Σε εκτενές ρεπορτάζ η ιστοσελίδα globalrailwayreview.com αναφέρεται στο πρόγραμμα με τίτλο «Οδηγός για ασφαλή διαβίωση με το σιδηροδρομικό δίκτυο για σπουδαστές», που υλοποιούν από κοινού η ΡΑΣ και ο ΟΣΕ.
Στο ρεπορτάζ της η ιστοσελίδα αναφέρει:
Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, δυστυχώς, δεν είναι ξένο προς θανάτους. Ο Κώστας Καπετανίδης και ο Στέφανος Αυδής από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (RAS) και ο Νίκος Κονδύλας από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ΟΣΕ), εξηγούν πώς έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα πληροφόρησης για τους σπουδαστές σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης και τελικά , σώζει ζωές.
Υπήρξαν επαναλαμβανόμενα θανατηφόρα ατυχήματα στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου τα θύματα ήταν μαθητές τόσο του δημοτικού όσο και κυρίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, στην πόλη της Λάρισας μόλις τον Οκτώβριο του 2017, δύο μαθητές έχασαν τη ζωή τους. Επιπλέον, μεταξύ του 2010 και του 2017, πέντε φοιτητές σκοτώθηκαν από ηλεκτροπληξία από τις εναέριες γραμμές ηλεκτροδότησης του συστήματος ηλεκτροδότησης σιδηροδρόμων.
Ο στόχος μας είναι απλός: μείωση του αριθμού των ατυχημάτων που σχετίζονται με τους σπουδαστές στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Υπήρξαν επαναλαμβανόμενα θανατηφόρα ατυχήματα στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου τα θύματα ήταν μαθητές τόσο του δημοτικού όσο και κυρίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (RAS) - η Εθνική Αρχή Ασφάλειας (NSA) - και ο Ελληνικός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ΟΣΕ) - ο Έλληνας διευθυντής σιδηροδρομικής υποδομής - έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους για να επιτύχουν αυτόν τον στόχο.
Μέσα από ένα πρόγραμμα πληροφόρησης με τίτλο «Οδηγός για ασφαλή διαβίωση με το σιδηροδρομικό δίκτυο για σπουδαστές», στοχεύουμε στην παροχή πληροφοριών και ευαισθητοποίησης των φοιτητών σχετικά με τους κινδύνους του ελληνικού σιδηροδρόμου. Το πρόγραμμα θα παρουσιαστεί σε όλα τα σχολεία που βρίσκονται κοντά στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ως τρεις έμπειροι μηχανικοί των σιδηροδρόμων, έχουμε αναλάβει την πρόκληση του σχεδιασμού και της υλοποίησης του προγράμματος ενημέρωσης και της δημιουργίας μιας παρουσίασης για τους σπουδαστές. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας από 10 έως 17 ετών. Οι παρουσιάσεις γίνονται από το προσωπικό RAS και OSE μέσα στα σχολεία.
Προκειμένου να εμπλακούμε και να ενδιαφέρουμε τους μαθητές μας, η παρουσίαση χρησιμοποιεί πολλά γραφικά, εικόνες, αφίσες και βίντεο. Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν την καλοσύνη να χορηγηθεί από την UIC οργανωμένο διεθνές επίπεδο Crossing Ενημέρωσης Ημέρα (ILCAD) , το μοναδικό οδικές / σιδηροδρομικές επίγνωση της ασφάλειας παγκόσμια εκστρατεία, με την υποστήριξη της Isabelle Fonverne, Υπεύθυνος Έργου ILCAD και Συντονιστή.
Ως τρεις έμπειροι μηχανικοί των σιδηροδρόμων, έχουμε αναλάβει την πρόκληση του σχεδιασμού και της υλοποίησης του προγράμματος ενημέρωσης και της δημιουργίας μιας παρουσίασης για τους σπουδαστές.
Άλλα βίντεο προήλθαν από την TRAINOSE, τον Πάνο Μυλωνά, το ÖBB (test crash test) και το Network Rail (κοντά στα ατυχήματα του YouTube). Τα βίντεο διασταυρώσεων στα επίπεδα έχουν κινηματογραφηθεί από τους δημιουργούς του προγράμματος, στα πιο σημαντικά διαβάσματα στο επίπεδο της Αθήνας, για να τους κρατήσουν ρεαλιστικές και να συνεργαστούν με τους μαθητές χρησιμοποιώντας τοποθεσίες που πιθανόν να είναι ήδη εξοικειωμένοι με αυτό.
Περιεχόμενο του προγράμματος
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στο πού έχουν σημειωθεί τα περισσότερα ατυχήματα στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, με επίκεντρο τα θέματα:
Όσον αφορά τις ισόπεδες διαβάσεις, η παρουσίαση επικεντρώνεται στα εξής:
Σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, η παρουσίαση επικεντρώνεται στα εξής:
Ένα ειδικό ενημερωτικό κομμάτι που σχεδιάστηκε για τους φοιτητές με τίτλο «Μάθηση για να ζήσουν με ηλεκτρικά τρένα», με τους 10 κανόνες προστασίας από ηλεκτροπληξία, εκδίδεται από τον OSE και διανέμεται σε όλους τους μαθητές στο τέλος των παρουσιάσεων.
Η υλοποίηση του προγράμματος
Το πρόγραμμα υποβλήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας τον Ιούνιο του 2018 και εγκρίθηκε στις 6 Νοεμβρίου 2018.
Παρουσιάστηκαν αρχικά το Δεκέμβριο του 2018 στην πόλη της Λάρισας (κεντρική Ελλάδα, με πληθυσμό 200.000 κατοίκους). Τον Ιανουάριο του 2019, παρουσιάστηκαν παρουσιάσεις στην ελληνική πρωτεύουσα της Αθήνας (με περίπου τέσσερα εκατομμύρια κατοίκους). Το πρόγραμμα επεκτάθηκε στη συνέχεια σε άλλες πόλεις σε όλη την Ελλάδα, όπως η Πάτρα (200.000 κάτοικοι), η Κατερίνη και η Έδεσσα. Στόχος μας είναι να επεκτείνουμε το πρόγραμμα σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας.
Μέχρι το τέλος του 2019, το πρόγραμμα θα έχει παρουσιαστεί σε περίπου 120 σχολεία και 20.000 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.
Μέχρι το τέλος του 2019, το πρόγραμμα θα έχει παρουσιαστεί σε περίπου 120 σχολεία και 20.000 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα. Ο αριθμός των φοιτητών είναι τεράστιος, δεδομένου ότι οι παρουσιάσεις έγιναν από εμάς - τους τρεις μηχανικούς που δημιούργησαν το πρόγραμμα - με τη βοήθεια τριών βοηθών. Επιπλέον, και οι έξι από εμάς εργάζονται οικειοθελώς για το πρόγραμμα, εκτός από την καθημερινή μας καθημερινή εργασία.
Μετά από πρόσκληση της Isabelle Fonverne στις 26 Μαρτίου 2019, το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στην έδρα της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC) στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της 21ης Συνόδου Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Crossing Forum (ELCF).
Επόμενα βήματα
Σκεφτόμαστε συνεχώς και ελπίζουμε να επεκτείνουμε περαιτέρω το πρόγραμμα για να ενισχύσουμε την ασφάλεια. Ο στόχος μας για το σχολικό έτος 2019-2020 είναι να φέρουμε το πρόγραμμα σε όλα τα άλλα σχολεία στις μεγάλες πόλεις, όπως η Θεσσαλονίκη, η οποία έχει περίπου ένα εκατομμύριο κατοίκους.
Ο στόχος μας για το σχολικό έτος 2019-2020 είναι να φέρουμε το πρόγραμμα σε όλα τα άλλα σχολεία στις μεγάλες πόλεις, όπως η Θεσσαλονίκη, η οποία έχει περίπου ένα εκατομμύριο κατοίκους.
Τον Ιούνιο του 2019, η RAS συμμετείχε με τον IOAS Panos Milonas στο ILCAD 2019. Στόχος μας είναι να συμμετάσχουμε σε όλες τις μελλοντικές ILCAD και να αναλάβουμε την πρωτοβουλία να διοργανώσουμε περαιτέρω εκδηλώσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, όπως η διανομή ενημερωτικού υλικού για τους οδηγούς και τους πεζούς στις πιο πολυσύχναστες διαβάσεις Αθήνα.
Επιδιώκουμε επίσης να επεκτείνουμε το πρόγραμμα στους ενήλικες, εκπαιδεύοντας τους κινδύνους του ηλεκτροκίνητου σιδηροδρόμου σε εκείνους που βρίσκονται σε περιοχές όπου οι ηλεκτρικές αμαξοστοιχίες εξακολουθούν να είναι σχετικά άγνωστες.
Ο Κώστας Καπετανίδης είναι κάτοχος πτυχίου Πολιτικού Μηχανικού και MSc στη Διαχείριση Κατασκευών. Έχει 26ετή εμπειρία ως μηχανικός σιδηροδρόμων (Μετρό της Αθήνας, Ergose SA, RAS). Ο σημερινός του ρόλος είναι ο Διευθυντής Εσωτερικού Ελέγχου της RAS. Είναι συν-δημιουργός του προγράμματος «Οδηγός για ασφαλή διαβίωση με το δίκτυο σιδηροδρομικού δικτύου για σπουδαστές».
Ο Στέφανος Αυδής έχει πτυχίο πολιτικού μηχανικού και μεταπτυχιακό στη Μεταμόρφωση. Σήμερα εργάζεται ως επικεφαλής της Ασφάλειας στην RAS και έχει 17ετή εμπειρία ως μηχανικός σιδηροδρόμων (Ergose SA, RAS). Είναι συν-δημιουργός του προγράμματος «Οδηγός για ασφαλή διαβίωση με το δίκτυο σιδηροδρομικού δικτύου για σπουδαστές».
Ο Νίκος Κονδύλας είναι κάτοχος πτυχίου Ηλεκτρολόγου Μηχανικού. Έχει 30 χρόνια εμπειρίας ως μηχανικός σιδηροδρόμων (Ergose SA, OSE) και επί του παρόντος κατέχει τη θέση του Προϊσταμένου του Τμήματος Ηλεκτροκίνησης της Κεντρικής Ελλάδας στον ΟΣΕ. Είναι συν-δημιουργός του προγράμματος «Οδηγός για ασφαλή διαβίωση με το δίκτυο σιδηροδρομικού δικτύου για σπουδαστές».