Μπορεί πρώτιστο μέλημα του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης να είναι η ανάταξη του ΟΑΣΘ, αλλά η νέα διοίκηση του ΟΣΕΘ ετοιμάζεται να πάει πολλά βήματα παραπέρα- πέρα από τον ΟΑΣΘ αλλά και πέρα από το Μετρό- συνδέοντας τις συγκοινωνίες με τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως τονίζει στο GRTimes.gr ο πρόσφατα τοποθετημένος διευθύνων σύμβουλος, συγκοινωνιολόγος κ. Γιάννης Τόσκας.
«Είναι όνειδος για τη Θεσσαλονίκη, παραμονές Πρωτοχρονιάς να κυκλοφορούν περί τα 250 λεωφορεία, αντί για 500. Αυτό δεν πρέπει να το ξαναζήσουμε. Όλοι όσοι άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται σε αυτή την κατάσταση, έχουν, έχουμε, ζητήσει συγνώμη από τους πολίτες. Μπορώ να διαβεβαιώσω ότι η κατάσταση με τις αστικές συγκοινωνίες θα αρχίσει να βελτιώνεται από το Φεβρουάριο και θα έχει σημαντικότατα βελτιωθεί προς τον Σεπτέμβριο- Οκτώβριο», είπε ο κ. Τόσκας ανοίγοντας μία συνέντευξη εφ’ όλης της.. συγκοινωνιακής ύλης .
Και στη συνέντευξη αυτή υπογράμμισε ότι ο ΟΣΕΘ θα αναμιχθεί στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ ετοιμάζεται να βάλει στο τραπέζι των σχεδιασμών τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία και τον Δυτικό Προαστιακό αφού πλέον είναι απόλυτη ανάγκη να σχηματιστεί ένας ολοκληρωμένος συγκοινωνιακός χάρτης για τη Θεσσαλονίκη. Κι’ όλη αυτή η έρευνα και ο σχεδιασμός, θα πρέπει να γίνει με τη συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων, με τον ΟΣΕΘ έτοιμο να αναλάβει πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση.
Τι θα μπορέσει να κάνει ο «νεαρός» ΟΣΕΘ και η καινούργια διοίκηση του, που ανέλαβε πρόσφατα και στη χειρότερη στιγμή των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης;
«Βρισκόμαστε σε μία κρίσιμη περίοδο για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Μέχρι στιγμής ο ΟΣΕΘ, ανώνυμη εταιρεία του δημοσίου που συστάθηκε το καλοκαίρι του 2017, έχει δημιουργήσει το εταιρικό υπόβαθρο, έχει κάνει σημαντικό έργο όσον αφορά την εσωτερική του οργάνωση, με τη δημιουργία μίας Μονάδας Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, στελεχωμένης με αρκετούς ειδικούς που μπορούν να υπηρετήσουν το στόχο της ενδυνάμωσης της βιώσιμης κινητικότητας και της αστικής συγκοινωνίας.
«Στον ΟΣΕΘ υπάρχει Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης των Συγκοινωνιών, ως εσωτερικός στόχος του Οργανισμού. Σύντομα, μέσα στο επόμενο τρίμηνο, θα προκύψει και ο Επιχειρησιακός Βραχίονας για το Σχέδιο αυτό με την έναρξη της εκπόνησης της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό, όπως λέγεται αν και κατά την άποψή μας οφείλει να λέγεται Μελέτη Ανάπτυξης Αστικών Συγκοινωνιών ή Βιώσιμης Μετακίνησης στη Θεσσαλονίκης».
Η συγκεκριμένη Μελέτη όμως, η λεγόμενη ΜΑΜΘ, είναι μελέτη που έχει προκηρύξει η Αττικό Μετρό Α.Ε. Πώς εμπλέκεται ΟΣΕΘ;
«Η Μελέτη δεν αποτελεί 100% περιουσία της Αττικό Μετρό. Και σύμφωνα με το νόμο αλλά και σύμφωνα με μνημόνιο που έχουμε υπογράψει με την Αττικό Μετρό Α.Ε., τον Απρίλιο του 2019, καθορίζονται οι όροι συνεργασίας ανάμεσα στον ΟΣΕΘ και στην Αττικό Μετρό, με στόχο να έχουμε στα χέρια μας το μοντέλο των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη, του 2022, μία χρονιά πρόδρομη για την υλοποίηση μεγάλων έργων αστικής συγκοινωνίας όπως είναι το Μετρό και η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία.
«Την προηγούμενη εβδομάδα μετείχα σε σύσκεψη στην Αττικό Μετρό με θέμα το συγκεκριμένο. Θα οργανωθεί ένας Μελετητικός Βραχίονας στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι δυνατόν να παρακολουθείται η ΜΑΜΘ από τα κεντρικά της Αττικό Μετρό, στην Αθήνα».
Η Μελέτη αυτή όμως δεν συμπεριλαμβάνει άλλα Μέσα που έχουν συζητηθεί προς ένταξη στο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, όπως η Θαλάσσια Συγκοινωνία, το τραμ, τον Δυτικό Προαστιακό. Αυτά αποκλείονται;
«Η διαλειτουργικότητα των Μέσων και το ποια ακόμη Μέσα θα προκύψουν από αυτή τη διερεύνηση, αποτελεί αντικείμενο του ΟΣΕΘ. Μπορεί σε τούτη τη φάση όλο το βάρος να έχει πέσει στην παροχή καλύτερων υπηρεσιών με την υφιστάμενη συγκοινωνία, δηλαδή με τον ΟΑΣΘ, αλλά ρόλος του ΟΣΕΘ είναι, να θέσει όλα τα συγκοινωνιακά θέματα της Θεσσαλονίκης, στο τραπέζι.
«Αυτή η Μελέτη θα πρέπει να δει πως συνεργάζονται, διαλειτουργικά, τα Μέσα Συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Στο σημείο αυτό εμπίπτει και η αναμενόμενη συνεργασία μας και με την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή η οποία στις βασικές προτεραιότητές της έχει την υλοποίηση της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας και τον Δυτικό Προαστιακό. Στο Δυτικό Προαστιακό φυσικά εμπλέκεται ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ, Δήμοι του Πολεοδομικού Συγκροτήματος
«Στη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία, η ευθύνη και η αρμοδιότητα ανήκει στον ΟΣΕΘ και το θέμα θα το κινήσουμε μόλις αρχίσει η παροχή αυξημένης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης από την ΚΤΕΛ και τον ΟΑΣΘ. Για τον Δυτικό Προαστιακό την πρωτοβουλία για τη δημιουργία μίας διευρυμένης ομάδας εργασίας θα πρέπει ενδεχομένως να αναλάβει σιδηροδρομική επιχείρηση».
Ποιο είναι το Νο1 θέμα σήμερα για τον ΟΣΕΘ;
«Σήμερα, το υπ’ αριθμόν 1 θέμα που απασχολεί τον ΟΣΕΘ και βεβαίως το αρμόδιο Υπουργείο, είναι ο ΟΑΣΘ. Δυστυχώς κυκλοφορούν στους δρόμους γύρω στα 300-310 λεωφορεία, καθημερινά, αντί για 500 που θα έπρεπε, είναι πολύ λίγα και όλοι όσοι βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης, έχουν ζητήσει συγνώμη από τον πολίτη.
«Μάλιστα παραμονές Πρωτοχρονιάς, στις 30 Δεκεμβρίου κυκλοφόρησαν μόλις 249 λεωφορεία και, στις 31 του μήνα, 255, ημέρες με πολύ μεγάλες ανάγκες μετακίνησης από τους Θεσσαλονικείς. Αυτό το όνειδος δεν πρέπει να το ξαναζήσουμε».
