Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2019

Μετρό: Διαγωνισμός 6 εκατ. για τις πύλες στους σταθμούς προς Πειραιά.


Μέσα στο Νοέμβριο αναμένεται να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού ο ΟΑΣΑ, με προϋπολογισμό έξι εκατομμύρια ευρώ, για την κατασκευή, εγκατάσταση και λειτουργία 75 μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και 66 πυλών εισόδου – εξόδου στους έξι σταθμούς του μετρό που αποτελούν την επέκταση προς τον Πειραιά.

Η εγκατάσταση πυλών εισόδου – εξόδου και μηχανημάτων εισιτηρίων αποτελεί προτεραιότητα για τον οργανισμό, δεδομένου ότι το επόμενο καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία των τριών πρώτων σταθμών, στην Αγία Βαρβάρα, τον Κορυδαλλό και τη Νίκαια.
Ωστόσο, το πιο πιθανό σενάριο είναι να μην έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός έως την παράδοση των τριών σταθμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, για να μην σημειωθούν καθυστερήσεις στη λειτουργία των σταθμών αναμένεται να εγκατασταθούν – ως προσωρινή λύση – ακυρωτικά μηχανήματα παρόμοια με εκείνα που λειτουργούν στα λεωφορεία, μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να εγκατασταθούν πύλες από τον ανάδοχο.

Εκτός από την καθυστέρηση που έχει σημειωθεί, στον ΟΑΣΑ και κατ’ επέκταση στο υπουργείο Υποδομών, προκαλεί προβληματισμό το ενδεχόμενο κατάθεσης προσφυγών οι οποίες θα καθυστερήσουν ακόμα περισσότερο τον διαγωνισμό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απρόσκοπτη λειτουργία των νέων σταθμών.

Ήδη, ο ισπανικός όμιλος INDRA έχει προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια στις 22 Μαρτίου κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό το Δεκέμβριο του 2018, να διακόψει τη σύμβαση με την ισπανική εταιρεία για την εγκατάσταση μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και τερματικών στους έξι νέους σταθμούς.

Η προσφυγή της INDRA

Η INDRA κατέθεσε προσφυγή κατά της Αττικό Μετρό, ζητώντας να τηρηθεί η σύμβαση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες το 2009 η οποία αφορά – μεταξύ άλλων – στην εγκατάσταση 55 μηχανημάτων και 6 τερματικών έκδοσης εισιτηρίων στους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά.
Οι Ισπανοί μάλιστα προτίθενται, σύμφωνα με πληροφορίες, να συνεχίσουν με την άσκηση ένδικων μέσων σε περίπτωση που ο ΟΑΣΑ προχωρήσει στη διενέργεια διαγωνισμού, δεδομένου ότι θεωρούν πως δεν πρέπει να εγκατασταθεί κανένα άλλο σύστημα στους νέους σταθμούς. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ανεκτέλεστο έργο της σύμβασης του 2009 με την Αττικό Μετρό ανέρχεται σε περίπου 3,2 εκατομμύρια ευρώ.
Πηγές της Αττικό Μετρό εκτιμούν ότι τυχόν προσφυγές από την INDRA δε θα επηρεάσουν το διαγωνισμό, καθώς η ισπανική εταιρεία είχε σύμβαση με την Αττικό Μετρό και όχι με τον ΟΑΣΑ που θα διενεργήσει τη διαγωνιστική διαδικασία.
Η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισε να διακόψει τη σύμβαση με την INDRA, επικαλούμενη πρόβλημα στη συνεργασία των συστημάτων που έχει εγκαταστήσει στο μετρό ο ισπανικός όμιλος, με εκείνα που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί η εταιρεία Hellas Smart Ticket (HST). Η τελευταία, η οποία έχει ιδρυθεί από την LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, έχει αναλάβει την υλοποίηση και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Ο ΟΑΣΑ εξετάζει και το ενδεχόμενο προμήθειας 95 αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης καρτών και εισιτηρίων (ΑΜΕΚ) από την HST, προκειμένου να καλυφθούν κενά στα μέσα σταθερής τροχιάς. Στο δίκτυο του Τραμ, για παράδειγμα, υπάρχουν μόλις τρία σημεία πώλησης εισιτηρίων και ελάχιστα ΑΜΕΚ. Η έλλειψη αρκετών σημείων πώλησης εισιτηρίων και καρτών αποτυπώνεται και στα έσοδα του Τραμ, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 250.000 ευρώ το μήνα, την ώρα που στις υπόλοιπες τρεις γραμμές του μετρό κυμαίνονται μεταξύ τεσσάρων και πέντε εκατομμυρίων ευρώ.


Αχιλλέας Τόπας 
economistas.gr