Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) κατέθεσε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 της Β2 Περιφέρειας Αθηνών Κρίτων Αρσένης, ζητώντας τις ακόλουθες μελέτες από το υπουργείο Πολιτισμού και το υπουργείο Υποδομών:
Τη μελέτη της Αττικό Μετρό που προβλέπει την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων για την κατασκευή του σταθμού.
Τη μελέτη για τον επανασχεδιασμό του Σταθμού Βενιζέλου.
Τη μελέτη για την in situ διατήρηση αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Υπενθυμίζουμε, ότι στα τέλη του περασμένου έτους, το ΚΑΣ αποφάσισε να υιοθετήσει νέα πρόταση της εταιρείας Αττικό Μετρό για το σταθμό Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, με την οποία προκρίνεται η μέθοδος απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κρίτων Αρσένης: «Μας μιλάνε για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου. Μετά το φιάσκο στο σταθμό Αγίας Σοφίας, που απλά ανακοινώσανε ότι τα αρχαία δεν χωράνε τελικά στον σταθμό και δεν θα επανατοποθετηθούν, είναι εύλογο να ζητάει η κοινωνία να δει την μελέτη επανατοποθέτησης. Αν δεν υπάρχει πρόθεση επανατοποθέτησης, ας γίνει ρητή τώρα, πριν την απόσπαση. Για να πάρει η κοινωνία της Θεσσαλονίκης και ο κάθε κάτοικος ξεχωριστά θέση απέναντι στις επιλογές της κυβέρνησης».
Ακολουθεί το κείμενο της ΑΚΕ:
Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου 2020
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Πολιτισμού & Αθλητισμού
Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Απόσπαση αρχαιοτήτων για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης»
Στις 19.12.2019 το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να υιοθετήσει νέα πρόταση της εταιρείας Αττικό Μετρό για το σταθμό Βενιζέλου στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, με την οποία προκρίνεται η μέθοδος απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στις ανασκαφές.
Μια τέτοια απόφαση θα ανατρέψει την προηγούμενη Υπουργική Απόφαση (ΥΠΟΠΑΙΘ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕ/41484/24488/1402/162/10.2.2017 – ΑΔΑ 7ΝΦ14653Π4-Ζ91), με την οποία ο σταθμός επανασχεδιάστηκε με τη διατήρηση κατά χώρα (in situ) των αρχαιοτήτων.
Ο σταθμός Βενιζέλου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007. Ο αρχικός σχεδιασμός απαιτήθηκε να αναθεωρηθεί μετά την αποκάλυψη το 2012 αρχαιολογικών μνημείων από τη διασταύρωση των οδών Decomanus Maximus και Cardo. Μετά από μια 4ετή διακοπή των εργασιών στο σταθμό λόγω της διαμάχης για την τύχη των αρχαιοτήτων αλλά και τα οικονομικά προβλήματα της αναδόχου εταιρείας, το Υπουργείο Πολιτισμού κατέληξε στην προαναφερθείσα απόφαση. Η εν λόγω απόφαση αξιοποίησε τα δεδομένα μελετών και τις σχετικές γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ και των υπηρεσιών Υπουργείου Πολιτισμού.
Δεδομένου ότι:
Η αποκόλληση της Μέσης Oδού της βυζαντινής Θεσσαλονίκης ενδέχεται να καταστρέψει ανεπιστρεπτί την οικοδομική αυθεντικότητα των αρχαιοτήτων του μνημειακού συνόλου, αξία που προστατεύεται από το διεθνές δίκαιο και την ελληνική νομοθεσία.
Η μετακίνηση ενός μνημείου ή τμήματός του απαγορεύεται ρητά από τον ισχύοντα νόμο (άρθρο 42, Ν. 3028/2002), με μόνες προβλεπόμενες εξαιρέσεις τις περιπτώσεις που επιτακτικοί λόγοι προστασίας του ίδιου του μνημείου ή μεγάλα τεχνικά έργα εθνικής σημασίας το επιβάλλουν, περιπτώσεις κατά τις οποίες η μετακίνηση θεωρείται το έσχατο μέσο.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Τη μελέτη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ που προβλέπει την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων για την κατασκευή του σταθμού.
Τη μελέτη για τον Επανασχεδιασμό του Σταθμού Βενιζέλου.
Τη μελέτη για την Insitu διατήρηση αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.
.paraskhnio.gr