«Στις σκέψεις της νέας δημοτικής αρχής είναι ένα από τα βαγόνια αυτά να τοποθετηθεί στις γραμμές που αποκαλύφθηκαν στην οδό Αγίου Μηνά, στο σημείο στο οποίο το τραμ πραγματοποιούσε αναστροφή προκειμένου να εισέλθει στη γραμμή που επέστρεφε στο Ντεπώ.
Το δεύτερο βαγόνι έχει διατυπωθεί η άποψη ότι θα πρέπει να τοποθετηθεί κάτωθεν της Αψίδας τους Γαλερίου (Καμάρα) χαρακτηριστικό σημείο διέλευσης των τραμ προ της διάνοιξης της Εγνατίας».
Αγαπητέ Δήμαρχε, με έκπληξη διάβασα την, εκ νέου, πρόθεση και της νέας Δημοτικής Αρχής Θεσσαλονίκης να ρίξει ολίγη μπογιά στα δυο ιστορικά οχήματα τραμ, τα οποία διασώθηκαν μετά το ξήλωμα του δικτύου από τον «εθνάρχη» το 1957. Αυτή η αντίληψη της δήθεν «αποκατάστασης» οδήγησε, δυστυχώς, αυτά τα δύο ιστορικά οχήματα σε αυτήν την αθλία κατάσταση και δυστυχώς φαίνεται, κάτι που θα με χαροποιούσε πολύ να διαψεύσετε, ότι την ίδια σταθερή αντίληψη υιοθετείτε και σεις, ως φρέσκια και νέα δημοτική αρχή, προκειμένου να αποφύγετε τις «άσκοπες δαπάνες», αντίληψη που οδήγησε στο παρελθόν πολλά από τα αξιόλογα ιστορικά κειμήλια της πόλης και της χώρας μας στην απαξίωση, τη φθορά και εν τέλει στην απόλυτη καταστροφή τους.
Κατά το παρελθόν είχα καταθέσει πρόταση για το πώς πρέπει να αξιοποιηθούν τα οχήματα τραμ και την επαναλαμβάνω: Τα οχήματα τα οποία έχουν διασωθεί, με τη βοήθεια της ΕΛΒΟ, ή του Μηχανοστασίου του ΟΣΕ στη Μενεμένη (Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ.) ή όποιου άλλου αξιόπιστου φορέα, πρέπει να ανακατασκευαστούν σε κατάσταση πλήρους λειτουργίας, με κινητήρα, χειριστήρια, καθίσματα κ.λπ., όπως ακριβώς ήταν όταν βγήκαν από το εργοστάσιο. Εν συνεχεία πρέπει να κατασκευαστεί ένα μικρό δίκτυο μήκους ενός – δύο χιλιομέτρων. Καταλληλότερο μέρος είναι η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, με αφετηρία την είσοδο από τη μεριά της πλατείας ΧΑΝΘ και πραγματοποιώντας κυκλική διαδρομή, κινούμενο αρχικά παράλληλα προς την οδό Αγγελάκη, να διέρχεται πλησίον της εισόδου της ΔΕΘ στο σιντριβάνι, εν συνεχεία προς το Αλεξάνδρειο μέλαθρο έως τα περίπτερα «4, 5 και 6» παραλλήλως προς την οδό 3ης Σεπτεμβρίου, ενώ στο ύψος όπισθεν του Βελλιδείου ΣΚ και κινούμενο προς τα δεξιά να επανέρχεται στην αφετηρία του.
Σε κατάλληλο χώρο στη ΔΕΘ, θα δύναται κατασκευαστεί κλειστός χώρος (αμαξοστάσιο), στο οποίο θα μπορούν να φυλάσσονται τα οχήματα και να γίνεται η συντήρησή τους. Η ΔΕΘ έχει όλο το χρόνο θεματικές εκθέσεις, οπότε το τραμ θα μπορεί να λειτουργεί ως «έκθεμα σε λειτουργία» για τους επισκέπτες της και φυσικά τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Επειδή ο αριθμός των επιβατών που θα εξυπηρετεί εκ των πραγμάτων δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τους είκοσι επιβάτες τη φορά, τα εισιτήρια που θα εκδίδονται ανά δρομολόγιο θα μπορεί να είναι αριθμημένα προκειμένου να μην ξεπερνιέται ο ανώτατος αριθμός επιβατών ανά δρομολόγιο. Κατά μήκος της διαδρομής το τραμ θα μπορεί να πραγματοποιεί τρεις – τέσσερις στάσεις μόνο όμως για την αποβίβαση επιβατών.
Ένας άλλος χώρος που θα μπορούσε να επιλεγεί είναι η νέα παραλία και τα θεματικά πάρκα τα οποία εκτείνονται παραλλήλως του μετώπου της. Μια διαδρομή 1 – 2 χιλιομέτρων από το Φάληρο μέχρι την Ανάληψη και διασχίζοντας τα υπέροχα αυτά θεματικά πάρκα της νέας παραλίας θα ήταν κάτι το πρωτόγνωρο για την πόλη μας και μοναδικός πόλος έλξης για τουρίστες, επισκέπτες αλλά και ντόπιους Θεσσαλονικείς.
Πλησίον του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής δύναται να κατασκευαστεί στεγασμένος χώρος μηχανοστασίου και σταυλισμού των οχημάτων.
Αυτές είναι πιστεύω ολοκληρωμένες προτάσεις για την διάσωση των ιστορικών οχημάτων του τραμ Θεσσαλονίκης σε αντίθεση με εκείνες που προτείνουν την έκθεσή τους δεξιά και αριστερά, μέχρι της ολοκληρωτικής και πλήρους καταστροφής τους. Γνωρίζω ότι υφίστανται φορείς και μεμονωμένοι φίλοι του τραμ που έχουν προχωρήσει την έρευνά τους για τη ολική ανακατασκευή και λειτουργία των ιστορικών οχημάτων του τραμ Θεσσαλονίκης και όχι την υπεκφυγή δια της απλής βαφής και της έκθεσής τους σαν ντεκόρ από παλιοσίδερα.
Κοιν.: Σιδηροδρομικά Νέα
Με εκτίμηση
Σωτήριος Βενέτης.