Πέμπτη 2 Μαΐου 2019

Αγκόλα: Η σιδηροδρομική γραμμή στο Λομπίτο γεννά επενδυτικές ευκαιρίες.


Στο κέντρο της πλούσιας σε ορυκτά νότιας Αφρικής, οι εταιρίες εξόρυξης έχουν αρκετές επιλογές για να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους σε κάποιο λιμάνι. Στα ανατολικά υπάρχουν το Νταρ Ες Σαλάμ, η Μπέιρα και το Ντέρμπαν στον Ινδικό Ωκεανό.
Η μεταφορά μπορεί να χρειαστεί όμως ως και τις τρεις εβδομάδες. Στα δυτικά, μέσω της Αγκόλα υπάρχει το Λομπίτο, το λιμάνι στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Εκεί υπάρχει η ανακατασκευασμένη σιδηροδρομική γραμμή, εκτείνεται σε μήκος 1300 χλμ. Έχει μειώσει θεαματικά το χρόνο μεταφοράς των εμπορευμάτων, σε μέρες από εβδομάδες. Ποιες επενδυτικές ευκαιρίες ανοίγονται, χάρις σ' αυτή την ανακατασκευή μιας ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής της αφρικανικής ηπείρου, τον διάδρομο Λομπίτο;
Το συγκεκριμένο φορτίο χαλκού έφτασε από τα σύνορα της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Δίπλα του υπάρχουν άδεια βαγόνια που περιμένουν να επιστρέψουν. Ταξιδεύουμε προς τα σύνορα και περιμένουμε την επόμενη μηχανή για να τα μεταφέρει.
Μετά από τα σύνορα είναι η επαρχία Κατάνγκα. Είναι πλούσια σε ορυκτά. Διαθέτει το μερίδιο του λέοντος σε κοβάλτιο. Είναι ένα σπάνιο μετάλλευμα που χρησιμοποιείται σε κινητά τηλέφωνα. Η σιδηροδρομική γραμμή κατασκευάστηκε από τον Σκωτσέζο μηχανικό εξόρυξης Σερ Ρόμπερτ Γουίλιαμς, που ανακάλυψε τεράστια κοιτάσματα χαλκού στην επαρχία Κατάνγκα. Η γραμμή ολοκληρώθηκε το 1929, με μια σύμβαση παραχώρησης για 99 χρόνια.
Η σιδηροδρομική γραμμή συνδέθηκε ξανά με την Αγκόλα το 2001 και μια κινεζική εταιρία την ανακατασκεύασε με συνολικό προϋπολογισμό 2,3 δις ευρώ. Εγκαινιάστηκε το 2015. Χρησιμοποιεί μηχανές της General Electric και κινεζικά βαγόνια.
Ο επικεφαλής του σιδηροδρομικού δικτύου, Λούις Λόπες Τεϊσέρα επισημαίνει ότι σκοπεύουν να επεκτείνουν τη γραμμή στη Ζάμπια, που είναι επίσης πλούσια σε ορυκτά μεταλλεύματα.
«Τώρα έχουμε δύο τρένα κάθε 15 μέρες. Θέλουμε να έχουμε τρία, τέσσερα ακόμη και πέντε τρένα την ημέρα. Οι τομείς που μπορούν να ωφεληθούν από την σιδηροδρομική γραμμή Μπενγκουέλα είναι η γεωργία, η βιομηχανία, οι κατασκευές. Μπορούν να δημιουργηθούν νέες επιχειρήσεις».
Στην πρωτεύουσα της Αγκόλα, Λουάντα η εταιρία υποστήριξης και μεταφορών Early Green είναι ενθουσιασμένη με τις εξελίξεις: «Μπορούμε να κερδίσουμε πολύ χρόνο, χρησιμοποιώντας τον διάδρομο Λομπίτο. Και είμαστε πολύ κοντά στα σημαντικότερα ορυχεία της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Είναι ακριβώς μετά τα σύνορα. Είναι πάρα πολύ εύκολο» τονίζει ο Σέργιο Τσάμπελ, διευθυντής λειτουργίας της εταιρίας.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο ενισχύει την ανάπτυξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και στις δύο κατευθύνσεις. Υπάρχει η δυνατότητα και για μεγαλύτερες αποστολές φορτίων από τη Νότια Αφρική, χάρις στον τερματικό σταθμό ορυκτών του λιμανιού. Οι Αγκολέζοι επωφελούνται από αυτή τη δραστηριότητα. Ειδικά αυτοί που ζουν στην επαρχία Μπενγκουέλα, όπου βρίσκεται το Λομπίτο. Είναι μια περιοχή που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε εμπόρους και ταξιδιώτες.
Ο Τζον Σούμπερτ είναι ανθρωπολόγος στο πανεπιστήμιο Μπρουνέλ του Λονδίνου. Έχει κάνει για πολλά χρόνια έρευνες στην Αγκόλα:
«Στην απομακρυσμένη ανατολική πλευρά της χώρας, όπου μέχρι τώρα δεν υπήρχαν δρόμοι, ο σιδηρόδρομος επέτρεψε στους ανθρώπους να πουλήσουν τα αγροτικά τους προϊόντα στο τρένο, αλλά και στις γειτονικές κοινότητες και επαρχίες. Η δυναμική εδώ είναι τεράστια. Εάν έχεις μια μονάδα μεταποίησης ή μια αγροτοβιομηχανική μονάδα, τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη γραμμή για να μεταφέρεις τα προϊόντα στις πόλεις, την ακτή, ακόμη και να κάνεις εξαγωγές».
Η ανάπτυξη της Αγκόλα ενισχύεται από τις νέες ευκαιρίες και προοπτικές που δημιουργεί η σιδηροδρομική γραμμή.




gr.euronews.com