Μέσα σε όλες τις αντίξοες για τα δημόσια έργα συνθήκες, χθες υπήρξε και μια θετική εξέλιξη: συζητήθηκαν ενώπιον του ΣτΕ, παρά τον δραστικό περιορισμό της λειτουργίας του, οι προσφυγές που είχαν καταθέσει οι δύο κοινοπραξίες που διεκδικούν την επέκταση του μετρό της Αθήνας (γραμμή 4).
Παράλληλα η «Αττικό Μετρό» ετοιμάζεται να επαναπροκηρύξει, μέσα στις επόμενες ημέρες, τον διαγωνισμό για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου για το έργο. Τα ζητήματα, όμως, που εξακολουθούν να υφίστανται για το τεράστιας σημασίας αυτό έργο είναι πολλά, ανάμεσα στα οποία ο «αγνοούμενος» διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες.
Χθες λοιπόν συζητήθηκαν ενώπιον του Δ΄ Τμήματος του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου οι ογκώδεις αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων των κοινοπραξιών ΑΒΑΞ - Ghella - Alstom Transport και ΑΚΤΩΡ - Ansaldo STP SpA - Hitachi Rail Italy SpA. Και οι δύο εταιρείες είχαν προσφύγει κατά της «Αττικό Μετρό», με σκοπό να αποκλείσει η μία την άλλη από τον διαγωνισμό-μαμούθ του 1,8 δισ. ευρώ.
Η ημερομηνία έκδοσης της απόφασης δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια, δεδομένου του δραστικού περιορισμού εδώ και λίγες ημέρες της λειτουργίας του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου. Αν τα ασφαλιστικά μέτρα απορριφθούν, τότε η «Αττικό Μετρό» θα μπορεί να ορίσει ημερομηνία ανοίγματος των οικονομικών προσφορών.
Επίσης την προηγούμενη εβδομάδα η «Αττικό Μετρό» προχώρησε στην ακύρωση του διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου για το έργο, λόγω προσφυγής ενώπιον του Ευρωδικαστηρίου. Ο διαγωνισμός θα επαναπροκηρυχθεί μέσα στις επόμενες ημέρες. Πάντως, η σοβαρότερη εκκρεμότητα παραμένει ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες (που υποτίθεται ότι έπρεπε να προηγούνται κατά 1-2 χρόνια των έργων, ώστε να έχουν νόημα). Οι προσφυγές που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ δεν έχουν ακόμα εκδικαστεί.
Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών συζητάει τις ημέρες αυτές το ενδεχόμενο να τεθούν περιορισμοί στη λειτουργία των εργοταξίων στα δημόσια έργα. Τα έργα μετρό θα είναι στην «πρώτη γραμμή» ανάλογων μέτρων, καθώς απαιτούν την εργασία συνεργείων σε κλειστούς χώρους. Στη Θεσσαλονίκη πάντως η κοινοπραξία έχει ήδη λάβει κάποια μέτρα ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και οι εργαζόμενοι να λαμβάνουν επιπρόσθετα μέτρα προστασίας εκεί όπου πραγματοποιούνται σκυροδετήσεις (λ.χ. στον σταθμό Αγίας Σοφίας). Στα υπόλοιπα μέτωπα του έργου εκτιμάται ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο ζήτημα, καθώς λ.χ. οι ηλεκτρολογικές εργασίες στους σταθμούς πραγματοποιούνται από ολιγομελή συνεργεία.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
kathimerini.gr