Το γνωστό και αναμενόμενο εν πολλοίς δρόμο προς τις ελληνικές καλένδες παίρνει με συνεχώς γρηγορότερο ρυθμό η υλοποίηση του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα. Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με την υπόλοιπη Ελλάδα θα παραμείνει όνειρο απατηλό για αρκετά ακόμη χρόνια, αφού......η έλλειψη χρημάτων του ελληνικού δημοσίου οδηγεί αναπόφευκτα σχεδόν στην αρνητική αυτή εξέλιξη.
Ο ΟΣΕ παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις των υπευθύνων του για το μεγάλο ενδιαφέρον και την προσήλωση που δείχνει σε αυτό το θέμα, δεν έχει εξασφαλισμένες τις πιστώσεις που απαιτούνται. Επειδή μάλιστα πολύς λόγος έγινε τα τελευταία χρόνια για το ότι ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας είναι ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, αξίζει να σημειωθεί πως αυτό έχει περισσότερο θεωρητική παρά ουσιαστική σημασία και πρακτική εφαρμογή.
Ο ΟΣΕ παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις των υπευθύνων του για το μεγάλο ενδιαφέρον και την προσήλωση που δείχνει σε αυτό το θέμα, δεν έχει εξασφαλισμένες τις πιστώσεις που απαιτούνται. Επειδή μάλιστα πολύς λόγος έγινε τα τελευταία χρόνια για το ότι ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας είναι ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, αξίζει να σημειωθεί πως αυτό έχει περισσότερο θεωρητική παρά ουσιαστική σημασία και πρακτική εφαρμογή.
Πριν από λίγες ημέρες σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στελέχη του Οργανισμού σε αγαστή συμφωνία και συνεργασία με κυβερνητικά στελέχη που παρευρέθησαν ούτε λίγο ούτε πολύ, τόνισαν, πως ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας δε μπορεί να προχωρήσει, διότι απαιτούνται τεράστια χρηματικά ποσά, που δε διαθέτει το ελληνικό δημόσιο. Επίσης, πριν από λίγες ημέρες ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Σηφουνάκης απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Τσούκαλη, αναφερόμενος στο μέλλον του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα, τόνισε πως δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα γιατί… δεν υπάρχουν χρήματα! 20% η Κοινοτική Χρηματοδότηση Για τα έργα που είναι ενταγμένα στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, δεν ισχύουν οι ίδιοι χρηματοδοτικοί κανόνες με άλλα χρηματοδοτικά μοντέλα και προγράμματα από την Ε.Ε.Η χρηματοδότηση για το συγκεκριμένο έργο είναι μόλις 20% από κονδύλια της Ε.Ε και 80% από το ελληνικό δημόσιο, το ακριβώς αντίθετο δηλαδή με τα έργα που υλοποιούνται για παράδειγμα από το ΕΣΠΑ την τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Το ελληνικό δημόσιο στη δύσκολη οικονομική συγκυρία την οποία διέρχεται, αδυνατεί να καλύψει αυτό το ποσό της ίδιας συμμετοχής και ως εκ τούτου κάθε περίπτωση υλοποίησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου θα πρέπει να αποκλειστεί. Λείπουν και μελέτες Ο ΟΣΕ έχει "παγώσει" στο μεταξύ και τις μελέτες χάραξης του έργου, που δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς υπολείπονται οι συμπληρωματικές μελέτες, που αναφέρονται στα τεχνικά έργα που έχουν βαρύνουσα σημασία στο σύνολο του έργου. Τα μελετητικά γραφεία που έχουν αναλάβει τη σύνταξη των μελετών περιμένουν τη σχετική έγκριση από τον ΟΣΕ για να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση των μελετών, κάτι όμως που μάλλον δεν πρόκειται να γίνει στο άμεσο μέλλον. Εκ μέρους της εταιρείας ΑΔΚ - Σύμβουλοι Μηχανικοί που έχει αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης για τη χάραξη του τμήματος Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα, ο κ. Αριστείδης Καρλαύτης αναφέρθηκε στα προβλήματα που υπάρχουν στην ολοκλήρωση των μελετών. Παράλληλα, ο κ. Καρλαύτης τόνισε ότι η χάραξη του εν λόγω τμήματος ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη χάραξη