Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Ερευνα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο: Μεγάλο κόστος για τα δημόσια ταμεία, εκτροχιασμοί και δυστυχήματα.


 Το ευρωπαϊκό σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου των ελληνικών τρένων παραμένει μέχρι σήμερα ανολοκλήρωτο. Αποτέλεσμα : δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κόστος για τα δημόσια ταμεία και πολλά θανατηφόρα ατυχήματα. αναφέρει στην έρευνά της η δημοσιογραφική ομάδα MIIR, η οποία αποτελείται από Ελληνες δημοσιογράφους.

“Warning No Signal!” («Προσοχή, δεν έχει σήμα»!). Αυτήν ακριβώς τη φράση θα διάβαζε κανείς σε μια φανταστική ηλεκτρονική πινακίδα ενημέρωσης των επιβατών για το νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο, η υλοποίηση του οποίου παρότι ξεκίνησε πριν από μία δεκαετία, βρίσκεται μέχρι σήμερα εκτός λειτουργίας, κοστίζοντας ήδη δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και συντηρώντας τις συνθήκες που καθιστούν το τρένο στην Ελλάδα ευεπίφορο στα ατυχήματα με 137 θανάτους και 97 βαριά τραυματίες μεταξύ των ετών 2010 και 2018.

Στη συγκεκριμένη έρευνα, ο δημοσιογράφος Νίκος Μορφονιός ανέλυσε όλα τα διαθέσιμα στατιστικά και δεδομένα για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ, συμπεραίνοντας ότι η χώρα μας καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αριθμό θανάτων αναλογικά με τα τραινο-χιλιόμετρα, που διανύθηκαν το 2018, και τη δεύτερη σε σοβαρούς τραυματισμούς στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μία από τις σημαντικότερες κατηγορίες ατυχημάτων είναι οι εκτροχιασμοί τρένων και οι παρασύρσεις πεζών από εν κινήσει αμαξοστοιχίες, με τη βασικότερη ίσως αιτία αυτών την ανεπαρκή ως ανύπαρκτη σηματοδότηση και την πλημμελή διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.

Στην ίδια διαπίστωση καταλήγει και η ειδική Εκθεση της Ρυθμιστής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) “Σύστημα Καταγραφής και Παρακολούθησης Συμβάντων στο Εθνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο” του 2017, η οποία καταγράφει πως σοβαρά σιδηροδρομικά ατυχήματα, όπως το δυστύχημα στο ¨Αδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, που άφησε πίσω του 3 νεκρούς και 6 τραυματίες, «πιθανόν να είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης».

Αν λειτουργούσε δηλαδή το σύστημα Αυτόματης Προστασίας Τρένου, που συνδέεται με το νέο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου των Αμαξοστοιχιών (European Train Control System-ETCS), που ξεκίνησε να εγκαθιστά εδώ και χρόνια η Ελλάδα στο πλαίσιο του ενιαίου Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (European Railway Traffic Management System-ERTMS). Το ETCS συνιστά τον κεντρικό πυλώνα λειτουργίας του ERTMS, γι’ αυτό στο κείμενο οι δύο όροι χρησιμοποιούνται εναλλάξ για να περιγράψουν το ενιαίο σύστημα.

Φωτογραφία αρχείου: Σύγκρουση ΙΧ οχήματος με αμαξοστοιχία, στην ισόπεδη Διάβαση Πυργετού των Τρικάλων το Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2019. (EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ)