Σε πλειοδοτικό διαγωνισμό για την εκποίηση, με ελεύθερη διαπραγμάτευση, των περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) προχωράει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου ο ειδικός εκκαθαριστής, μετά τη λήψη των σχετικών αποφάσεων από το υπουργείο Οικονομικών αλλά και την οριστικοποίηση των απαιτήσεων του υπουργείου Εθνικής Αμύνης.
Ο διαγωνισμός, ο τέταρτος κατά σειράν τα τελευταία τρία χρόνια, διεξάγεται σύμφωνα με την προβλεπόμενη στο άρθρο 14 Α του νόμου 3429/2005 διαδικασία, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, που σημαίνει ότι οι υποψήφιοι θα αξιολογηθούν και από την οικονομική τους προσφορά και από το επιχειρηματικό σχέδιο ανάταξης και ανάπτυξης της εταιρείας που θα καταθέσουν.
Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τουλάχιστον πέντε όμιλοι, από το Ισραήλ, τη Γερμανία, τη Νότιο Αφρική, την Ιταλία αλλά και την Ελλάδα, ενδιαφέρονται για την εταιρεία. Το ελληνικό Δημόσιο διατηρεί, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του διαγωνισμού, το δικαίωμα να αποκτήσει ποσοστό (21%) στην ΕΛΒΟ μετά την εξυγίανσή της.
Οι προς πώληση εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ βρίσκονται στη βιομηχανική περιοχή Θεσσαλονίκης στη Σίνδο και καταλαμβάνουν έκταση 270 στρεμμάτων, ενώ παράλληλα πωλούνται και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας όπως ο διακριτικός τίτλος, τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η εταιρεία αλλά και πιστοποιήσεις όπως για τη συναρμολόγηση και συντήρηση αρμάτων Leopard που είχε αποκτήσει στο πλαίσιο εκείνου του εξοπλιστικού προγράμματος και των αντισταθμιστικών του.
Υπενθυμίζεται πως η επιχείρηση τέθηκε το 2014 σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης κουβαλώντας υποχρεώσεις της τάξεως των 85,4 εκατ. ευρώ και σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ των φερόμενων ως ενδιαφερομένων για την εξαγορά της ΕΛΒΟ περιλαμβάνεται η γερμανική Krauss-Maffei, κατασκευάστρια μεταξύ άλλων και των αρμάτων μάχης Leopard, η Plasan από το Ισραήλ σε συνεργασία με την ομοεθνή της κρατική Rafael Advanced Defense Systems, η νοτιοαφρικανική Paramount, η ιταλική Ferrovie dello Stato, μητρική της Trenitalia, και διά αυτής και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μια ελληνική εταιρεία από τη Βόρειο Ελλάδα, που συνδέεται από την αγορά με αμερικανικά συμφέροντα.
Τη διαγωνιστική διαδικασία τρέχει η EY, που λειτουργεί κατ’ εφαρμογήν της απόφασης 191/2014 του Εφετείου Θεσσαλονίκης ως ειδική εκκαθαρίστρια της ΕΛΒΟ, και εκπροσωπείται νόμιμα για τους σκοπούς της ειδικής εκκαθάρισης από τον Μιχάλη Χουρδάκη.
Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ΑΒΕ ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία Στάγιερ Ελλάς ΑΒΕ με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων. Κατασκεύαζε (αρχικά κάνοντας απλή συναρμολόγηση αλλά αυξάνοντας σταδιακά το ποσοστό εγχώριας κατασκευής εξαρτημάτων) φορτηγά, τανκς και τρακτέρ της αυστριακής εταιρείας στην Ελλάδα. Πολλά από αυτά παραμένουν ακόμη εν υπηρεσία στις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις.
Το 1986, ύστερα από μεταβίβαση της αυστριακής συμμετοχής στο ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων. Τον Αύγουστο του 2000, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της καθώς και το μάνατζμεντ πέρασαν στη «Μυτιληναίος», αλλά δέκα χρόνια μετά, τον Ιούνιο του 2010, η «Μυτιληναίος» αποχώρησε από τη διοίκηση της εταιρείας την οποία και ανέλαβε το ελληνικό Δημόσιο.
Η ΕΛΒΟ τέθηκε τελικά σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης το 2014. Τα οχήματα που έχουν βγει από τις γραμμές της περιλαμβάνουν αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, ηλεκτροκίνητα, τεθωρακισμένα, οχήματα Mercedes Benz GD και Hummer HMMWV (4x4) 1114 GR, φορτηγά γενικής χρήσης και τα φορτηγά Steyr.
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
kathimerini.gr