιδ/κής γραμμής και χρήση της αποκλειστικώς και μόνο για τα τρένα του προαστιακού (light rail) 

8. Απόδοση στο Δήμο Πατρέων με χρησιδάνειο από τη Γαιαοσέ για 99 χρόνια όλων των εκτάσεων που θα προκύψουν από την κατάργηση της μετρικής διέλευσης της παλαιάς μετρικής από το Ρίο έως το Μιντιλόγλι / Βραχνέικα 

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται: 

1. Τα τρένα υψηλών ταχυτήτων και τα εμπορικά δεν θα διέρχονται από την αστική ζώνη της Πάτρας 

2. Το ότι δεν στερεί τη δυνατότητα επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων προς Κυλλήνη – Πύργο – Κατάκολο – Ολυμπία – Κυπαρισσία – Καλαμάτα και την σύνδεση πολλών λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο 

3. Τη απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας του τόσο πετυχημένου λάιτ ρέιλ / προαστιακού της Πάτρας 

4. Την απόδοση τεράστιων εκτάσεων ιδιοκτησίας Γαιαοσέ στους δημότες της Πάτρας ως χώροι άθλησης και αναψυχής 

5. Τον μετριασμό στο μέγεθος του νέου σιδηροδρομικού σταθμού Πατρών αφού πολλοί εκ των επιβατών θα προτιμούν να κατέρχονται στο σταθμό του Ρίου και να εξυπηρετούνται εν συνεχεία από τον προαστιακό 

6. Τη σύνδεση του δικτύου με τον νέο λιμένα Πατρών και την αποφυγή απώλειας χρηματικών ενισχύσεων από την περεταίρω καθυστέρηση του έργου 

7. Θα φανεί ξεκάθαρα ότι ο Δήμος Πατρέων θέλει το νέο τρένο στην πόλη και θα αποστομώσει τους ψιθύρους ότι λειτουργεί ως φερέφωνο των ιδιοκτητών άλλων μέσων μαζικής μετακίνησης 

8. Θα φανεί ξεκάθαρα ότι και η ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ θέλει να συνεργαστεί με τον αντίθετο ιδεολογικά Δήμο Πατρών και θα αποστομώσει τους ψιθύρους ότι επειδή φέρει μεγάλο πολιτικό όνομα, είναι απαλλαγμένη από κόμπλεξ του τύπου ότι ο πολιτικός και ιδεολογικός τους αντίπαλος προερχόταν από τα μέρη της Αχαΐας και της Πάτρας… 

Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης