Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2019

«Πόλεμος» ανατολικών - δυτικών για το μετρό.


Το λάβαρο σήκωσε πρώτος ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών Σίμος Δανιηλίδης

Τα τύμπανα του… πολέμου μεταξύ ανατολικής και δυτικής Θεσσαλονίκης είναι έτοιμα να ηχήσουν ξανά με αφορμή το υπό κατασκευή μετρό της Θεσσαλονίκης και τη μη επέκτασή του στη δυτική πλευρά της πόλης.
Η επίσημη ενημέρωση του προέδρου της εταιρείας Νίκου Ταχιάου στους δημάρχους της Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία μεταξύ άλλων είπε πως δεν βλέπει, τουλάχιστον προς το παρόν, φως στον ορίζοντα της επέκτασης του μετρό στα δυτικά, είχε ως αποτέλεσμα να ανεβούν στα κάγκελα οι δήμαρχοι των εκεί περιοχών με «μπροστάρη» το δήμαρχο Νεάπολης - Συκεών Σίμο Δανιηλίδη, ο οποίος μάλιστα αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων, με σκοπό να αλλάξουν οι σχεδιασμοί της Αττικό Μετρό Α.Ε.

Και ενώ το μεσημέρι της περασμένης Τρίτης στα γραφεία της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας ο Νίκος Ταχιάος ενημέρωνε αναλυτικά τα 25 μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΠΕΔΚΜ για την πορεία των εργασιών του μετρό Θεσσαλονίκης, τους σχεδιασμούς, τις επαφές με το υπουργείο Πολιτισμού όπου θα κατατεθεί νέα μελέτη για την κατασκευή του επίμαχου σταθμού της Βενιζέλου με τη μέθοδο της απόσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων και διαβεβαίωνε πως το έργο θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2023, όπως υποσχέθηκε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, οι τόνοι ανέβηκαν όταν απέκλεισε το ενδεχόμενο να αρχίσουν στο άμεσο μέλλον οι εργασίες επέκτασης του μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη. «Κανένας δεν αμφισβητεί ότι το μετρό πρέπει να επεκταθεί προς τα δυτικά. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι πρέπει να γίνει. Δεν είναι όμως ορατή στο άμεσο μέλλον, γιατί δεν υπάρχει καμία δεσμευμένη πίστωση. Δεύτερον, δεν υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας. Το να εμφανιστείς αύριο για το έργο με δανεισμό από τράπεζα ή ευρωπαϊκό πρόγραμμα χωρίς μελέτη σκοπιμότητας δεν είναι βιώσιμο, διότι πρέπει τα κυκλοφοριακά στοιχεία να είναι επίκαιρα. Η τελευταία μελέτη έγινε με τη γενική κυκλοφοριακή μέλη ΟΡΘ στα τέλη του ’90» τόνισε ο κ. Ταχιάος.

Προανήγγειλε κινητοποιήσεις ο Σίμος

Από τους δημάρχους της δυτικής Θεσσαλονίκης που συμμετείχαν στη συνεδρίαση, έντονη διαφωνία και δυσαρέσκεια εξέφρασε ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων σημείωσε πως το έργο είναι απαραίτητο για μία περιοχή με περίπου 400.000 άτομα πληθυσμό. Λίγες ώρες αργότερα ο κ. Δανιηλίδης, ενημερώνοντας το δημοτικό συμβούλιο της περιοχής του, χαρακτήρισε «Casus belli» (αιτία πολέμου) για την τοπική αυτοδιοίκηση και όλη την κοινωνία της δυτικής Θεσσαλονίκης την «αλλαγή της στάσης της νέας διοίκησης της Αττικό Μετρό ΑΕ και του προέδρου της Νίκου Ταχιάου, που παραπέμπουν στις… καλένδες την επέκταση της γραμμής προς τις δυτικές συνοικίες» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση. «Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος, παρουσιάζοντας κάποια επιχειρήματα και καταγγέλλοντας τους προηγούμενους, ορθά κοφτά είπε ότι δεν υπάρχουν χρήματα, δεν υπάρχουν μελέτες και ότι δεν υπάρχει στον ορατό ορίζοντα η γραμμή της δυτικής Θεσσαλονίκης. Τα επιχειρήματά του, όμως, και οι ισχυρισμοί του δεν πείθουν κανέναν, γιατί η πραγματικότητα, όπως αποδεικνύεται από μία σειρά στοιχείων, είναι πολύ διαφορετική και τον διαψεύδουν πλήρως», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Σίμος Δανιηλίδης.

Οδικό χάρτη για την επέκταση υποσχέθηκε ο Ταχιάος

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό στην απάντησή του, χωρίς να αναφέρεται στον κ. Δανιηλίδη, έκανε λόγο για «πολεμοχαρείς» και «θερμόαιμες» φωνές που ψάχνονται μάλιστα, όπως έγραψε, για «δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να γίνει το μετρό ακόμη ένα διχαστικό εργαλείο ανάμεσα στη λεγόμενη δυτική Θεσσαλονίκη και στην κεντρική και τη λεγόμενη ανατολική Θεσσαλονίκη. Όταν πηγαίνεις και εγκαθιστάς γεωτρύπανα στη ‘δυτική’ Θεσσαλονίκη, είναι σαφές ότι ο κόσμος θα περιμένει σε δύο χρόνια να ανοίξει ένα εργοτάξιο εκεί. Ωστόσο, απέχουμε ακόμη πάρα πολύ από ένα τέτοιο γεγονός, καθώς δεν υπάρχουν μελέτες και χωρίς τη μελέτη δεν μπορεί να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση» σημείωσε ο κ. Ταχιάος. Ο ίδιος ωστόσο δεσμεύτηκε πως εντός του πρώτου τετραμήνου θα παραδώσει στους δημάρχους έναν οδικό χάρτη για το πώς προχωράει η επέκταση του μετρό στη δυτική πλευρά της πόλης. Ο κ. Ταχιάος ξεκαθάρισε επίσης μέσω δηλώσεών του πως η διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. δεν θα εγκαταλείψει τη δυτική Θεσσαλονίκη χωρίς μετρό.

Σε ό,τι αφορά την πορεία των εργασιών της βασικής γραμμής και ειδικότερα για το σταθμό της Βενιζέλου, ο κ. Ταχιάος κατά τη συνεδρίαση της ΠΕΔΚΜ είπε ότι τις αμέσως προσεχείς ημέρες θα κατατεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού η μελέτη, σύμφωνα με την οποία τα αρχαία θα αποσπασθούν, για να προχωρήσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού, και όταν τελειώσει το έργο, θα επανατοποθετηθούν. Είπε επίσης ότι ο ίδιος διαπίστωσε καθυστερήσεις ως προς την πρόοδο του έργου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα αναφέρθηκε στο σταθμό «Σιντριβάνι», εκεί όπου παρουσία του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα είχε πραγματοποιηθεί εκδήλωση παρουσίασης του σταθμού. «Ο σταθμός Σιντριβάνι αυτήν τη στιγμή έχει αποξηλωθεί, για να προχωρήσουν τα ηλεκτρολογικά, με εξαίρεση τις κυλιόμενες που δεν μπήκαν όλες. Υπάρχουν εκκρεμότητες σε όλους τους σταθμούς. Ένα έργο πρέπει να κατασκευάζεται στο σύνολό του και συνδυαστικά. Κατασκευάζουμε δίκτυο μετρό και όχι χωριστά γραμμές και σταθμούς» δήλωσε ο κ. Ταχιάος. Ξεκαθάρισε ότι εντός των επομένων ημερών θα δοθεί στην κυκλοφορία η μία λωρία κυκλοφορίας της Βενιζέλου και θα απελευθερωθούν οι διαβάσεις των πεζών και επισήμανε ότι ράγες της βασικής γραμμής έχουν τοποθετηθεί από την Ανάληψη μέχρι και το Σιντριβάνι, και έχει επιστρωθεί το κομμάτι μέχρι το εργοτάξιο από την Ανάληψη.

Βαγγέλης Στολάκης
makthes.gr