Μια τάξη στην περιουσία του επιχειρεί να βάλει ο ΟΣΕ με τη συνδρομή της ΓΑΙΑΟΣΕ, με στόχο τη μετατροπή του τροχαίου υλικού που σαπίζει σε έσοδα.
Χιλιάδες βαγόνια, μηχανές και ανταλλακτικά, που κόστισαν εκατομμύρια ευρώ, βρίσκονται σε αχρηστία εδώ και χρόνια, ενώ ουδείς έχει ασχοληθεί μέχρι στιγμής με την αξιοποίηση του υλικού αυτού. Μέρος του υλικού καταστρέφεται διότι παραμένει εκτεθειμένο στο ύπαιθρο, βαγόνια και συρμοί λεηλατούνται ενώ θα μπορούσαν ορισμένα εξ αυτών είτε να συντηρηθούν είτε να πωληθούν ως πρώτη ύλη. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο ΟΣΕ αξιοποιεί σήμερα περίπου 1.200 οχήματα (βαγόνια και μηχανές) έναντι 3.800 που διέθετε μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Η ακινησία μάλιστα του υλικού καθιστά μεγάλο μέρος του μη αξιοποιήσιμο, καθώς πιθανή ανακατασκευή και συντήρησή του κρίνεται ασύμφορη.
Ετσι ο ΟΣΕ έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ ώστε 1.000 τεμάχια από το παραπάνω τροχαίο υλικό να πωληθούν ως πρώτη ύλη, με τη μορφή scrap, προκειμένου να ενισχυθούν τα έσοδα του Οργανισμού. Σχεδόν 700 βαγόνια θα ενταχθούν σε πρόγραμμα ανάταξης από την Εταιρεία Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) ενώ 1.200 αναμένεται να υπαχθούν σε πρόγραμμα εκτεταμένης συντήρησης, με στόχο να επαναχρησιμοποιηθούν κάποια στιγμή. Σημειώνεται μάλιστα ότι αυτά τα 1.200 βαγόνια και μηχανές έπρεπε να έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα μακράς συντήρησης το 2017, ωστόσο το εν λόγω πρόγραμμα δεν ξεκίνησε ποτέ. Ταυτόχρονα, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει προϋπολογίσει δαπάνες ύψους 700.000 ευρώ προκειμένου να βρεθεί χώρος φύλαξης σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και φυσικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα κληθεί να μετακινήσει το υλικό.
Το πρόσφατο περιστατικό, εξάλλου, της πυρκαγιάς που ξέσπασε σε εγκαταλελειμμένα βαγόνια του ΟΣΕ στον σταθμό διαλογής, στο Κορδελιό Θεσσαλονίκης, κατέδειξε για ακόμη μία φορά την ανάγκη επίλυσης του προβλήματος.
Την καταγραφή και διαχείριση του τροχαίου υλικού θα αναλάβει επιτροπή κρίσης τροχαίου υλικού που συστήνεται από ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ είχε αποστείλει έγγραφο προς τον ΟΣΕ ζητώντας τον ορισμό στελεχών για τη συγκρότηση κοινής επιτροπής για την κρίση τροχαίου υλικού. Μόλις έξι ημέρες μετά, ο ΟΣΕ με επιστολή του όριζε τα μέλη και τους αναπληρωτές τους, που θα στελεχώσουν την κοινή επιτροπή κρίσης τροχαίου υλικού.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
kathimerini.gr