Πέμπτη 16 Μαΐου 2019

ΕΡΓΟΣΕ: Το τραίνο φέρνει 13 μεγάλα έργα σε Θεσσαλονίκη και βόρεια Ελλάδα.


Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης, νέα σύνδεση με τον ΟΛΘ, νέα γέφυρα στο Γαλλικό ποταμό, καινούργιες στάσεις, αξιοποιήσεις παλαιών σταθμών, ηλεκτροκίνηση, είναι μόνο κάποια από τα πολλά και σημαντικά έργα που προγραμματίζονται για τη Θεσσαλονίκη και το υπόλοιπο της χώρας από το Δομοκό και βόρεια.

 Ο Ελληνικός σιδηρόδρομος έχει περάσει σε μία νέα εποχή, έργων υποδομής, εκσυγχρονισμού των λειτουργικών συστημάτων και εν κατακλείδι, ανάπτυξης. Με την ευκαιρία δε της έναρξης των νέων ταχύτερων δρομολογίων στο Τμήμα Θεσσαλονίκη – Αθήνα, η ΕΡΓΟΣΕ παρουσίασε κατάλογο με τα έργα στο Τμήμα από τον Δομοκό μέχρι τη Θεσσαλονίκη αλλά και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, 
Τα σημαντικά αυτά έργα χρηματοδοτούνται για την Προγραμματική Περίοδο 2014-2020 από κοινοτικούς πόρους στο πλαίσιο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α.), του Περιφερειακού «Θεσσαλία» και του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» – CEF 2014-2020.
 Τμήμα Δομοκός – Θεσσαλονίκη
  • Μέσα στο καλοκαίρι δημοπρατείται η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής στάσης στον Ν. Παντελεήμονα Πιερίας στη θέση της υφιστάμενης Άνω Διάβασης Πεζών στην περιοχή της εξόδου της Σήραγγας Πλαταμώνα, με την οποία επιτυγχάνεται καλύτερη πρόσβαση  του επιβατικού κοινού στην παραλιακή ζώνη της περιοχής.
  • Εντός Μαΐου 2019 υπογράφεται η σύμβαση για την κατασκευή νέας γέφυρας στον Γαλλικό ποταμό για την αντικατάσταση παλαιάς υφιστάμενης μεταλλικής.
  • Προγραμματίζεται η αξιοποίηση μέσω ανάπλασης των κτιρίων του παλαιού Σ.Σ. Πλαταμώνα και η διαμόρφωση του διαδρόμου μίας εκ των γραμμών του σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με ένταξή του στον κυκλοφοριακό σχεδιασμό της περιοχή και η συνολική ανάπλαση της παλαιάς γραμμής προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.
  • Για την αντιμετώπιση των θεμάτων ασφαλούς κυκλοφορίας που προκύπτουν στην πόλη της Λάρισας και συγκεκριμένα στην περιοχή από Σ.Σ. Λάρισας μέχρι την ανισόπεδη διασταύρωση με ΝΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης, όπου η ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή διασταυρώνεται ισόπεδα με τρεις κύριες οδικές αρτηρίες της πόλης, έχει δρομολογηθεί, η εκπόνηση ειδικής μελέτης σκοπιμότητας  για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων για τη διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη. Επίσης μελετάται η μετεγκατάσταση του σταθμού διαλογής Λάρισας και η αξιοποίηση της περιοχής ιδιοκτησίας ΟΣΕ στο Σ.Σ. Λάρισας.
Περιοχή της Θεσσαλονίκης
  • Τον Νοέμβριο 2018 ολοκληρώθηκε και αποδόθηκε σε χρήση η κάτω διάβαση σιδηροδρομικών γραμμών της οδού Αγ. Παρασκευής – Ν. Μενεμένη Θεσσαλονίκης για την κατάργηση της υφιστάμενης ισόπεδης διάβασης.
  • Σε φάση προετοιμασίας για δημοπράτηση βρίσκεται εργολαβία για την εγκατάσταση σύγχρονης αυτόματης σηματοδότησης στη μονή γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, μέσω της νέας παραλλαγής που ολοκληρώνεται εντός του 2019 στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη.
Επίσης, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης προγραμματίζονται τα εξής νέα έργα για τα οποία οι μελέτες ωρίμανσης έχουν δημοπρατηθεί και αναμένεται να ανατεθούν εντός του 2019:
  • κατασκευή νέας Σιδηροδρομικής Σύνδεσης με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για τη δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με μονή σιδηροδρομική γραμμή συνολικού μήκους 3 χλμ. από τα οποία το 1 χλμ. σε ενιαία γέφυρα, προκειμένου να αποφευχθούν οι ισόπεδες διασταυρώσεις με το υφιστάμενο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Περιλαμβάνεται επίσης και επιλιμένιος σταθμός, στη βάση του 6ου προβλήτα.
Στόχος του έργου είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστική του θέση και να είναι σε θέση να διαχειριστεί την προβλεπόμενη αυξημένη εμπορευματική κίνηση.
  • Ανάπτυξη του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Ανάπτυξη δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών ή/και νέων τμημάτων γραμμών που θα προκύψουν από τη σχετική μελέτη. Το δίκτυο θα έχει γενική μορφή «Χ» δηλαδή δύο κύριες διασταυρούμενες γραμμές. Η μία γραμμή θα έχει δυτικό τερματικό σταθμό στη Σίνδο και ανατολικό τον κεντρικό Επιβατικό Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η άλλη γραμμή θα έχει το δυτικό άκρο στα Διαβατά και ανατολικό στην περιοχή του Λιμένα. Κάθε γραμμή έχει στο σύνολό της επτά στάσεις. Στο κοινό κεντρικό τμήμα των δύο γραμμών θα υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης.
Περιφερειακοί κλάδοι του κύριου άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη
  • Σε φάση δημοπράτησης με αναμενόμενη ανάθεση εντός του καλοκαιριού του 2019 η εργολαβία για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS – Level 1) στην υφιστάμενη μονή γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Επίσης, θα κατασκευασθεί μία παρακαμπτήριος στον Σ.Σ. Σοφάδων και μια νέα αποβάθρα.
  • Προγραμματίζεται άμεσα η δημοπράτηση αντίστοιχης εργολαβίας για την υφιστάμενη μονή γραμμή Λάρισα – Βόλος με κατασκευή νέας παραλλαγής στο τμήμα από την είσοδο του Σ.Σ. Λατομείου έως την είσοδο στο Σ.Σ. Βόλου προς αντικατάσταση της υπάρχουσας μη λειτουργούσας γραμμής στο ίδιο τμήμα. Θα ανακαινισθούν οι σταθμοί & στάσεις του τμήματος, ενώ θα κατασκευασθεί και μία νέα επιβατική στάση στη ΒΙΠΕ Βόλου προς εξυπηρέτηση των εργαζομένων.
Τα έργα αυτά θα βελτιώσουν τις συνδέσεις προς τα αστικά κέντρα στις διαδρομές προς Καλαμπάκα και Βόλο μέσω των απευθείας ηλεκτροκίνητων δρομολογίων, χωρίς να χρειάζεται αλλαγή συρμού.
  • Σε φάση προετοιμασίας για δημοπράτηση βρίσκεται η εργολαβία για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στην υφιστάμενη μονή γραμμή Πλατύ – Βέροια – Έδεσσα με παράλληλη αναβάθμισή της. Η μελέτη έχει γίνει in House από την ΕΡΓΟΣΕ.
  • Σε φάση ένταξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα βρίσκεται η μελέτη για τη νέα γραμμή σύνδεσης των Γιαννιτσών. 
