Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2019

Ο Σταθμός Πελοποννήσου.

Ο Σταθμός Πελοποννήσου είναι ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά μνημεία της Αθήνας. Παρότι δεν χρησιμοποιείται πια εδώ και μια δεκαετία, το εσωτερικό του διατηρεί στο ακέραιο την αίγλη και την επιβλητική του λάμψη.
Ο σταθμός ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1884 και ολοκληρώθηκε πέντε χρόνια αργότερα, το 1889. Σχεδιάστηκε από μια ομάδα Γάλλων μηχανικών επιλεγμένων από τον τότε πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη, με επικεφαλής της ομάδας τον Alfred Rondel. Οι τρεις χαρακτηριστικοί τρούλοι του προστέθηκαν αργότερα, το 1912-13, από τον Ερνέστο Τσίλερ, οπότε το κτίριο έλαβε τη σημερινή του μορφή.

Ο σταθμός αποτελεί μικρογραφία του «Chemins de fer Orientaux» στην Κωνσταντινούπολη, χωρίς τον έντονα ανατολίτικο χαρακτήρα του. Με αναφορές στο νεοκλασικισμό, διαθέτει επίσης χαρακτηριστικά Art Nouveau όπως οι μεγάλες μαρκίζες και οι τρούλοι. Το βασικό κτίριο είναι διώροφο. Το πρώτο επίπεδο φιλοξενεί τα εκδοτήρια, τους χώρους αναμονής και τους χώρους φύλαξης αποσκευών. Στο δεύτερο βρίσκονται τα γραφεία του σταθμάρχη και οι χώροι εργασίας του προσωπικού.

Διατηρητέος από το 1985, ο σταθμός ξεχωρίζει για τη βαθυκόκκινη οροφή με τη γύψινη διακόσμηση, τους κρυστάλλινους πολυέλαιους που δεν επηρεάστηκαν από το πέρασμα του χρόνου και τα χρωματιστά τζάμια. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του είναι η στέγη με τους τρεις θόλους που κατασκευάστηκαν από μεταλλικά φύλλα και ξύλινη βάση.

Στις αίθουσες αναμονής δεσπόζουν τα μεγάλα μαρμάρινα τζάκια και τα μωσαϊκά με γεωμετρικά σχέδια που θυμίζουν αρχοντικές κατοικίες του Μεσοπολέμου. Λεπτομέρειες όπως τα σιδερένια πόμολα που διακοσμούνται με φτερά, αιώνιο σύμβολο του Ερμή, φανερώνουν την ιδιαίτερη προσοχή που δόθηκε σε ένα κτίριο φτιαγμένο για να φιλοξενήσει και να εξυπηρετήσει χιλιάδες κόσμου.

Πραγματικό κομψοτέχνημα της Αθήνας, ο Σταθμός Πελοποννήσου πρόκειται να ανακαινιστεί και να μετατραπεί σε πολυχώρο αναψυχής και πολιτισμού, με ιδιαίτερη αξία για την πόλη.

trainose.gr