Τετάρτη 24 Ιουλίου 2019

Αχαΐα:«Σιωπή» Καραμανλή για την νέα σιδηροδρομική γραμμή -Το ράλι για το «2023»


Ο νέος υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, κατά την διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεών του στη Βουλή, δεν έκανε καμία ειδική αναφορά στο έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας και αυτό δεν πέρασε αναπαρατήρητο.
Και αυτό γιατί, η νέα ηγεσία του υπουργείου, θα πρέπει να πάρει θέση απέναντι στις εξαγγελίες της προηγούμενης, οι οποίες ήταν μεν θετικές για την Πάτρα, αλλά, δεν πρόλαβαν να πάρουν μορφή δημοπράτησης έργου, παρά τις δεσμεύσεις που είχαν δοθεί.
Στην περιοχή «τρέχουν» σήμερα εργολαβίες υποδομής από το Αίγιο μέχρι το Ρίο και στα σκαριά είναι τρεις ακόμα εργολαβίες που θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2023. Αν μέχρι τότε το τρένο δεν φτάσει στην Πάτρα, και συγκεκριμένα στο εμπορικό λιμάνι, τότε η χώρα κινδυνεύει με επιστροφής κονδυλίων του ΕΣΠΑ, για όλη τη γραμμή Αθήνα-Πάτρα.
Παρατηρητές εκτιμούν ότι οι δύο εργολαβίες, από το Αίγιο έως τον Ψαθόπυργο και από τον Ψαθόπυργο έως το Ρίο, που αφορούν επιδομή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση και σταθμούς, έστω και οριακά μπορούν να ολοκληρωθούν έως το 2023. Ομως, τα πράγματα με το τμήμα Ρίο - Αγιος Διονύσιος και από εκεί μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας, είναι ακόμα «στον αέρα».
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ο σχεδιασμός προβλέπει υπόγεια χάραξη από τον Σταθμό του Ρίου μέχρι τον Αγιο Διονύσιο (6,5 περίπου χιλιομέτρων) και συνέχιση του υπόγειου έργου έως τον Αγιο Ανδρέα για το οποίο προγραμματίζεται η εκπόνηση μελέτης.
Για τον λόγο αυτό, η ΕΡΓΟΣΕ, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και τον ΟΣΕ προωθεί το έργο Μελέτη - Κατασκευή της γραμμής από το Ρίο μέχρι τον Αγιο Διονύσιο και έχουν συμπεριληφθεί και οι οριστικές μελέτες για το τμήμα Αγ. Διονύσιος - Αγ. Ανδρέας.
Η υπογειοποίηση σε όλο το μήκος των 6,5 χιλιομέτρων, δεν θα έχει κανένα τμήμα ανοικτού ορύγματος και προβλέπει συνεχώς υπόγεια όδευση του τρένου, με δημιουργία χώρων πρασίνου στην επιφάνεια.
Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στον τρόπο διέλευσης του τρένου από την περιοχή του Καστελλόκαμπου, έχει ήδη εκπονηθεί προμελέτη υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής, από την θέση της σήραγγας cover & cut του Ρίου μέχρι την οδό Κανελλοπούλου. Οι μελέτες αυτές βρίσκονται στη φάση του τελικού ελέγχου από την ΕΡΓΟΣΕ, έτσι ώστε τα τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή του έργου που περιλαμβάνει το τεχνικό υπογειοποίησης από το Ρίο μέχρι τον Αγιο Διονύσιο να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν.
Μετά την υπόγεια διέλευση της οδού Κανελλοπούλου, η εγκεκριμένη μελέτη προβλέπει υπόγεια όδευση μέχρι τον Αγιο Διονύσιο.
Για το τμήμα από τον σιδηροδρομικό σταθμό Αγίου Διονυσίου - Νέος Λιμένας Πατρών, εξετάζονται όλες οι δυνατότητες, ώστε να βαδίσουν παράλληλα τα έργα. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία μελετών της ΕΡΓΟΣΕ, έχει επιτευχθεί ικανοποιητική προσέγγιση του κόστους.
Για το σύνολο του έργου, έχουν δεσμευτεί μέχρι σήμερα 130 εκ. ευρώ, όμως, για πολλούς, εκτιμάται ότι το ποσόν αυτό, μόλις που επαρκεί μέχρι τον σταθμό Αγίου Διονυσίου και μπορεί να εκτοξευθεί στα 400 εκ. μέχρι το νέο λιμάνι. Το σαθρό υπέδαφος ενδέχεται να προκαλέσει μεγάλες τεχνικές προκλήσεις και ανάλογο οικονομικό κόστος.
Το κρίσιμο είναι το ηλεκτροκίνητο τρένο να φτάσει στην Πάτρα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο μέχρι το τέλος του 2023.

ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
pelop.gr