Παρασκευή 6 Μαρτίου 2020

Μετρό: Τα τραίνα μπήκαν στις ράγες… τα αρχαία μετακινούνται.

Πριν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι από την απόφαση της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, η οποία εκδόθηκε το πρωί της Τετάρτης και προβλέπει την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στο σταθμό της Βενιζέλου, μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του, στην Πυλαία τα τεστ των συρμών στις ράγες του Αμαξοστασίου.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο στα πρότυπα του μετρό της Κοπενγάγης – δεν θα έχει οδηγό και όλα θα λειτουργούν μέσω software υψηλής τεχνολογίας- και αναμένεται να είναι το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης. Γιαυτό το λόγο ο χρόνος των δοκιμών που απαιτείται θα ξεπεράσει τους 18 μήνες με τα τρένα να «τρέχουν» στις σήραγγες.


Η διοίκηση της Αττικό Μετρό που υποδέχτηκε με χαμόγελα την απόφαση της μετατόπισης των αρχαίων της οδού Βενιζέλου έδωσε εντολή για πλήρη ετοιμότητα στο αμαξοστάσιο ώστε να δοκιμαστούν όλα τα τραίνα που έχουν καταφτάσει το προηγούμενο διάστημα στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες οι πρώτες δοκιμαστικές διαδρομές «έδειξαν» ότι όλα έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης και το στοίχημα του 2023, αν και πέρασε δια πυρός και σιδήρου, είναι εφικτό.

Η απόφαση της υπ. Πολιτισμού βρήκε την Αττικό Μετρό σε ετοιμότητα

Αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού κ Λίνας Μενδώνη άρχισε ο μαραθώνιος της Αττικό Μετρό για τις διαδικασίες απόσπασης. Ήδη έχει δοθεί εντολή στην ανάδοχο κατασκευάστρια εταιρεία προκειμένου να εκπονήσει διαγωνισμό για την εκπόνηση μελέτης προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Οι προτάσεις με τα οικονομικά και τεχνικά χαρακτηριστικά που θα κατατεθούν θα εξετάσει η Αττικό Μετρό σε συνεργασία με τους αρχαιολόγους της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης. ενώ από τη στιγμή που η μελέτη εγκριθεί η διαδικασία της απόσπασης των αρχαιοτήτων θα διαρκέσει περίπου ένα εξάμηνο.
Στο μεταξύ από τις αρχές Φεβρουαρίου στο σταθμό Βενιζέλου έγιναν κάποιες πρόδρομες εργασίες απομάκρυνσης της άμμου με την οποία είχαν σκεπαστεί τα αρχαία, οι οποίες στο εξής θα εντατικοποιηθούν.
Η απόφαση που φέρει την υπογραφή της υπουργού, Λίνας Μενδώνη και βασίστηκε στη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, προβλέπει ότι οι αρχαιότητες θα διατηρηθούν «στο περιβάλλον, όπου βρέθηκαν διότι έτσι επιτυγχάνεται ο μέγιστος δυνατός συνδυασμός της προστασίας και ανάδειξής τους με την ανάγκη έγκαιρης και ασφαλούς ολοκλήρωσης του προαναφερόμενου έργου υποδομής, χωρίς διακινδύνευση της ασφάλειας εργαζομένων και αρχαιοτήτων, καθώς και της επιβάρυνσης των εθνικών πόρων».
Σύμφωνα με αυτήν, «η επίσημη έναρξη λειτουργίας του σταθμού Βενιζέλου δεν θα ξεκινήσει εάν δεν έχουν επανατοποθετηθεί στη θέση τους, στο επίπεδο -1 του σταθμού, οι προσωρινώς απομακρυνθείσες αρχαιότητες», ενώ απαιτούνται οριστικές μελέτες τόσο για την απόσπαση και επανατοποθέτηση, όσο και για την προστασία, στερέωση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, καθώς και μια συνολική πρόταση φωτισμού.


Ν. Ταχιάος: Έχουμε πάρα πολλή δουλειά μπροστά μας

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος δήλωσε ικανοποιημένος με την απόφαση της υπ Πολιτισμού υπογραμμίζοντας ότι «πρόκειται για μία λύση που θα μας επιτρέψει να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος και μάλιστα με τις χρονικές δεσμεύσεις από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο». Σημείωσε ακόμα ότι ισχύει απολύτως η δέσμευση ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμο το 2023 και ότι οι αρχαιότητες θα επιστρέψουν σχεδόν στο σύνολό τους, όταν ολοκληρωθεί ο σταθμός. «Έχουν ήδη γίνει προκαταρκτικές μελέτες και τώρα θα τρέξουμε για να συνταχθούν οι οριστικές μελέτες. Εκτιμούμε ότι αυτό θα πάρει τουλάχιστον ένα τρίμηνο», δήλωσε o πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Ταχιάος.


Αντιδρά η Κίνηση Πολιτών

Στο μεταξύ άμεσα ήρθαν και οι πρώτες αντιδράσεις. Η κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η οποία διαφωνεί με την απόσπαση των ευρημάτων, προχώρησε στην κατάθεση αίτησης ακύρωσης και αναστολής των εργασιών στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Της Δέσποινας Κρητικού
karfitsa.gr