Ερημωμένος σταθμός τρένου στο Παρίσι, λόγω της απεργίας στις γαλλικές συγκοινωνίες. |
ΠΑΡΙΣΙ. Μποτιλιαρίσματα συνολικού μήκους 235 χλμ. (διπλάσια από τα συνηθισμένα) προξένησε στους γαλλικούς δρόμους η απεργία των σιδηροδρομικών υπαλλήλων, οι οποίοι διαμαρτύρονται για το νέο συνταξιοδοτικό πακέτο μέτρων του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.
Δέκα γραμμές του παρισινού μετρό παρέμειναν χθες κλειστές, τέσσερις υπολειτουργούσαν, ενώ μόνο δύο λειτουργούσαν κανονικά: αυτές στις οποίες τα τρένα κινούνται χωρίς οδηγούς. Τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης εκτιμούν ότι τόσο εκτεταμένη απεργία στις γαλλικές συγκοινωνίες έχει να γίνει από το 2007, οπότε οι σιδηροδρομικοί αντιδρούσαν και πάλι για το συνταξιοδοτικό που είχε επιχειρήσει να φέρει προς ψήφιση ο τότε πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί.
Tα σχέδια του Εμανουέλ Μακρόν για «ενιαία σύνταξη» ενοποιούν τα συνταξιοδοτικά ταμεία, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις επαγγελματικών κατηγοριών, όπως είναι οι δικηγόροι και οι γιατροί, που ετοιμάζονται να λάβουν τη σκυτάλη των απεργιακών κινητοποιήσεων. Κλάδοι όπως οι ναυτικοί, οι συμβολαιογράφοι, ακόμη και οι εργαζόμενοι στην όπερα του Παρισιού θα δουν τις συντάξιμες αποδοχές τους να μειώνονται σημαντικά. Επίσης, ο Εμανουέλ Μακρόν επιδιώκει να καταργήσει την πρόωρη συνταξιοδότηση, δικαίωμα που κατακτήθηκε από τους οδηγούς του μετρό πριν από δεκαετίες, ως αντιστάθμισμα για την πολύωρη παραμονή στα έγκατα της γης. Με τα νέα μέτρα, για κάθε χρόνο συνταξιοδότησης πριν από τα 64 έτη θα αφαιρείται 5% των συντάξιμων αποδοχών. Η απεργία των συγκοινωνιών οδήγησε τους Παριζιάνους να επιλέξουν την τηλεεργασία, την ποδηλασία, το ηλεκτρικό πατίνι ή το περπάτημα – ειδάλλως θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, καθώς η τιμή των ταξί μέσω διαδικτυακών εφαρμογών τριπλασιάστηκε. «Θα φτιάξουμε ένα πραγματικά ενιαίο σύστημα, όπου κάθε ευρώ θα παρέχει τα ίδια δικαιώματα για όλους, είτε αυτοί είναι εργάτες, είτε καταστηματάρχες, είτε ερευνητές, είτε γεωργοί, είτε γιατροί, είτε επιχειρηματίες», δήλωσε ο Γάλλος πρωθυπουργός Εντουάρ Φιλίπ.
H συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση κατατέθηκε στους κοινωνικούς εταίρους για τρίμηνη περίοδο διαβούλευσης, ενώ το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να φθάσει (αν φθάσει) στην Εθνοσυνέλευση στις αρχές του 2020. «Το τωρινό σύστημα δεν είναι βιώσιμο, όλοι το ξέρουν αυτό», δήλωσε ο υφυπουργός μεταφορών Ζαν-Μπατίστ Τζεμπαρί.
REUTERS, BBC
kathimerini.gr