Ακριβότερα κατά 50% είναι τα έξοδα μεταφοράς που αναγκάζονται να καταβάλλουν οι εισαγωγείς στην Κένυα, καθώς το κράτος τούς υποχρεώνει να χρησιμοποιούν τις δαπανηρές σιδηροδρομικές γραμμές που κατασκεύασαν οι Κινέζοι.
Αιτία είναι η σχετική υποχρέωση που ανέλαβαν η Αρχή Διαχείρισης Λιμένων της Κένυας (ΚΡΑ) και οι σιδηρόδρομοι της χώρας όταν υπέγραψαν συμβόλαιο με την κινεζική τράπεζα China Exim Bank για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, αξίας 3,3 δισ. δολαρίων, που συνδέει το λιμάνι της Μομπάσα με την πρωτεύουσα της χώρας, Ναϊρόμπι. Οι δύο αρχές έχουν αναλάβει να τροφοδοτούν με κίνηση τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, ένα από τα έργα που κατασκεύασαν κινεζικές εταιρείες στο πλαίσιο του νέου Δρόμου του Μεταξιού.
Οπως αναφέρει ο επικεφαλής της, η ΚΡΑ «έχει υποχρέωση να τροφοδοτήσει τη νέα σιδηροδρομική γραμμή καθώς ανέλαβε ρόλο εγγυητή της». Γι’ αυτό και από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, οι λιμενικές αρχές οδηγούν αναγκαστικά τα φορτηγά με τα εισαγόμενα προϊόντα στη σιδηροδρομική γραμμή.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ενωσης Μεταφορικών Εταιρειών της χώρας τονίζει ότι η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου μήκους περίπου 12 μέτρων κοστίζει 800 δολάρια όταν γίνει σιδηροδρομικώς, περίπου όσο και όταν γίνει οδικώς με φορτηγό. Οι εισαγωγικές εταιρείες της Κένυας υποστηρίζουν, όμως, πως αναγκάζονται να καταβάλουν άλλα 250 δολάρια για τη ναύλωση φορτηγού που θα παραλάβει τα προϊόντα από τον τερματικό σταθμό στο Ναϊρόμπι καθώς και άλλα 150 δολάρια φόρους για τη χρήση του τερματικού σταθμού. Και στο μεταξύ, ορισμένοι πολιτικοί στην Κένυα αμφισβητούν κατά πόσον άξιζε η νέα σιδηροδρομική γραμμή για το κόστος που ανέλαβε η αφρικανική χώρα.
Το θέμα σκιαγραφεί τις συνήθεις διενέξεις σε χώρες που υπέγραψαν συμφωνίες με την Κίνα στο πλαίσιο του νέου Δρόμου του Μεταξιού. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΚΡΑ, η επιβάρυνση στις εισαγωγικές επιχειρήσεις είναι αναγκαία προκειμένου να μπορέσει η κυβέρνηση να αποπληρώσει τα δάνεια που ανέλαβε στο πλαίσιο της συμφωνίας για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής. Το χρέος της Κένυας στην κινεζική τράπεζα Exim Bank of China ανέρχεται περίπου σε 6,6 δισ. δολάρια και αφορά τόσο τη σιδηροδρομική γραμμή όσο και άλλα έργα.
kathimerini.gr