της Εγνατίας Οδού από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι και το λεκανοπέδιο, όπου ήδη όμως έχουν εκδηλωθεί αντιδράσεις για την πρόβλεψη χωροθέτησης του επιβατικού σταθμού στην παραλίμνια περιοχή των Ιωαννίνων. "Δεν έχει νόημα ένας επιβατικός σταθμός να βρίσκεται μακριά από εκεί που μπορεί να εξυπηρετήσει τους επιβάτες. Βέβαια, η τελική χωροθέτηση είναι θέμα περισσότερο πολιτικό και όχι τόσο τεχνικό", σημείωσε. Κυρίως εμπορική η χρήση Σύμφωνα με τη μελέτη πάντως, έχει ιδιαίτερη αξία να σταθεί κάποιος στο ότι ο Δυτικός Άξονας αφορά κυρίως εμπορευματικές μεταφορές και όχι τόσο επιβατικές, ενώ ακολουθεί τις σύγχρονες επιταγές των μέσων που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. "Η γραμμή προβλέπεται να είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενη, απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον, με μηδενικές εκπομπές καυσίμων. Είναι μία μονή σιδηροδρομική γραμμή με πολλές σήραγγες, κάτι που σημαίνει ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση και στην κατασκευή και στη λειτουργία της. Ο Άξονας αφορά κυρίως εμπορευματικές μεταφορές και αυτό είναι καλό, γιατί το κύριο μέσο κέρδους είναι η μεταφορά εμπορευμάτων. Αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να έχεις κέρδη και να κάνεις έτσι και κοινωνική πολιτική με τις τιμές των εισιτηρίων για τους επιβάτες", κατέληξε ο κ. Καρλαύτης. http://epirus-ellas.blogspot.com
Το άρθρο γράφτηκε στις 11 Φεβρουαρίου 2010.
Εννιά χρόνια μετά
Οριστικό «τέλος» για το τρένο στην Ήπειρο – Δεν περιέχεται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ)
27/06/2019
Δυστυχώς για άλλοι μια φορά οι σχεδιασμοί του αθηνοκεντρικού κράτους δεν περιλαμβάνουν την Ήπειρο. Ο λόγος για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), στο οποίο τελικά δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για σιδηρόδρομο στην Ήπειρο, είτε μέσω δυτικής Ελλάδας από την Αχαΐα, είτε μέσω της λεγόμενης Σιδηροδρομικής Εγνατίας, η οποία όπως όλα δείχνουν θα μείνει όνειρο.
Η σιδηροδρομικός αποκλεισμός της Ηπείρου είναι καθολικός, καθώς δεν υπάρχει ούτε ως πιθανή πρόβλεψη ούτε και η πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση την οποία είχε καταθέσει η περιφέρεια Ηπείρου για σιδηροδρομική σύνδεση με το Αργυρόκαστρο, η οποία εν όψει της ευρωπαϊκής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ήπειρο.
Πρόκειται για ακόμα μία ήττα για την Ήπειρο, με μακρόχρονο μάλιστα ορίζοντα δύο δεκαετιών, που είναι ο χρόνος που καλύπτει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών.
Epirus News
Άκυρο και από τη ΝΔ στο τρένο.
16-09-2019
Τις δηλώσεις του προκατόχου του Χρήστου Σπίρτζη ουσιαστικά ανανέωσε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν είναι «ρεαλιστική» η σιδηροδρομική σύνδεση στη δυτική Ελλάδα και στην Ήπειρο.
Ο κ. Καραμανλής με συνέντευξή του στο ΑΠΕ, επιτέθηκε στον προκάτοχό του λέγοντας ότι «για τον σιδηρόδρομο είναι γνωστό ότι υπήρξαν πολλές και διάφορες, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τα λιμάνια του Δούναβη, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η ΕΡΓΟΣΕ δεν προκήρυξε κανένα μεγάλο σιδηροδρομικό έργο στα χρονιά της θητείας του».
Ο κ. Σπίρτζης πάντως δεν υπήρξε θετικός στην κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή, όπως άλλωστε δεν υπήρξε και ο πρωθυπουργός, για την προοπτική της «σιδηροδρομικής Εγνατίας».
Ο κ. Καραμανλής είπε βέβαια ότι «μας, ο σιδηρόδρομος ασφαλώς και έχει κεντρική θέση στο πρόγραμμά μας, αλλά με αναφορά σε έργα ρεαλιστικά και λειτουργικά» και ανάμεσα σε αυτά δεν υπάρχει η Ήπειρος.
Στο σχεδιασμό της Περιφέρειας Ηπείρου πάντως, υπάρχει σιδηροδρομική υποδομή για σύνδεση με το Αργυρόκαστρο.
typos-i.gr
Τα "Σιδηροδρομικά Νέα" το 2007
Τα "Σιδηροδρομικά Νέα" το 2007
Τα γραπτά μένουν...
Χρήστος Γιαννακίδης