Συνδέσεις με Διευρωπαϊκά Δίκτυα
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο σχεδιασμό για τη διασύνδεση του Ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τις χώρες της Βαλκανικής και την Ευρώπη:
  • Ο άξονας Orient-East Med (OEM) ενώνει την Ελλάδα με την Γερμανία μέσω Βουλγαρίας (μέσω του συνοριακού σταθμού του Προμαχώνα). Ο άξονας αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ελλάδα συμμετέχει ανελλιπώς στον συντονισμό ολοκλήρωσης του μεγάλου αυτού έργου.
  • Ο άξονας που διασυνδέει την Ελλάδα με τα Δυτικά Βαλκάνια και συνεχίζει προς Ευρώπη αρχίζει στην Θεσσαλονίκη και συνεχίζει προς Βόρεια Μακεδονία και Σερβία, μέσω του συνοριακού σταθμού της Ειδομένης. Ο άξονας αυτός είναι ο παραδοσιακός άξονας Χ και αποτελεί προτεραιότητα στον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η σύνδεση του Ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με την Αλβανία ήταν ζητούμενο από την δεκαετία του 1980. Σήμερα, εκπονείται ειδική μελέτη σκοπιμότητας για την σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς και σύνδεση της γραμμής με το αεροδρόμιο της Καστοριάς. Το έργο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα INTERREG IPA II CROSS-BORDER COOPERATION PROGRAM και συμμετέχουν ο ΟΣΕ, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών της Αλβανίας και η ΕΡΓΟΣΕ που έχει οριστεί επικεφαλής εταίρος. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν σε 12 μήνες.
  • Τέλος, αναφέρεται το μεγάλο έργο της διασύνδεσης των ελληνικών λιμανιών του Αιγαίου με τα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου και του Δούναβη: Σιδηροδρομική γραμμή «Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε».
Τον Σεπτέμβριο 2017 η Ελλάδα και η Βουλγαρία υπέγραψαν στην Καβάλα Μνημόνιο Συνεργασίας με στόχο να υλοποιήσουν από κοινού το έργο.
Επίσης, στις 2 Νοεμβρίου 2018, στην Βάρνα, οι δύο Πρωθυπουργοί Ελλάδος και Βουλγαρίας υπέγραψαν Κοινή Δήλωση (Joint Declaration) για την προώθηση του έργου.
Το Έργο αποτελείται από επιμέρους σιδηροδρομικά έργα υποδομής, αλλά και επενδύσεις στα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης.
Η μελέτη σκοπιμότητας που εκπονήθηκε από κοινού από την Ελλάδα και την Βουλγαρία προσβλέπει σε κοινή εκμετάλλευση του συνολικού Έργου μέσω συντονισμένων δράσεων.
Το Σχέδιο προωθείται σήμερα εντατικά από τις δύο χώρες, και έχει παρουσιασθεί με θετικά αποτελέσματα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε διεθνείς οικονομικούς κύκλους, καθώς οι δείκτες βιωσιμότητας που έχουν ευρεθεί είναι εξαιρετικά ευνοϊκοί για τις επενδύσεις. Έχει συνταχθεί Σχέδιο Διακρατικής Συμφωνίας (Intergovernmental Framework Agreement – IFA) για την δημιουργία ειδικού φορέα/ Εταιρίας που θα συνδράμει στην υλοποίηση του έργου. Η Διακρατική Συμφωνία θα κυρωθεί από τα δύο Κοινοβούλια, Ελλάδος και Βουλγαρίας.
Οριζόντιες Δράσεις στον άξονα
  • Εγκατάσταση συστημάτων αυτόματης προστασίας συρμών και ραδιοκάλυψης (ΕRTMS) στον άξονα ΠΑΘΕ/Π. Στον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ/Π βρίσκεται σε εξέλιξη η εγκατάσταση σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων τηλεδιοίκησης, ήτοι: συστήματος ΕΤCS και συστήματος  ραδιοκάλυψης GSM-R. Στα τέλη του 2017 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση συστήματος GSM-R στον κύριο άξονα, με εξαίρεση το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός όπου θα εγκατασταθεί με νέα σύμβαση.
Άννη Καρολίδου
grtimes.gr