Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2019

Υποδομές για την ανάπτυξη.

"Καθοριστικό ρόλο, στο πλαίσιο αυτό, έχουν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Σύνορα και Αθήνα-Πάτρα, αλλά και η διασφάλιση αποτελεσματικής συντήρησης στο σύνολο του δικτύου"

Η εφαρμογή ενός ισορροπημένου, δημόσιου και ιδιωτικού προγράμματος επενδύσεων στις υποδομές και στις μεταφορές αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην προσπάθεια για επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Η Ελλάδα χρειάζεται σύγχρονες υποδομές, που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη, δημιουργούν θέσεις εργασίας και συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Με το δεδομένο αυτό, ο επιχειρηματικός κόσμος αναμένει από την κυβέρνηση νέες δράσεις, με σκοπό να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό μια σειρά από μεγάλα έργα.

Είναι κατ’ αρχήν απαραίτητο να προχωρήσουν συγκοινωνιακά έργα, τα οποία θα δημιουργήσουν σε όλη τη χώρα συνθήκες για ασφαλείς και φθηνές μεταφορές, τόσο για τους πολίτες, όσο και για τα προϊόντα.Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να επιταχυνθεί η κατασκευή μεγάλων έργων που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, όπως το νότιο τμήμα του Ε65, οι επεκτάσεις του Μετρό της Αττικής και το Μετρό της Θεσσαλονίκης, να προχωρήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για το έργο «Μετρό Γραμμή 4-Άλσος Βεΐκου-Γουδί», καθώς και ο διαγωνισμός της Υποθαλάσσιας Οδικής Ζεύξης της Σαλαμίνας με το Πέραμα, αλλά και να δρομολογηθούν σημαντικά οδικά έργα, όπως οι δρόμοι Πάτρα-Πύργος, Άκτιο-Αμβρακία, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και η επέκταση της Αττικής Οδού. Απαραίτητη είναι και η δρομολόγηση έργων όπως ο δρόμος Ελευσίνα-Υλίκη, οι επεκτάσεις της Ιόνιας Οδού προς το Αγρίνιο και την Κακαβιά, ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη-Εγνατία, κ.ά. Επίσης, ένα συγκοινωνιακό έργο πνοής για την Κρήτη, αλλά και για τον ελληνικό τουρισμό, που πρέπει να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό είναι η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου.

Η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών, σε συνδυασμό με την κινητοποίηση επενδύσεων στον τομέα των logistics, πρέπει να αναδειχθεί σε προτεραιότητα, με σκοπό να αναδειχθούν ο Πειραιάς, τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας και κυρίως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε πύλες εισόδου για τις αγορές της Ευρώπης. Καθοριστικό ρόλο, στο πλαίσιο αυτό, έχουν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Σύνορα και Αθήνα-Πάτρα, αλλά και η διασφάλιση αποτελεσματικής συντήρησης στο σύνολο του δικτύου.

Στον τομέα των αστικών αναπλάσεων, προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στην ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας, μέσα από την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, η υλοποίηση του οποίου θα προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό και τουριστικό ενδιαφέρον. Απαραίτητο έργο για το λεκανοπέδιο της Αθήνας, το οποίο είναι καιρός να πάρει τον δρόμο της υλοποίησης, είναι και η διπλή ανάπλαση στον Βοτανικό και στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.

Ένας τομέας στον οποίο θα πρέπει, επίσης, να δοθεί έμφαση είναι αυτός της ενεργειακής αναβάθμισης των μεταφορών, αλλά και της προετοιμασίας της χώρας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, είναι απαραίτητη η προετοιμασία των πόλεων και των αστικών συγκοινωνιών προς την κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης και της εκπομπής μηδενικών ρύπων, αλλά και ο ανασχεδιασμός της αντιπλημμυρικής προστασίας της χώρας.

Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί για μια ακόμη φορά η χρησιμότητα των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, για τη χρηματοδότηση κρίσιμης σημασίας υποδομών. Το εργαλείο αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά στα επόμενα χρόνια, με σκοπό τη δημιουργία απαραίτητων υποδομών σε όλη την Ελλάδα, όπως σχολεία, νοσοκομεία, κέντρα υγείας, δικαστικά κτίρια κ.ά.

Το σχέδιο ανάπτυξης υποδομών θα πρέπει να συνοδευτεί από στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες βελτιώνουν το πλαίσιο σχεδιασμού και υλοποίησης των έργων. Μεταξύ αυτών είναι η δημιουργία Παρατηρητηρίου Απαλλοτριώσεων, το οποίο θα καταγράφει και θα παρακολουθεί τα κριτήρια, τις τιμές, τις συνθήκες, αλλά και τις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων σε όλη τη χώρα. Εξίσου απαραίτητη είναι και η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου, συνεπούς προγράμματος για τη συντήρηση και την αναβάθμιση των υποδομών που δημιουργήθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες.

Με συγκροτημένο σχέδιο, σωστές προτεραιότητες, αποτελεσματική διοίκηση και διαφάνεια παντού, η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει τις υποδομές μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής χώρας, με χειροπιαστό όφελος για την ανάπτυξη και για τους πολίτες.

του Κωνσταντίνου Μίχαλου 
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παρασκήνιο»

paraskhnio.gr