Στο ιστορικό κτίριο της Ροτόντας, στο παλιό μηχανοστάσιο στον Πειραιά, στεγάζεται πλέον το Εθνικό Σιδηροδρομικό Μουσείο, το οποίο εγκαινιάστηκε το βράδυ της Τρίτης από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 150 χρόνια ελληνικού σιδηρόδρομου. Σημειώνεται ότι το υφιστάμενο μουσείο βρισκόταν στα Σεπόλια, όπου πλέον ξεκίνησαν οι εργασίες υπογειοποίησης των γραμμών.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης ξεκινώντας την ομιλία του ευχαρίστησε όλους όσους συνέβαλαν να γίνει και να δοθεί σε μια υποβαθμισμένη περιοχή, το Σιδηροδρομικό Μουσείο.
«Είναι γνωστό ότι η πορεία του σιδηρόδρομου ήταν άρρηκτα δεμένη με την πορεία της ανάπτυξης της χώρας, με το πώς προχωρούσαμε και πως τολμούσαμε και για την αναβάθμιση της γεωπολιτικής μας θέσης αλλά και πως ο σιδηρόδρομος μπορούσε να στηρίξει τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας αλλά και τις επιβατικές μεταφορές στην κοινωνική πολιτική», ανέφερε ο υπουργός.
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ακόμη: «Εάν είμαστε περήφανοι για τα έργα υποδομών σε όλη τη χώρα, για την κατάσταση που είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος είμαστε εκατό φορές περήφανοι γιατί μετά από 50-60 χρόνια ολοκληρώθηκε η διπλή σιδηροδρομική ηλεκτροκίνητη γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη, γιατί μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση ολοκληρώσαμε τον σχεδιασμό και είναι σε εξέλιξη η κατασκευή της Κορίνθου- Πατρών, γιατί υπογράφηκε από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα η συμφωνία με τη Βουλγαρία για τη σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με τη Βουλγαρία. Αυτό σημαίνει ότι η γεωπολιτική θέση της χώρας μας, τα λιμάνια μας, τα εμπορευματικά κέντρα αναβαθμίζονται και αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας μπαίνει στο διεθνή χάρτη για τις συνδυασμένες μεταφορές». Κάτι που σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη σημαίνει ότι «θα υπάρχει ελληνική σιδηροδρομική οικογένεια και ελληνικός σιδηρόδρομος.»
Ακόμη ο υπουργός μίλησε για την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος μέσα από τέτοια εγχειρήματα και δήλωσε « Επειδή δεν μπορεί να υπάρχει μέλλον χωρίς γνώση της ιστορίας, εμείς συνεχίζουμε αυτές τις παρεμβάσεις, με την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στα Σεπόλια για να γίνει κ εκεί ένα μεγάλο πάρκο σε μια υποβαθμισμένη περιοχή που μπορεί να φιλοξενήσει και πολιτιστικές δράσεις, με την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στο Μενίδι, με την υλοποίηση πολλών ανισόπεδων κόμβων σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο.»
Ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης στην ομιλία του τόνισε πως «όλος ο σιδηροδρομικός κόσμος εργάστηκε πολύ σκληρά το τελευταίο πεντάμηνο». Μιλώντας για τον ιστορικό χώρο της Ροτόντας, ο κ. Κακουλάκης τόνισε πως ήταν «παρατημένος» από το 2005. «Το μηχανοστάσιο ήταν η καρδιά του σιδηρόδρομου για 120 χρόνια και τώρα ξαναβρίσκει μετά από πολλά χρόνια τη θέση που του αξίζει στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου, πετυχαίνοντας ταυτόχρονα να αναδείξουμε την ιστορικότητα του χώρου αλλά και το μουσειακό τροχαίο υλικό που ασφυκτιούσε και υποβαθμίζονταν στον χώρο της Λιοσίων». Ο κ. Κακουλάκης επεσήμανε για τη σημερινή μορφή του μουσείου, ότι αποτελεί μόνο την πρώτη φάση υλοποίησης που θα συνοδευτεί με περεταίρω ανακατασκευή- ανακαίνιση του χώρου με σκοπό να φιλοξενηθούν περισσότερα σιδηροδρομικά εκθέματα, και «να αποτελέσει μια ζωντανή κυψέλη πολιτιστικών δραστηριοτήτων με άξονα πάντα τη σιδηροδρομική ιστορία και τη γνωριμία με την ελληνική σιδηροδρομική παράδοση.»
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΕ Παναγιώτης Θεοχάρης διευκρίνισε πως «σήμερα έχουμε μια σημαντική δράση η οποία είναι αποτέλεσμα της δουλειάς των εργαζομένων . Ουσιαστικά αυτός χώρος επανήλθε σε μια μορφή η οποία έχει να κάνει και με την ίδια μορφή του σιδηρόδρομου αλλά και με την έννοια της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Εδώ καταφέραμε να δείξουμε δύο πράγματα ότι ο σιδηρόδρομος είναι ένα ουσιώδες εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη και ότι διασυνδέεται με τον πολιτισμό και την ιστορία της χώρας», ανέφερε ο κ. Θεοχάρης.
Σημειώνεται ότι το Σιδηροδρομικό Μουσείο της Αθήνας συγκροτήθηκε και λειτουργούσε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 σε χώρο που βρίσκεται στην οδό Σώκου, κοντά στην οδό Λιοσίων. Σήμερα το κοινό θα μπορεί να επισκέπτεται το Σιδηροδρομικό Μουσείο στον Πειραιά, εκεί όπου εκτίθενται ιστορικά βαγόνια, σπάνιο αρχειακό υλικό, στολές και φωτογραφίες από την καθημερινότητα των σιδηροδρομικών, ρολόγια, τηλεγραφικές και τηλεφωνικές μηχανές, πίνακες με τα δρομολόγια και όργανα που χρησιμοποιούσαν οι ιστορικές ατμάμαξες.
Στον χώρο εκτός από τα σιδηροδρομικά εκθέματα εκτίθενται έργα φοιτητών και αποφοίτων της ΑΣΚΤ, τα οποία συμμετείχαν στον εικαστικό διαγωνισμό για τα «150 Χρόνια Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι.»
newsbeast.gr