Το ζητούμενο είναι, πότε θα βελτιωθεί ουσιαστικά η κατάσταση;
«Δεν πρέπει να κάνουμε πρόχειρες ενέργειες που ενδεχομένως θα τις βρούμε μπροστά μας αργότερα, γι’ αυτό ίσως καθυστερεί λιγάκι η πολυσυζητημένη σύμβαση με την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε., εταιρεία με την οποία θα συμβληθεί ο ΟΣΕΘ
«Η συμμετοχή του ΟΣΕΘ στη σύμβαση δεν αφορά μόνο την τήρηση της συμφωνίας ως προς το οικονομικό σκέλος, αλλά και ως προς την τήρηση της εφαρμογής της καθώς πολλές από τις γραμμές του ΟΑΣΘ που εκχωρούνται, δεν είναι περιαστικές αλλά καθαρώς αστικές, όπως το ‘36’, ένα πολύ νευραλγικό δρομολόγιο που ξεκινάει από το τέρμα της Βούλγαρη και πηγαίνει σε όλη την Ανατολική Ζώνη, στα εμπορικά κέντρα, εξυπηρετεί περιοχές της Θέρμης, της Πυλαίας και επιστρέφει κάνοντας δύο – τρεις παραλλαγές. Αυτό το δρομολόγιο θα το αναλάβει η ΚΤΕΛ, πρέπει συνεπώς να βεβαιωθούμε ότι θα εκπληρώνονται οι όροι εκτέλεσης αυτού του δρομολογίου.
«Η Θεσσαλονίκη συγκοινωνιακά θα ανασάνει με τα 120 λεωφορεία που θα δρομολογήσουν τα ΚΤΕΛ και τα λεωφορεία που προτίθεται να μισθώσει ο ΟΑΣΘ, γύρω στα 140, αφού πλέον του δίδεται αυτή η δυνατότητα με τον νόμο 4640/2019. «Τα λεωφορεία που θα εξασφαλίσει ο ΟΑΣΘ δεν μπορούν να μπούνε στην κυκλοφορία πριν το Σεπτέμβριο- Οκτώβριο, τότε λοιπόν θα δούμε την μεγαλύτερη ενίσχυση, αλλά τα πρώτα θετικά σημάδια θα έχουμε από το Φεβρουάριο, με τα λεωφορεία που θα αρχίσει να δρομολογεί η ΚΤΕΛ. Τότε λεωφορεία του ΟΑΣΘ θα μπούνε στις γραμμές του Κέντρου και των Δυτικών Συνοικιών, όπως του Ευόσμου και των Συκεών που στενάζουν κυριολεκτικά σήμερα».
Τι όφελος θα υπάρξει εν τέλει, αφού πολλά λεωφορεία του ΟΑΣΘ, λόγω παλαιότητας πρέπει να αποσυρθούν;
«Είναι υποχρεωτικό, βάσει νόμου, γύρω στον Οκτώβριο να αποσυρθούν 90 οχήματα καθώς φτάνουν τα 23 χρόνια ζωής. Ίσως για μία τελευταία φορά, δοθεί μία μικρή παράταση ζωής, των έξι μηνών για παράδειγμα, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει όλο το σύστημα ανάταξης της αστικής συγκοινωνίας. Δημιουργείται, με τις μισθώσεις και τη συνεργασία με τα ΚΤΕΛ, μία νέα συνθήκη που θα συμβάλλει ώστε με πιο γρήγορους ρυθμούς να γίνουν οι ενέργειες ανάταξης της συγκοινωνίας».
Μπορεί ο ΟΣΕΘ, να είναι πιο παρεμβατικός και αποτελεσματικός στην οργάνωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, απ’ ότι ο ΣΑΣΘ στο παρελθόν;
«Πιστεύω πως ναι, γιατί υπάρχει το νομικό πλαίσιο. Πέραν αυτού, αναγνωρίζεται από όλους αυτός ο ουσιαστικός και παρεμβατικός ρόλος του ΟΣΕΘ, κάτι που αποτυπώνεται στον πρωτεύοντα ρόλο και λόγο που έχει στη νέα σύμβαση με την ΚΤΕΛ. Τέλος, διαφαίνεται ότι η συνεργασία με τον ΟΑΣΘ θα είναι πολύ καλύτερη από ότι μέχρι πρόσφατα. Εκτιμώ λοιπόν ότι μπορούμε να παίξουμε αυτό το ρόλο.
«Πέραν αυτού, έχει προχωρήσει η στελέχωση του ΟΣΕΘ, ένα δύσκολο εγχείρημα, γιατί εντάχθηκαν στον Οργανισμό άτομα από άλλες υπηρεσίες, όπως και κάποια άτομα που απείχαν, εκ του νόμου, από εργασιακές υποχρεώσεις για αρκετούς μήνες. «Έχει όμως προχωρήσει η εσωτερική οργάνωση, έχουμε ένα Τμήμα Στρατηγικού και Λειτουργικού Σχεδιασμού με 12 συγκοινωνιολόγους- ορισμένους από τον παλιό ΣΑΣΘ- άνθρωποι με ικανότητες και προσόντα, που μπορούν να βοηθήσουν στην παρακολούθηση του έργου της Σύμβασης, αλλά και με τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό».
«Σήμερα ο ΟΣΕΘ έχει 37 άτομα προσωπικό από τα οποία 23 προέρχονται από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας μέσω της Εγνατίας Οδού Α.Ε.
«Χρειάζονται ακόμη προσπάθειες από τον ΟΣΕΘ στο θέμα της καλύτερης στελέχωσης και επιχειρησιακής πορείας, θα ρίξουμε βάρος σε αυτό καθώς, αναμφίβολα, ο Οργανισμός πρέπει να δραστηριοποιηθεί πιο δυναμικά στο ζήτημα της οργάνωσης της αστικής συγκοινωνίας, των συνθηκών βιώσιμης μετακίνησης».
Εκτιμάτε ότι θα μπορέσει να λειτουργήσει το Μετρό, η βασική γραμμή, την άνοιξη του 2023;
«Δεν μπορώ να τοποθετηθώ ως προς αυτό καθώς υπάρχουν πολλά και σύνθετα τεχνικά ζητήματα που χρειάζονται εμβάθυνση για εκφέρει κάποιος υπεύθυνα άποψη. Βλέπω όμως μία ετοιμότητα πολύ σημαντική σε ό,τι έχει να κάνει με τους σταθμούς. Εάν ξεκινήσουν άμεσα οι δοκιμές των συρμών και ολοκληρωθούν σε ενάμισι χρόνο όπως δηλώνεται- εξαιρούμενου του σταθμού Βενιζέλου- σίγουρα υπάρχει αρκετή ετοιμότητα».
Γιατί στη Θεσσαλονίκη όταν μιλάμε για συγκοινωνίες, η συζήτηση είναι μονοδιάστατη και δεν συνεξετάζονται ζητήματα όπως ο περιορισμός χρήσης του ΙΧ, χρήση ποδηλάτου, συνεπιβίβαση και διαμοιρασμός στη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων;
«Θέσαμε το κομβικό ζήτημα, της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Συζητώντας και με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης τον κ. Ζέρβα, έχουμε καταλήξει να υπηρετήσουμε από κοινού αυτό τον σκοπό που συνδέεται με πολλά ζητήματα όπως τη δημιουργία πάρκινγκ, την αντιμετώπιση της άναρχης στάθμευσης στο δρόμους και στα κράσπεδα των οδών, τη μικροκινητικότητα που έχει να κάνει με τα ποδήλατα και τα πατίνια, την κινητικότητα των πεζών και των ατόμων με αναπηρίες. Αυτή η βιώσιμη κινητικότητα φυσικά σχετίζεται με τη διαλειτουργικότητα των μέσων και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Δήμος σκοπεύει να πάρει σοβαρές πρωτοβουλίες για την προώθηση του ηλεκτροκίνητου οχήματος αλλά και μία σειρά σχετικών ζητημάτων όπως: χρήσεις γης, σταθμοί φόρτισης, κατάλληλοι χώροι κ.αλ.
«Εκείνο που στον ΟΣΕΘ μελετάμε είναι η διασύνδεση των μέσων συγκοινωνίας γι’ αυτό και θεωρώ ότι η Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό θα έπρεπε να έχει άλλο στόχο και άλλο τίτλο, όπως ‘η ενίσχυση της αστικής κινητικότητας και πως θα προκύψει’. Πρέπει να δούμε και να διερευνήσουμε τον καμβά της αστικής συγκοινωνίας τον οποίο σήμερα δεν γνωρίζουμε , συνεπώς πέφτει ένα μεγάλο βάρος στην πλάτη μας».
Από το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, ποια είναι η περιοχή με τα περισσότερα συγκοινωνιακά προβλήματα;
«Οι Δυτικές Συνοικίες σίγουρα έχουν πολλά προβλήματα, όπως ο Δήμος Κορδελιού- Ευόσμου ο οποίος γνώρισε μία πληθυσμιακή έκρηξη αλλά και βρίσκεται πιο μακριά από το κέντρο της πόλης. Είναι ένας Δήμος που σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτησή του, αδικείται όταν μάλιστα είναι ένας από τους μεγαλύτερους Δήμους της χώρας.
«Ευελπιστώ ότι κάποια από τα οχήματα του ΟΑΣΘ, που θα αποδεσμευτούν με την εφαρμογή της σύμβασης με την ΚΤΕΛ, θα ενισχύσουν δρομολόγια που εξυπηρετούν την περιοχή αυτή, πυκνοκατοικημένη και με πολλές ανάγκης μετακίνησης».
Σαν πιο σημαντικό έργο για το Πολεοδομικό Συγκρότημα και την περιοχή περιφερειακά, θα βλέπατε τον Δυτικό Προαστιακό ή τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία;
«Είναι σημαντικό Μέσο για τη Δυτική Θεσσαλονίκη ο Προαστιακός, αλλά δεν γνωρίζω ακριβώς πόσες από τις περιοχές που αναφέραμε πριν μπορεί να εξυπηρετήσει, περιοχές όπως Ηλιούπολη, Σταυρούπολη κι’ αυτό λόγω των γεωγραφικών δεδομένων .
«Όποιο βήμα γίνεται για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας στις Δυτικές Περιοχές, θα έχει αντίκτυπο και στην υπόλοιπη Θεσσαλονίκη γι’ αυτό έστω δειλά- δειλά, προς τα μέσα του 2020 και αφού θα έχουμε ήδη καλυτερεύσει την επαφή των Δυτικών Συνοικιών με τον ΟΑΣΘ, θα δούμε πως προχωράει και η υπόθεση του Δυτικού Προαστιακού».
Ο ΟΣΕΘ θα εμπλακεί καθόλου στην αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής, αν μελλοντικά και με την κατασκευή του fly over υπάρχει η δυνατότητα κάποια τμήματα του υφιστάμενου άξονα να εξυπηρετήσουν και την κίνηση δρομολογίων αστικών λεωφορείων;
«Δεν έχουμε την όποια εμπλοκή γιατί το έργο αποτελεί οδική υποδομή. Αν και όταν κληθούμε να εξετάσουμε τη δυνατότητα ολοκλήρωσης αστικών συνδέσεων, φυσικά και θα ανταποκριθούμε.
«Θέλω, καταλήγοντας, να τονίσω ότι ο ΟΣΕΘ θα παρέμβει ουσιαστικά, θα αναλάβει πρωτοβουλίες, στη διαμόρφωση του χάρτη των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και στην εξασφάλιση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας».
Άννη Καρολίδου
grtimes.gr