Από τη συμβολή των λεωφόρων Μεσογείων και Κατεχάκη στα ανατολικά και από το Γαλάτσι στα δυτικά, θα ξεκινήσουν να λειτουργούν τα δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων για την κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του μετρό.
Σύμφωνα με τις μελέτες της Αττικό Μετρό, οι δύο μετροπόντικες θα τεθούν σε λειτουργία σχεδόν ταυτόχρονα. Οι εργασίες του πρώτου θα ξεκινήσουν από χώρο στάθμευσης οχημάτων επί των λεωφόρων Μεσογείων και Κατεχάκη, ενώ το ίδιο θα συμβεί και στη συμβολή της λεωφόρου Βεϊκου με την οδό Τραλλέων στο Γαλάτσι, πολύ κοντά στο σημείο που θα κατασκευαστεί ο σταθμός Άλσος Βεϊκου.
Η επιλογή των δύο σημείων έγινε με κριτήριο τη μικρότερη δυνατή όχληση στην κυκλοφορία, προκειμένου να μην απαιτηθούν εκτεταμένες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.
Στο Γαλάτσι αναμένεται να κλείσει τμήμα της λεωφόρου Βεϊκου, ενώ είναι πολύ πιθανό να καταληφθεί και το μεγαλύτερο μέρος του πεζοδρομίου για να στηθεί το εργοτάξιο.
Μέχρι 8 έτη η διάρκεια των έργων
Κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής της νέας γραμμής, η οποία θα ανέλθει σε οκτώ έτη σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα, μπορεί να μην χρειαστεί να κλείσουν πολλοί δρόμοι, ωστόσο η όχληση για τους οδηγούς και τους κατοίκους σε ορισμένες περιοχές δεν θα είναι μηδαμινή.
Κοντά στις πλατείες Κολωνακίου και Εξαρχείων για παράδειγμα, στις οποίες θα κατασκευαστούν στάσεις μετρό, αναμένεται να κλείσουν ορισμένοι δρόμοι, ενώ σε κάποιους άλλους θα μειωθεί το εύρος του οδοστρώματος κατά τη διάρκεια των έργων.
Η κατασκευή των σταθμών τόσο στην πλατεία Εξαρχείων όσο και στην πλατεία Φιλικής Εταιρείας στο Κολωνάκι θα αποτελέσει δύσκολη υπόθεση, καθώς ο χώρος είναι περιορισμένος για τα μεγάλα εργοτάξια που θα στηθούν.
Μηχανικοί με εμπειρία σε έργα μετρό μάλιστα εκφράζουν την ανησυχία τους για τα κριτήρια με τα οποία έγινε η επιλογή των δύο σημείων.
Όπως τονίζουν, θα ήταν προτιμότερο ο σταθμός των Εξαρχείων να κατασκευαστεί κοντά στο αρχαιολογικό μουσείο της Αθήνας, δεδομένου ότι εκεί υπάρχει περισσότερος χώρος από ότι στην πλατεία Εξαρχείων, η οποία θα πρέπει να σκαφτεί ολόκληρη.
Με την εκτίμηση αυτή συμφωνούν και στελέχη του τουριστικού κλάδου, τα οποία επισημαίνουν ότι ένας σταθμός μετρό κοντά στο μουσείο αποτελεί λογική επιλογή λόγω του μεγάλου αριθμού τουριστών που το επισκέπτεται.
Σε ό,τι αφορά την πλατεία Εξαρχείων, ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι η πεζοδρόμηση τμήματος της οδού Σπυρίδωνος Τρικούπη που βρίσκεται κοντά στην πλατεία, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει το ίδιο με την προέκταση της οδού Αραχώβης προς την οδό Στουρνάρη.
Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να διευρυνθεί η έκταση της πλατείας Εξαρχείων μετά την ολοκλήρωση των έργων. Οριστικές αποφάσεις για τις τυχόν παρεμβάσεις που θα γίνουν κατά τη διάρκεια των έργων θα ληφθούν κατόπιν συζητήσεων της Αττικό Μετρό με το δήμο Αθηναίων.
Ιδιαίτερα σημαντική για την εξέλιξη των μελλοντικών φάσεων της γραμμής 4 θα είναι και η κατασκευή του σταθμού στην οδό Ακαδημίας. Ο σταθμός θα κατασκευαστεί στην παλιά αφετηρία των λεωφορείων και θα συνδέεται με σήραγγα με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της γραμμής 2.
Στελέχη της Αττικό Μετρό αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανό το σενάριο να ξεκινήσουν από εκεί τα έργα για την υλοποίηση της τρίτης φάσης της νέας γραμμής, με την οποία το μετρό θα επεκταθεί νοτιοανατολικά, προς το Παγκράτι, το Βύρωνα και την Ηλιούπολη.
Προβληματισμός για την χρηματοδότηση
Πηγές που γνωρίζουν πόσο απαιτητικό εγχείρημα είναι η κατασκευή της πρώτης φάσης της νέας γραμμής, εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την χρηματοδότηση του έργου.
Με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ, η γραμμή 4 θα αποτελέσει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας και πιθανότατα το μεγαλύτερο έργο μετρό στην Ευρώπη.
Το χρονοδιάγραμμα της Αττικό Μετρό προβλέπει ότι οι 15 σταθμοί της πρώτης φάσης θα ολοκληρωθούν σε διάστημα οκτώ ετών.
Το σενάριο αυτό χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξο από έμπειρους μηχανικούς, οι οποίοι τονίζουν ότι κανένα έργο μετρό δεν ολοκληρώθηκε μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επέκταση προς τον Πειραιά. Τα έργα για την κατασκευή έξι σταθμών ξεκίνησαν το 2012 και αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2022. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την ολοκλήρωση της επέκτασης το 2017.
Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι για την κατασκευή των 15 σταθμών της πρώτης φάσης της γραμμής 4, η οποία έχει ενταχθεί στην υφιστάμενη προγραμματική περίοδο (2014-2020), θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια και περισσότερα από 2,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το σενάριο αυτό είναι πιθανό να χρειαστεί χρηματοδότηση και μετά τη λήξη της επόμενης προγραμματικής περιόδου (2021-2027), η οποία θα ολοκληρωθεί το 2030, συμπεριλαμβανομένης της τριετούς παράτασης που προβλέπεται για την ολοκλήρωση συγχρηματοδοτούμενων επενδύσεων.
Όλα τα έργα που συγχρηματοδοτούνται με πόρους του ΕΣΠΑ δεν μπορούν να ενταχθούν σε περισσότερες από δύο προγραμματικές περιόδους. Η μοναδική περίπτωση για την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχθηκε αλλαγή του κανόνα είναι το μετρό Θεσσαλονίκης.
Αχιλλέας Τόπας
.economistas.gr