Τετάρτη 17 Απριλίου 2019

Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για τις πρώτες μελέτες επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης στο Αεροδρόμιο Μακεδονία.


Στις 22 Απριλίου θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός για τις τοπογραφικές μελέτες της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία επιβεβαιώνοντας πλήρως προηγούμενο ρεπορτάζ του ypodomes.com.

Οι τοπογραφικές μελέτες αφορούν τοπογραφικές αποτυπώσεις για την επέκταση που θα έχει μήκος 6χλμ και 4 νέους σταθμούς. Η εκτιμώμενη αξία είναι 254.150 ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) και η διάρκεια της σύμβασης ορίστηκε σε 12 μήνες. Η χρηματοδότηση της μελέτης θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί την αρχή από μία σειρά διαγωνισμών μελετών που στόχο θα έχουν την ωρίμανση του έργου μέχρι το 2022 προκειμένου να μπορέσει να δημοπρατηθεί. Θα επιδιωχθεί η χρηματοδότηση από το επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Το νέο αυτό έργο αφορά την επέκταση κατά περίπου 6χλμ της Γραμμής Καλαμαριάς από τον τερματικό σταθμό της Μίκρας (στα όρια της πόλης της Θεσσαλονίκης) με υπέργεια γραμμή και 4 συνολικά σταθμούς μέχρι το τέρμιναλ του Αεροδρομίου της πόλης. Οι σταθμοί αυτοί είναι: ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΙΚΕΑ, ΠΡΑΣΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.

Η υπέργεια γραμμή επελέγη για πολλούς λόγους. Ο πρώτος είναι ο οικονομικός καθώς θα κάνει βιώσιμο το έργο με το κόστος να εκτιμάται μεταξύ 250-300εκατ.ευρώ. Με τον όρο "υπέργεια γραμμή" εννοούμε μία γέφυρα στην οποία θα κινείται το Μετρό και υπάρχουν οι σταθμοί του. Οι συρμοί του Μετρό μετά την ΜΙΚΡΑ θα αναδύονται στην επιφάνεια (όπως αντίστοιχα γίνεται στην Αθήνα στη γραμμή προς Αεροδρόμιο μετά το σταθμό ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ) και στη συνέχεια θα συνεχίζουν πάνω στην ειδικά διαμορφωμένη γέφυρα η οποία θα καταλήγει στο "Μακεδονία".

Λόγω της υπέργειας γραμμής αποφεύγονται τα προβλήματα ενός υπόγειου έργου (ύπαρξη αρχαιολογικών, υπόγειων ρεμάτων, γεωλογικά ή άλλα θέματα) και οι απαλλοτριώσεις ενός επίγειου έργου (δηλαδή στην επιφάνεια του δρόμου όπου θα απαιτούνταν πολλά εκατομμύρια για μια διπλή γραμμή με μεγάλο πλάτος η οποία εκτός των άλλων θα απαιτούσε πολλά και ακριβά συνοδευτικά έργα όπως ανισοπεδοποιήσεις σε διασταυρώσεις με οδικές αρτηρίες).

Παράδειγμα υπέργειας "αεροδρομιακής" γραμμής Μετρό έχουμε στην Κοπεγχάγη από το "αδελφό" σύστημα Μετρό που υπάρχει και εκεί και το οποίο έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικό.

Από το Φθινόπωρο και μετά έχουν γίνει συναντήσεις των στελεχών της Αττικό Μετρό με τη Fraport Greece σχετικά με την επιλογή της χωροθέτησης του τερματικού σταθμού στο Αεροδρόμιο και το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα είναι προς την πλευρά που κατασκευάζεται το νέο τέρμιναλ του Αεροδρομίου. Με την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της επέκτασης η διαδρομή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός- Αεροδρόμιο Μακεδονία θα είναι υπόθεση 35-40 λεπτών με τον συρμό να περνά από συνολικά 20 σταθμούς.

Θα ενώσει δύο σημαντικές συγκοινωνιακές πύλες της πόλης (σιδ.σταθμός και αεροδρόμιο) και ένας επιβάτης για παράδειγμα από τη Λάρισα θα μπορεί σε λιγότερο από 2 ώρες να είναι στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, σε 90 λεπτά από την Κατερίνη, ενώ σε περιπού 1 ώρα υπολογίζεται η χρήση τρένου-Μετρό από το Πλατύ Ημαθίας.

Ευεργετημένη φυσικά θα είναι η ίδια η πόλη και το τουριστικό και εμπορικό κέντρο που θα είναι ακόμα πιο κοντά και για παράδειγμα κάποιος από το Αεροδρόμιο θα μπορεί να φτάνει στη ΔΕΘ σε λιγότερο από 25-30 λεπτά και θα επιφέρει σημαντική μείωση χρήσης οχημάτων προς/από το αεροδρόμιο αποσυμφορίζοντας όλες τις κεντρικές αρτηρίες της Θεσσαλονίκης που οδηγούν προς το Μακεδονία συμπεριλαμβανομένης και της Περιφερειακής οδού της πόλης.

Τα επίσημα στοιχεία (εκτιμώμενη ημερήσια κίνηση, μείωση χρήσης οχημάτων, μείωση έκλυσης αέριων ρύπων, κόστος έργου, τεχνικά χαρακτηριστικά κ.α.) αναμένεται να προκύψουν από τις μελέτες που θα διεξάγει η Αττικό Μετρό το επόμενο διάστημα.

Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com