Το νέο επεισόδιο στη διαμάχη για ανάθεση εργολαβίας του τμήματος Κιάτο - Ροδοδάφνη και οι καθυστερήσεις που ενδέχεται να οδηγήσουν σε επιστροφή κονδυλίων 250 εκατ. στην ΕΕ. Δημοπρατούνται ακόμη δυο εργολαβίες.
Δεκτή έκανε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) την προσφυγή της Μυτιληναίος κατά της ΑΚΤΩΡ, που είχε ανακηρυχθεί μειοδότης στο έργο ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρομικού τμήματος Κιάτο – Ροδοδάφνη.
Το έργο, προϋπολογισμού 67 εκατ. ευρώ, είναι ένα από τα ελάχιστα που δεν ακυρώθηκαν την τελευταία διετία λόγω της γνωστής εμπλοκής με τη συμφωνία διευθέτησης μεταξύ των τεχνικών εταιρειών και της Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2017. Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ πρέπει να αποφασίσει τώρα αν θα προχωρήσει στην ανάθεση του έργου στην Μυτιληναίος ή στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.
Ενδιαφέρον για το έργο είχαν εκδηλώσει πέντε εταιρείες ή κοινοπραξίες και συγκεκριμένα οι ΑΚΤΩΡ, η κοινοπραξία Alstom Transport – Σιδηροδρομικά Εργα ΑΤΕ, η κοινοπραξία IntrakatΙΝΚΑΤ -0,93% – Alpiq Enertrans SpA, η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Elecnor S.A. και η ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για άλλο ένα από τα έργα για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στο τμήμα Αθήνα - Πάτρα, στο οποίο παρουσιάζονται καθυστερήσεις εξαιτίας της πολυετούς διαμάχης για τον τρόπο με τον οποίο θα φτάσει το τρένο στο λιμάνι της αχαϊκής πρωτεύουσας.
Οι καθυστερήσεις είχαν προκαλέσει, για άλλη μια φορά, την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την ελληνική πλευρά να δεσμεύεται στα μέσα Ιανουαρίου πως τα έργα υποδομής (πλην ηλεκτροκίνησης) στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη θα ολοκληρωθούν μέχρι τις 30 Απριλίου. Οι κοινοτικοί απειλούσαν πως στην περίπτωση μη έγκαιρης έναρξης λειτουργίας του σιδηροδρομικού τμήματος η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει κοινοτικά κονδύλια που προσεγγίζουν τα 250 εκατ. ευρώ. Τώρα, λόγω και της πανδημίας, αναμένεται να βάλουν νερό στο κρασί τους.
Τα έργα στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη ξεκίνησαν το 2006 και το συνολικό κόστος του νέου σιδηροδρομικού άξονα προσεγγίζει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, μέσω σειράς εργολαβιών. Οι εργολαβίες για τα έργα υποδομής – επιδομής είναι σχεδόν ολοκληρωμένες, αλλά εκκρεμεί η ηλεκτροκίνηση.
Τα έργα περιλαμβάνουν έξι σήραγγες συνολικού μήκους 11 χιλιομέτρων περίπου, οκτώ σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 2.150 μέτρων, δεκατρία τμήματα με τη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος (Cut & Cover) συνολικού μήκους 1.710 μέτρων, 18 σιδηροδρομικές γέφυρες και 60 ανισόπεδες διαβάσεις. Περιλαμβάνουν, επίσης, των κατασκευή τριών Σιδηροδρομικών Σταθμών (Ξυλοκάστρου, Ακράτας, και Αιγίου) και έξι στάσεων (Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς στην περιοχή Δερβενίου, Πλατάνου, Διακοπτού και Ελίκης).
Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε πρόσφατα και τη στάση της κυβέρνησης όσον αφορά τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας εν μέσω αντιδράσεων από τη δημοτική αρχή της πόλης που επιθυμεί την κατασκευή υπόγειας γραμμής.
Ο κ. Καραμανλής επανέλαβε πως η σύνδεση με το λιμάνι θα είναι στο μεγαλύτερο τμήμα της επιφανειακή, όπως προβλέπουν σχετικές μελέτες.
Από το Αίγιο (Ροδοδάφνη) μέχρι την περιοχή του Ρίου, μήκους 32 χιλιομέτρων είναι σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου και υλοποιούνται μέσω μίας εργολαβίας, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί τα έργα υποδομής στο υποτμήμα Αίγιο – Ψαθόπυργος και εργολαβίας, προϋπολογισμού 96 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί τα έργα υποδομής της γραμμής στο υποτμήμα Ψαθόπυργος – Μποζαΐτικα Πάτρας.
Για την ολοκλήρωση της νέας γραμμής, δηλαδή για τις εργασίες επιδομής, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών, ηλεκτροκίνησης και κατασκευής σταθμών/στάσεων προγραμματίζεται να δημοπρατηθούν δύο ακόμη εργολαβίες για τα τμήματα Αίγιο – Ψαθόπυργος και Ψαθόπυργος-Ρίο.
Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr