Τρίτη, 31 Μαρτίου 2020

Στα τέλη Απριλίου μετατίθεται ο διαγωνισμός για την ΕΛΒΟ. Στα ενδιαφερόμενα σχήματα και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η υποβολή προσφορών για την ΕΛΒΟ ήταν προγραμματισμένη στις 2 Απριλίου αλλά η πιθανότερη νέα ημερομηνία είναι η 28η Απριλίου. Λόγω των κλειστών συνόρων, ενδιαφερόμενοι δεν μπόρεσαν να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις.
Αναβάλλεται η προγραμματισμένη για 2 Απριλίου κατάθεση προσφορών για την απόκτηση της ΕΛΒΟ, σύμφωνα με πληροφορίες, με πιθανότερη ημερομηνία κατάθεσης την 28 Απριλίου.
Οι λόγοι αναβολής δεν έχει αποσαφηνιστεί αν αποδίδονται στην γενικότερη αβεβαιότητα που έχει δημιουργήσει η πανδημία, ή στο γεγονός ότι κάποιοι από τους ενδιαφερόμενους, λόγω του κλεισίματος των συνόρων, δεν είχαν πρόσβαση να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις της βιομηχανίας, στη Σίνδο Θεσσαλονίκης.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από τις 16 Φεβρουαρίου του 2014 με απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης, ύστερα από αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου το οποίο την επιχορήγησε το 2014 με το ποσό των 13 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της εκτέλεσης συμβάσεων έργου με το ΓΕΣ και για την επίτευξη της ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία τον Ιανουάριο του 2014. Η ΕΛΒΟ κουβαλάει υποχρεώσεις της τάξεως των 85,4 εκατομμυρίων ευρώ και σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατομμυρίων ευρώ.
Η κατάθεση προσφορών από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είχε προγραμματισθεί για τις 2 Απριλίου και έως τις 15 Απριλίου επρόκειτο να γίνει γνωστό ποιος εξ αυτών θα ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής.

Οι ενδιαφερόμενοι

Πέντε σχήματα έχουν εκφράσει αρχικό ενδιαφέρον, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται σημαντικές διεθνείς εταιρείες εξοπλιστικών συστημάτων. Πρόκειται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη Γερμανική Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW), την Ισραηλινή Plasan, την εκ Νοτίου Αφρικής Paramount Group και τον ελληνικό όμιλο Kouimtzis Group ο οποίος, έχοντας ήδη συμφωνήσει συνεργασίες με τρεις αμερικανικές εταιρείες του τομέα των εξοπλιστικών συστημάτων, έχει επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον του να κατέβει στον πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Το τελευταίο διάστημα δε στους ενδιαφερόμενους έχουν προστεθεί και άλλα ονόματα όπως η TATA, η Intracom Defence και άλλες εγχώριες εταιρείες από τον κλάδο της αυτοκίνησης βαρέων οχημάτων. Μένει ωστόσο να φανεί πόσοι εξ΄ αυτών θα καταθέσουν βιώσιμο business plan και θα κατεβάσουν εν τέλει προσφορά.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο βιομηχανικό συγκρότημα θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι έχουν εντάξει στα business plan που ετοιμάζουν για το διαγωνισμό.

Τα σημαντικά περιουσιακά στοιχεία

Στα σημαντικά asset της ΕΛΒΟ είναι η μεγάλη ακίνητη περιουσία που διαθέτει, καθώς οι εγκαταστάσεις της στη βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης εκτείνονται σε 270 στρεμμάτων, με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τετραγωνικά μέτρα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΒΟ διαθέτει πιστοποιημένη γραμμή συναρμολόγησης αρμάτων μάχης Leopard και σταθμό διαγνωστικών και συντήρησής τους. Επίσης έχει σημαντικό εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος "ΕΛΒΟ", αλλά και σημαντική τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες και πατέντες.
Παράλληλα, έχει ένα ακόμη πλεονέκτημα καθώς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών σχεδιάζει την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ με 1000 λεωφορεία, project στο οποίο η ΕΛΒΟ μπορεί να αναλάβει σημαντικό κομμάτι της εργολαβίας για την συναρμολόγηση εξαρτημάτων των νέων οχημάτων.
Σημειώνεται ότι οι πρώτες προσπάθειες πώλησης της ΕΛΒΟ έγιναν με δυο άγονους διαγωνισμούς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2017,ακολούθησε ο τρίτος τον Φεβρουάριο, πήρε παράταση για τον Μάρτιο και έχει παγώσει. Οι 330 τελευταίοι εργαζόμενοι στην εταιρεία έχουν μεταταχθεί σε άλλες θέσεις στο Δημόσιο.
Στο νέο διαγωνισμό λόγο θα έχει τόσο το υπουργείο Οικονομικών, καθώς το Δημόσιο θα διατηρεί το δικαίωμα να αποκτήσει έναντι τιμήματος το 21% της ΕΛΒΟ μετά από μια τριετία, όσο και το υπουργείο Άμυνας, το οποίο έχει εμπλοκή για δύο λόγους. Πρώτον, θα πρέπει να δώσει την άδεια χρήση περιουσιακών του στοιχείων που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις, ενώ θα πρέπει να έχει δυνατότητα να καλύψει πιθανές ανάγκες του στο μέλλον.


ΑΝΤΙΟΠΗ ΣΧΟΙΝΑ
businessdaily.gr