Οι συχνές παρουσίες ξένων επενδυτών και διπλωματών στην Αλεξανδρούπολη, αποδεικνύει όχι μόνο το ενδιαφέρον, την λήψη θέσης στην ευρύτερη μελλοντική διεκδίκηση ρόλου στην σημασία της γεωστρατηγικής της Αλεξανδρούπολης και του λιμανιού της, αλλά και στην μέσω της Αλεξανδρούπολης διεκδίκησης πολιτικο-στρατιωτικού ρόλου στην ενδοχώρα της Βαλκανικής .
Πρόσφατα στην Αλεξανδρούπολη βρέθηκε ο Αμερικανός Πρέσβης, Τζέφρι Πάιτ, που συνομίλησε με τον Έλληνα Υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη. Κατά την διάρκεια της συνομιλίας τους ο Αμερικανός Πρέσβης χαρακτήρισε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης «Κέντρο μεταφορών που παρέχει ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή».
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπως μας είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου, «δηλώνει το ενδιαφέρον της εθνικής εμβέλειας που έχει και έρχεται μετά από τον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη». Και συμπλήρωσε « το ενδιαφέρον αυτό είναι επενδυτικό, οικονομικό και ταυτόχρονα έχει γεωστρατηγικό πλεονέκτημα».
Είναι γνωστό ότι η βόρεια πλευρά της Αλεξανδρούπολης συναντά την Βουλγαρία, Ρουμανία και από εκεί επεκτείνεται προς τα βόρεια. Οπότε, όπως γράφουν αρκετοί αναλυτές «υπάρχει ανάγκη πρόσβασης οδικής, σιδηροδρομικής και θαλάσσιας συγκοινωνίας».
Για την σημασία αυτή, πρόσθεσε ο Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου, ότι «οι διάφοροι άξονες σε οδηγούν σε ανάγλυφο έδαφος που δίνει πλεονέκτημα στην περιοχή και οδηγεί την Αλεξανδρούπολη στην σημασία που είχε στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν είχε 8 Προξενεία. Σήμερα υπάρχουν τα Προξενεία Ρωσίας, Ολλανδίας και Γαλλίας».
Εκτός από τις τακτικές επισκέψεις του Αμερικανού Πρέσβη στην Αλεξανδρούπολη, την επισκέπτονται και άλλοι υψηλόβαθμοι διπλωμάτες, ξένοι επενδυτές, όπως στο παρελθόν Ρώσοι και σήμερα Ευρωπαίοι, Κινέζοι, αλλά και Ιάπωνες, δείχνοντας με τον τρόπο αυτό την σημασία της Αλεξανδρούπολης και ιδιαίτερα του λιμανιού της, σαν διακομιστικό, ενεργειακό και γεωστρατηγικό πλεονέκτημα.
Πρόσφατα υπήρξε έντονο το ενδιαφέρον της Κίνας για την Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα την Θράκη, οπότε απευθυνθήκαμε στο Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο και ζητήσαμε την γνώμη του σχετικά με το θέμα.
Ο Αντιπρόεδρος του επιμελητηρίου Νικόλαος Γιαννίδης, σημειώνοντας ότι «στο μέλλον θα υπάρξει χώρος για την ανάπτυξη στην Βόρεια Ελλάδα», επιχειρηματολόγησε λέγοντας ότι αυτό το συμπέρασμα εξάγεται «Πρώτον, γιατί το έδαφος για επενδύσεις είναι γόνιμο. Ήδη στην πρωτεύουσα έχουν γίνει μεγάλες επενδύσεις οπότε ενισχύεται η εμπιστοσύνη για επενδύσεις στην υπόλοιπη επικράτεια. Δεύτερον, λόγω του Δρόμου του Μεταξιού (O.B.O.R.) ο οποίος διέρχεται από τα βαλκάνια , οι κάθετοι άξονες όπως Πειραιάς, Θεσσαλονίκη κλπ θα ενισχύσουν τις επενδύσεις των γύρω περιοχών».
Στην ερώτησή μας «Πώς θα επιτυγχάνονταν με Θρακιώτες επιχειρηματίες μια Ελληνοκινεζική συνεργασία και αν υπάρχουν τομείς που ξεκίνησε μια συνεργασία», ο κ. Γιαννίδης απάντησε « όπως και στην υπόλοιπη επικράτεια γίνονται καθημερινά τέτοιες προσπάθειες. Θα πρέπει εκπρόσωποι των κλάδων να συνεννοηθούν και να συνεργαστούν έτσι ώστε να υπάρχουν οι υποδομές και τα ανάλογα μεγέθη για να μπορέσουν να επιτευχθούν συνεργασίες. Το επιμελητήριο μπορεί να συμβουλέψει τα μέλη του για τους τρόπους επίτευξης μιας συνεργασίας».
Σε άλλο σημείο ο αντιπρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου αναφερόμενος στην πιθανή συνεργασία στα αγροτικά προϊόντα, στην γεωθερμία και αν υπάρχει Κινέζικο ενδιαφέρον, απάντησε «Εάν υπάρχουν τα πρωτόκολλα εξαγωγής και οι πιστοποιήσεις που απαιτούνται, ανάλογα το προϊόν, τότε μπορεί να υπάρξει οποιαδήποτε συνεργασία. Εδώ να επισημάνουμε ότι το πιο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας είναι η σταθερή ετήσια ποσότητα και η σταθερή ποιότητα των προϊόντων μας». Όσο για την γεωθερμία είπε ότι «κινέζικες εταιρίες ενδιαφέρονται για την εν γένει παραγωγή ενέργειας σε όλη την Ελλάδα».
Ο κ. Γιαννίδης αναφερόμενος στο ενδιαφέρον που δείχνει η Κίνα για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σημείωσε ότι «Όπως έχει γίνει και με το λιμάνι του Πειραιά όταν υπάρχει χώρος για τέτοιες επενδύσεις, το ενδιαφέρον είναι μεγάλο από πολλές πλευρές. Σίγουρα η Αλεξανδρούπολη είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις. Το ίδιο ισχύει και για το λιμάνι της Καβάλας».
Τέλος , στην ερώτηση σχετικά με την πολιτική της ΕΕ και ΗΠΑ, έναντι της προώθησης της Κινέζικης επιχειρηματικότητας σε Ελλάδα, Βαλκάνια και ΕΕ, ο κ. Γιαννίδης σημείωσε «θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι στην Ε.Ε. η Κίνα έχει επενδύσει πολλά δισεκατομμύρια σε χώρες της Ένωσης με συνέπεια οι κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό. Και μην ξεχνάμε ότι την περίοδο της κρίσης μόνο οι κινέζοι βρέθηκαν να επενδύσουν σε μια εγκατάσταση, το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, που εκείνη την εποχή είχε τεράστια προβλήματα ενώ τώρα διεκδικεί την πρωτιά στην Μεσόγειο με ακόμα μεγαλύτερες βλέψεις».
Του Συμεών Σολταρίδη
paratiritis-news.gr