Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου 2019

Τέσσερα ανοιχτά μέτωπα για το τραμ της Αθήνας: Οι επεκτάσεις, οι δυσκολίες και τα εμπόδια.










Τέσσερα ανοιχτά μέτωπα έχει να αντιμετωπίσει και να προωθήσει η εταιρία που διαχειρίζεται το τραμ της Αθήνας.
Η γραμμή Νέος Κόσμος - Συνταγμα


Στην άρση της διακοπής της λειτουργίας του τραμ, στο τμήμα από τον Νέο Κόσμο έως το Σύνταγμα, η οποία ισχύει εδώ και περίπου έναν χρόνο (από τον περασμένο Οκτώβριο), προσανατολίζεται να προχωρήσει εντός του φθινοπώρου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θέτει το ζήτημα ψηλά στην ατζέντα με βασικό επιχείρημα ότι η μη κυκλοφορία του μέσου στο συγκεκριμένο τμήμα ουσιαστικά ακυρώνει την ύπαρξή του.
Πηγές του υπουργείου σημειώνουν ότι δεν τίθενται ζητήματα στατικότητας ή διάρκειας ζωής του έργου, τονίζοντας ότι οι απαιτούμενες παρεμβάσεις δεν διαφέρουν πολύ από τη συντήρηση των περισσότερων γεφυρών στην Ελλάδα και μπορούν να γίνουν ακόμα και εν λειτουργία του μέσου, με προτεραιότητα όμως την ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Οι ίδιες πηγές,αναφερόμενες στη διακοπή της κυκλοφορίας, κάνουν λόγο για «σχεδιαστική και επιχειρησιακή τρέλα».
Σημειώνουν επίσης ότι στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει δεν έχει ολοκληρωθεί κάποια αποκατάσταση, καθώς δεν προχώρησε ούτε η προγραμματική σύμβαση με την ΕΥΔΑΠ, η οποία σχεδιαζόταν να συμμετάσχει έχοντας την τεχνογνωσία και την πείρα από υπόγεια έργα με ύδατα.

Η επέκταση προς Πειραιά


Η πολυδιαφημισμένη και πολυαναμενόμενη επέκταση του τραμ στον Πειραιά, η οποία σε τεχνικό επίπεδο είναι εδώ και καιρό σχεδόν ολοκληρωμένη. Ωστόσο τα μόλις 5,5 χιλιόμετρα μονής επιφανειακής γραμμής δεν εξυπηρετούν ακόμα το επιβατικό κοινό, ενώ οι αρμόδιοι αδυνατούν να ορίσουν συγκεκριμένη ημερομηνία έναρξης των δρομολογίων, παρά το γεγονός ότι τα δοκιμαστικά δρομολόγια διεξάγονται κανονικά.
Ενα από τα βασικότερα εμπόδια για την έλευση του τραμ στο λιμάνι του Πειραιά αποτελεί η ανάπλαση του Φαλήρου. Πώς σχετίζονται όμως αυτά τα δύο έργα; Μεταξύ των έργων της ανάπλασης Φαλήρου, η οποία εξελίσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, είναι και η μετακίνηση των υφιστάμενων γραμμών του τραμ. Οι γραμμές δεν θα μετακινηθούν δεξιά ή αριστερά, απλώς θα ξανατοποθετηθούν στο ίδιο σημείο που βρίσκονται και σήμερα αλλά σε νέο ύψος, ακολουθώντας το έδαφος που θα έχει ανυψωθεί μετά την ολοκλήρωση των έργων της ανάπλασης. Η έναρξη των εργασιών της «μηκοτομικής μετατόπισης» (η κατασκευή των γραμμών στο ίδιο σημείο αλλά σε νέο ύψος) θα σημάνει την εκ νέου διακοπή λειτουργίας του τραμ από το ύψος του Μοσχάτου μέχρι τη στάση Αγία Σκέπη στον Φλοίσβο. Ο εκτιμώμενος χρόνος διακοπής της γραμμής υπολογίζεται σε δύο έως τρεις μήνες.

Η επέκταση προς Πέραμα και Κερατσίνι


Ο δήμος Περάματος εν μέσω προεκλογικών υποσχέσεων και παροχών, αντέδρασε και τελικά ακύρωσε την προοπτική επέκτασης του Τραμ από το λιμάνι του Πειραιά στο Κερατσίνι και τελικά μέχρι το πορθμείο του Περάματος.
Ο αντίλογος είναι ότι προτιμά την επέκταση του Μετρό. Για όσους όμως ασχολούνται σοβαρά με την υπόθεση ανάπτυξης των μέσων σταθερής τροχιάς, στην πραγματικότητα καταδικάζει τα δύο πολυπληθή προάστια του Πειραιά και μαζί τη Σαλαμίνα σε πολυετή αναμονή χωρίς να εξασφαλίσει ότι θα πάει Μετρό στην περιοχή.
Το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι που η λογική θα επέβαλε την αποδοχή και υποστήριξη της επέκτασης του Τραμ προς Κερατσίνι και Πέραμα.
Το κόστος επέκτασης του Τραμ σε σχέση με το Μετρό είναι μόλις στο 10%-20%. Κοινώς, αν χρειάζονται περίπου 100 εκατ.ευρώ για επέκταση Τραμ, η αντίστοιχη επέκταση Μετρό δεν θα είναι μικρότερη των 500 εκατ.ευρώ.
Η χρηματοδότηση της επέκτασης Τραμ είναι πολλή πιο πιθανή μέσω του ΕΣΠΑ και μάλιστα με τη συμβολή του ΠΕΠ Αττικής και τις ευχές της Κομισιόν καθώς προς το παρόν δεν υπάρχει κανένα άλλο σχέδιο επέκτασης του μέσου στην Αθήνα για να το ανταγωνιστεί. Η εμπορική του επιτυχία είναι δεδομένη λόγω του πληθυσμιακού όγκου των περιοχών.

Η επέκταση του τραμ προς Λεωφόρο Αλεξάνδρας

Η αναμενόμενη επέκταση του τραμ μέχρι την πλατεία Ομονοίας φαίνεται πως έχει ωθήσει το υπουργείο Υποδομών να εξετάζει την περαιτέρω επέκταση του μέσου προς την οδό Πατησίων και τη δημιουργία διακλαδώσεων προς τον Σταθμό Λαρίσης και τους Αμπελοκήπους, που θα διασχίζουν τη λεωφόρο Αλεξάνδρας.
Στόχος είναι το τραμ να επεκταθεί, μέσω της πλατείας Ομονοίας, προς την Πατησίων και να φτάσει ως τον σταθμό «Ανω Πατήσια» των ΗΣΑΠ, αναβαθμίζοντας ολόκληρο το ιστορικό κέντρο.
Ακόμη μελετάται πιθανή χάραξη και προς τον Σταθμό Λαρίσης αλλά και επέκταση προς τον σταθμό του μετρό «Αμπελόκηποι» μέσω της πλατείας Αιγύπτου.


 topontiki.gr