Αυξημένα έσοδα στα ταμεία των δημόσιων συγκοινωνιών της πρωτεύουσας και αλλαγή συμπεριφοράς από τους επιβάτες είναι τα πρώτα θετικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Η γενική εικόνα όμως δεν έχει αλλάξει για τους περισσότερους από 600.000 πολίτες που τις χρησιμοποιούν, καθώς από το 2011 έχει ξεκινήσει η συνεχής μείωση των εργαζομένων και η τελευταία αγορά λεωφορείων έγινε το 2005, με αποτέλεσμα να είναι συχνό φαινόμενο οι ακυρώσεις δρομολογίων και η ταλαιπωρία των επιβατών στις στάσεις.
Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία, που αφορούν το 2017, στη συγκεκριμένη εξαετία της οικονομικής κρίσης το προσωπικό στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας μειώθηκε κατά 1.453 εργαζομένους, από τους οποίους οι 1.318 αφορούν λεωφορεία και τρόλεϊ, δύο μέσα που παρέχουν σχεδόν το 60% του ημερήσιου μεταφορικού έργου.
Ο πρώτος απολογισμός για την εποχή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έγινε την περασμένη εβδομάδα από τον πρόεδρο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) Γ. Σκουμπούρη από το βήμα του Συνεδρίου για τις Υποδομές και τις Μεταφορές.
Η άνοδος στις πωλήσεις εισιτηρίων το πρώτο πεντάμηνο του 2019 είναι διψήφια, με εξαίρεση τον Απρίλιο, και διαμορφώνεται κοντά στο 18%.
Εχει ενδιαφέρον ότι σχεδόν οι μισοί επιβάτες, το 47%, έχουν στραφεί στις κάρτες που διατηρήθηκαν στα 30 ευρώ και εξασφαλίζουν απεριόριστες μετακινήσεις με 1 ευρώ την ημέρα. Για φοιτητές και άτομα άνω των 65 ετών η αντίστοιχη χρέωση είναι 0,50 ευρώ. Το 1% των επιβατών είναι άνεργοι και ΑμεΑ, που μετακινούνται δωρεάν με ειδικές κάρτες, μέτρο που θεσμοθετήθηκε το 2016.
Ο διαγωνισμός
Οι επιβάτες που χρησιμοποιούν το απλό ηλεκτρονικό εισιτήριο του 1,40 ευρώ για τις μετακινήσεις τους αντιπροσωπεύουν μόλις το 9%, ενώ στην εποχή του χάρτινου εισιτηρίου ήταν στο 35%. Εχει ενδιαφέρον ότι ακόμη και όσοι δεν χρησιμοποιούν σε σταθερή βάση τις συγκοινωνίες έχουν στραφεί στις προσφορές, όπως η αγορά 11 εισιτηρίων στην τιμή των 10.
Οι ουρές αναμονής στα εκδοτήρια, που ταλαιπώρησαν τους πολίτες το πρώτο διάστημα προσαρμογής, έχουν μειωθεί αισθητά. Υπολογίζεται ότι το 62% χρησιμοποιεί τα αυτόματα μηχανήματα, έναντι 37% στα τέλη του περασμένου χρόνου.
Μαζί μπαίνει σιγά σιγά και η χρήση πιστωτικής κάρτας, από την οποία αναλογεί έσοδο 1 ευρώ για κάθε 5 ευρώ που μπαίνει στα ταμεία των εκδοτηρίων.
Επειτα από πολύμηνες καθυστερήσεις, λίγο πριν από τις ευρωεκλογές το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκήρυξε έναν διαγωνισμό-μαμούθ, με προϋπολογισμό 461,1 εκατ. ευρώ, για την προμήθεια 490 λεωφορείων, που μπορούν να αυξηθούν κατά 260 και να φτάσουν τελικά τα 750 σε βάθος χρόνου.
Από αυτά, τα 400 λεωφορεία προορίζονται για τις συγκοινωνίες της Αθήνας και τα υπόλοιπα 350 για τη Θεσσαλονίκη. Για πρώτη φορά προβλέπεται ότι οι προμηθευτές των οχημάτων θα αναλάβουν τη συντήρηση για 15 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Λόγω των εθνικών εκλογών, η διαδικασία έχει μετατεθεί για το φθινόπωρο.
●Από σήμερα ξεκίνησε η εφαρμογή του θερινού ωραρίου για λεωφορεία και τρόλεϊ, με αποτέλεσμα να αραιώσουν τα δρομολόγια στα δύο αυτά μέσα. Περισσότερες πληροφορίες στην ηλεκτρονική διεύθυνσηwww.oasa.gr
Χαρά Τζαναβάρα
efsyn.gr