Κυριακή, 23 Ιουνίου 2019

Πάτρα: Ψάχνουν χρήμα και χρόνο για τη νέα γραμμή του τρένου - Στον αέρα το έργο!


Σε αναζήτηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από το προσεχές ΕΣΠΑ, θα πρέπει να μπει η επόμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για την ολοκλήρωση της σύνδεσης του νότιου λιμανιού της Πάτρας με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή.
Μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Κιάτου - Πάτρας, αλλά ακόμα δεν γνωρίζουμε πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα σύνδεσης με το νέο λιμάνι, μία από τις κύριες πύλες της χώρας προς την Δυτική Ευρώπη. Ούτε γνωρίζουμε πόσο θα κοστίσουν και πώς θα εξευρεθούν οι απαιτούμενοι πόροι.
Επειτα από σχεδόν πέντε χρόνια παζαριών με τη δημοτική αρχή της Πάτρας, η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΟΣΕ προωθούν την υπογειοποίηση της γραμμής, για το τελευταίο τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα, από την περιοχή μετά το Ρίο μέχρι τον νέο λιμένα.
Όμως, τα διαθέσιμα κονδύλια από την υφιστάμενη προγραμματική περίοδο (2014 - 2020) φτάνουν μόλις τα 130 εκατ. ευρώ. Το ποσό φαίνεται ότι επαρκεί μόνο για την υπογειοποίηση της γραμμής, μέχρι τον Αγιο Διονύσιο. Επιπλέον κονδύλια για την πλήρη κατασκευή του έργου μέχρι το νέο λιμάνι, θα πρέπει να αναζητηθούν από το επόμενο ΕΣΠΑ.
Αυτό το μεγάλο κενό χρηματοδότησης και χρονοδιαγράμματος, είχε αναδειχθεί εγκαίρως από την «Π», ενώ είναι σε γνώση και αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων που από την πρώτη στιγμή έχουν διατυπώσει ανησυχίες για το θέμα της ολοκλήρωσης του έργου.
Την περασμένη Τετάρτη, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Διονέλης, μιλώντας στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε στο θέμα, λέγοντας ότι μελετάται η βέλτιστη λύση υπογειοποίησης της γραμμής από την Στάση Ρίου μέχρι το νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγ. Διονυσίου και εν συνεχεία η σύνδεση της γραμμής, με τον νέο λιμένα.
Ειδικά για το τμήμα Ρίο - Σ.Σ. Αγ. Διονυσίου, προετοιμάζεται η δημοπράτηση μιας εργολαβίας το θέρος του 2019, με το σύστημα «μελέτη - κατασκευή» και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020, με την μέθοδο cut and cover.
Τι θα συμβεί, όμως, για το υπόλοιπο τμήμα, από τον Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου μέχρι το νέο λιμένα Πατρών; Αυτό που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, είναι πως στο συγκεκριμένο τμήμα μέχρι τον Αγιο Ανδρέα, η γραμμή θα είναι πλήρως υπογειοποιημένη, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθεί μέχρι το νέο λιμάνι. Που θα βρεθούν τα κονδύλια για την κατασκευή των δύο τελευταίων τμημάτων; Προς το παρόν είναι άγνωστο.
Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ υποστήριξε την περασμένη Τετάρτη πως επικαιροποιήθηκε η Μελέτη Σκοπιμότητας και Ανάλυσης Κόστους - Οφέλους της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Αθήνας - Πάτρας, καθώς και της σιδηροδρομικής Πρόσβασης στην πόλη της Πάτρας και στο Λιμάνι Πάτρας, με βάση τις απαιτήσεις της δημοτικής αρχής και τα νέα δεδομένα για υπόγειο έργο και η υπηρεσία της Κομισιόν που παρέχει τεχνική βοήθεια (Jaspers), συμφώνησε με την διαμόρφωση των αποτελεσμάτων.
Ολα δείχνουν ότι θα χρειαστεί χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ, όμως η Ελλάδα, πιθανώς θα χρειαστεί παράταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς αν δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα σύνδεσης του σιδηροδρόμου με το νότιο λιμάνι της Πάτρας μέχρι το τέλος του 2023, τότε η Κομισιόν μπορεί να απαιτήσει επιστροφή των συνολικών κονδυλίων που χορήγησε για το τμήμα Αθήνα - Πάτρα.


Του ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
pelop.gr