Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων για το Θριάσιο Πεδίο. Μεγάλος ο κίνδυνος επιστροφής ή απώλειας και άλλων κοινοτικών πόρων εξαιτίας καθυστερήσεων σε διαγωνισμούς και μεγάλα έργα.
Σοβαρούς κινδύνους για την επιστροφή ή των απώλεια κοινοτικών κονδυλίων, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, εγκυμονούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων, όπως επισημαίνεται στην πέμπτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στην έκθεση αναφέρεται πως τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στα σιδηροδρομικά έργα (ένα γνωστό παράδειγμα είναι τα πολυετή παζάρια με τον δήμαρχο Πατραίων για τον τρόπο με τον οποίο θα φτάσει ο σιδηρόδρομος στο λιμάνι της πόλης). Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει πως ετοιμάζει σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ που εποπτεύει την κατασκευή (μέσω της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ) και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής.
Οι συντάκτες της έκθεσης τονίζουν πως αρκετοί διαγωνισμοί μεγάλων έργων καθυστερούν, αναφέροντας τον διαγωνισμό για τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, για το τμήμα Ακτιο – Αμβρακία (πρόσφατα ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την «εργολαβία – σκούπα» και υπάρχει προσφυγή από υποψήφιο που θεωρεί πως κακώς ακυρώνεται), αλλά και για τα νέα οχήματα για τον στόλο του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται και οι καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς για τη διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ειδικά για το Θριάσιο Πεδίο επισημαίνεται πως η σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο δεν ενεργοποιήθηκε καθώς είχε επικυρωθεί από την Ελληνική Βουλή (επί προηγούμενης κυβέρνησης) πριν λάβει τη σχετική έγκριση από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την «κρατική ενίσχυση που προέβλεπε». Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση παραχώρησης είχε υπογραφεί με κοινοπραξία των ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Goldair. Τα προβλήματα στη σύμβαση για το εμπορευματικό κέντρο οδήγησαν πρόσφατα στην ακύρωση του διαγωνισμού για την αναβάθμιση και διαχείριση του υπόλοιπου συγκροτήματος στο Θριάσιο μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Δυστυχώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αρχίσει τη διαδικασία επιστροφής των κοινοτικών κονδυλίων, ύψους περί τα 170 εκατ. ευρώ, με τα οποία είχε χρηματοδοτήσει τα έργα στο Θριάσιο Πεδίο αφού η ελληνική πλευρά δεν τήρησε τη δέσμευση για έγκαιρη παραχώρηση της διαχείρισης σε ιδιώτες.
Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr