Επίγειες «αναταράξεις» φαίνεται ότι προκαλεί στη σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης η έναρξη των γρήγορων σιδηροδρομικών δρομολογίων, που «περιορίζουν» την απόσταση των δύο πόλεων σε τέσσερις ώρες.
Τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς έχουν αρχίσει να «ανησυχούν», καθώς η επιτάχυνση του σιδηροδρομικού ταξιδιού μετατρέπει τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο σε υπολογίσιμο ανταγωνιστή. Πριν από μερικούς μήνες, μάλιστα, η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair επικαλέστηκε την έναρξη των δρομολογίων εξπρές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να δικαιολογήσει τη διακοπή της αεροπορικής σύνδεσης Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
Τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς έχουν αρχίσει να «ανησυχούν», καθώς η επιτάχυνση του σιδηροδρομικού ταξιδιού μετατρέπει τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο σε υπολογίσιμο ανταγωνιστή. Πριν από μερικούς μήνες, μάλιστα, η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair επικαλέστηκε την έναρξη των δρομολογίων εξπρές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να δικαιολογήσει τη διακοπή της αεροπορικής σύνδεσης Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
Η έναρξη του τρένου εξπρές από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδήγησε στην άμεση αντίδραση των ΚΤΕΛ, τα οποία φαίνεται πως ανησυχούν ότι χάνουν έδαφος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα ΚΤΕΛ προγραμματίζουν μείωση στις τιμές των εισιτηρίων κατά 10%, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις απώλειες που αφήνει πίσω του το ηλεκτροκίνητο τρένο. Ειδικότερα, για απλή μετάβαση η τιμή σήμερα φτάνει τα 45 ευρώ, με έκπτωση 10% σε περίπτωση που η έκδοσή του γίνει ηλεκτρονικά (40,50 ευρώ). Η τιμή μετ’ επιστροφής ανέρχεται στα 65 ευρώ, ενώ η ηλεκτρονική έκδοση στα 58,50 ευρώ. Μετά τις μειώσεις που προγραμματίζονται, τα ΚΤΕΛ θα προχωρήσουν στην παγιοποίηση της έκπτωσης του 10% που σήμερα χορηγείται για την ηλεκτρονική έκδοση του εισιτηρίου. Ταυτόχρονα προσφέρει πρόσθετη μείωση για την ηλεκτρονική έκδοση. Συγκεκριμένα, το εισιτήριο θα φτάσει τα 39 ευρώ (απλή μετάβαση) και τα 35 ευρώ μέσω της ιστοσελίδας. Αντιστοίχως, το εισιτήριο μετ’ επιστροφής θα υποχωρήσει στα 59 ευρώ και στα 53 ευρώ (ηλεκτρονικά).
Η διαδρομή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης με ΚΤΕΛ διαρκεί 5 ώρες και 45 λεπτά, χρόνος ο οποίος ήταν ελαφρώς περιορισμένος σε σύγκριση με το παλαιό σιδηροδρομικό δρομολόγιο. Σημειώνεται ότι η ονομαστική διάρκεια της διαδρομής πριν από την πλήρη ηλεκτροκίνηση του συνόλου του δικτύου ήταν 5 ώρες και 30 λεπτά, αλλά το ταξίδι σχεδόν πάντα έφτανε τις 6 ώρες. Σήμερα το γρήγορο δρομολόγιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που εκτελείται μία φορά την ημέρα, διαρκεί 3 ώρες και 57 λεπτά. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων μέχρι σήμερα δεν σημειώνονται ιδιαίτερες καθυστερήσεις και συμβαδίζει με την ονομαστική διάρκεια ή πραγματική. Το κόστος του σιδηροδρομικού δρομολογίου ανέρχεται στα 45 ευρώ για τη Β΄ θέση και στα 55 ευρώ για την Α΄ θέση. Σε περίπτωση έκδοσης εισιτηρίου μετ’ επιστροφής η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρέχει έκπτωση 20% και οι τιμές διαμορφώνονται στα 88 ευρώ για την Α΄ θέση και στα 72 ευρώ για τη Β΄ θέση.
Ο πιο γρήγορος δρόμος είναι ο εναέριος, ωστόσο ο χρόνος του ταξιδιού αυξάνεται λόγω της αναμονής στο αεροδρόμιο πριν από το ταξίδι. Η πτήση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης διαρκεί 40 λεπτά, ενώ ακόμη ένα στοιχείο που καθιστά την αεροπορική μετάβαση ελκυστικότερη είναι η αυξημένη συχνότητα πτήσεων, που προσφέρει πολλές εναλλακτικές ως προς την ώρα αναχώρησης και άφιξης από και προς τον προορισμό. Σε επίπεδο τιμών η κατάσταση είναι λίγο πιο σύνθετη, καθώς εξαρτάται τόσο από τον χρόνο έκδοσης του εισιτηρίου (όσο πιο μακριά από τον χρόνο ταξιδιού, τόσο χαμηλότερη η τιμή), την περίοδο μέσα στο έτος κατά την οποία εκτελείται η πτήση, καθώς επίσης και από πιθανές προσφορές των αεροπορικών εταιρειών. Οι τιμές ποικίλλουν, όμως ο μέσος όρος της τιμής του εισιτηρίου (απλή μετάβαση) συνήθως ξεπερνά τα 55 ευρώ και ανέρχεται στα 88 ευρώ περίπου (ενδεικτικά, για κρατήσεις ένα μήνα πριν από το ταξίδι). Το αντίστοιχο ταξίδι μετ’ επιστροφής κυμαίνεται μεταξύ 100 ευρώ και 155 ευρώ περίπου, ωστόσο η διακύμανση της τιμής μπορεί να είναι και μεγαλύτερη, προς τα άνω.
Η μετάβαση με Ι.Χ. μπορεί να προσφέρει αυτονομία, αλλά με το υφιστάμενο κόστος καυσίμων και τα διόδια κατά μήκος της διαδρομής καθίσταται ιδιαίτερα ασύμφορη, παρά το γεγονός ότι η διάρκεια του ταξιδιού είναι σχεδόν ίδια με αυτήν του τρένου.
Με παλιούς συρμούς το γρήγορο δρομολόγιο
Η επιτυχία του νέου, γρήγορου δρομολογίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μένει να διαπιστωθεί στην πράξη, καθώς ήδη οι επιβάτες έχουν αρχίσει τα πρώτα παράπονα. Παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έφερε ακόμη στην Ελλάδα το περιβόητο Pendolino, το ιταλικό ανακατασκευασμένο τρένο για τη γραμμή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Σημειώνεται ότι το Pendolino είχε αφιχθεί στη Θεσσαλονίκη για τη ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο, πραγματοποίησε ένα «διαφημιστικό» δρομολόγιο και στη συνέχεια επέστρεψε στη βάση του, στην Ιταλία. Τα γρήγορα, ηλεκτροκίνητα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεκίνησαν με τη χρήση δύο αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ανακατασκευάστηκαν από την ΕΕΣΣΤΥ. Οι επιβάτες, ωστόσο, κάνουν λόγο για προβλήματα καθαριότητας εντός των συρμών, βρώμικες τουαλέτες με υδραυλικά προβλήματα, ενώ και το περιβόητο wi-fi στην Α΄ θέση, όπως διαπίστωσε και η «Κ» κατά τη διάρκεια του εν λόγω ταξιδιού, εμφανίζει σοβαρές δυσλειτουργίες και καμία απολύτως αξιοπιστία.
Στο μεταξύ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επισημαίνει ότι προσφέρει στα εξπρές δρομολόγια υπηρεσίες ανάλογες του αεροπορικού εισιτηρίου για την Α΄ θέση (π.χ. δωρεάν εφημερίδες, είδη προσωπικής περιποίησης κ.λπ.), ωστόσο η κατάσταση εντός των συρμών απέχει ακόμη πολύ από το να προσεγγίσει το αεροπορικό.
Αξίζει μόνο να σημειωθεί ότι κατά μήκος του διαδρόμου των συρμών περιφέρεται ο ελεγκτής της εταιρείας και φωνάζει τους νέους επιβάτες που έχουν μπει σε κάθε σταθμό, παραπέμποντας σε σκηνές της δεκαετίας του ’50.
Ο χρόνος της διαδρομής, όμως, δεν καταστρατηγείται και η διάρκεια του ταξιδιού δεν ξεπερνά τις 4 ώρες. Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται η ολοκλήρωση των υπόλοιπων έργων κατά μήκος του δικτύου, που αφορούν τη σηματοδότηση και τη φωτοσήμανση καθώς και την τοποθέτηση του ETCS (European Train Control System), που θα εξασφαλίσει περαιτέρω μείωση του ταξιδιού, με στόχο αυτό να περιοριστεί στις 3,5 ώρες περίπου.
Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr