Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019

Ιταλικό και κινεζικό ενδιαφέρον για το Θριάσιο ΙΙ.


Την ερχόμενη Δευτέρα 18 Μαρτίου λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση των 1.450 στρεμμάτων στο Θριάσιο που αφορά την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, έργο γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ, μιας και έχουν ήδη παραχωρηθεί τα υπόλοιπα 600 στρέμματα στην κοινοπραξία ETBA-BIΠΕ – Goldair Cargo (Θριάσιο Ι).
Για την παραχώρηση των 1.450 στρεμμάτων αναμένεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μεταξύ άλλων η ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD (PEARL), η οποία συνδέεται με συμφέροντα της Cosco, η κοινοπραξία που πήρε και το Θριάσιο Ι και τουλάχιστον ακόμα ένα σχήμα. ΤΡΑΙΝΟΣΕ και PEARL ενδέχεται να κατέβουν σε κοινοπραξία, αν και ακόμα και σήμερα δεν έχει οριστικοποιηθεί κάτι τέτοιο.

Αμφότερες οι παραχωρήσεις στο Θριάσιο έγιναν και γίνονται αντίστοιχα υπό την πίεση της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εξαιτίας των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στις υποδομές της έκτασης ιδιοκτησίας ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ και την απειλή ανάκτησής τους αν δεν προχωρούσε η ιδιωτικοποίησή τους. Ομως ενώ ξεκινάει τώρα ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ, ζητήματα φέρεται να αντιμετωπίζει ακόμα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και η πρόσφατα ψηφισθείσα από τη Βουλή σύμβαση για το Θριάσιο Ι. Η εν λόγω σύμβαση απεστάλη, όπως προβλέπεται, για έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού νωρίτερα φέτος και σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται, μεταξύ άλλων, και η συμμετοχή του Δημοσίου μέσω του υπερταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο του ενός από του δύο εταίρους της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ.

Στην τελευταία, μέτοχοι είναι η Τράπεζα Πειραιώς με ποσοστό 65% και η ΕΕΣΥΠ (υπερταμείο) με 35%, αλλά και με δικαίωμα βέτο σε ορισμένες αποφάσεις. Αν και το ζήτημα δεν αναμένεται να προκαλέσει ανατροπές, ορισμένες πηγές εκτιμούν πως ενδέχεται να οδηγήσει την επιτροπή να ζητήσει κάποιους επιπλέον όρους τόσο για το Θριάσιο Ι όσο και για το Θριάσιο ΙΙ.

Η υπόθεση εκτιμάται πως δεν θα έχει ξεκαθαρίσει πριν από τα μέσα του έτους, με βάση τους χρόνους που συνήθως απαιτούνται για αυτές τις διαδικασίες. Εν τω μεταξύ, θα έχει όμως τρέξει τουλάχιστον η πρώτη φάση του διαγωνισμού για το Θριάσιο ΙΙ.

Να σημειωθεί πως στη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση της Ε.Ε., την προηγούμενη εβδομάδα, αναφέρεται για το Θριάσιο πως «έχει σημειωθεί μικρή πρόοδος» και ότι το Θριάσιο «παραμένει αχρησιμοποίητο». «Μόλις λειτουργήσει πλήρως αυτή η επένδυση –που συγχρηματοδοτείται με κονδύλια της Ε.Ε.– θα μπορούσε να δώσει μεγάλη ώθηση στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές και στη συνολική ανταγωνιστικότητα της χώρας. Ωστόσο, η σύμβαση παραχώρησης δεν έχει ενεργοποιηθεί και ο διαγωνισμός για την εκμετάλλευση και λειτουργία του πάρκου των 1.450 στρεμμάτων καθυστερεί σημαντικά».

Στις 31 Μαρτίου εκπνέει η προθεσμία που είχε συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον διαγωνισμό, εξ ου και επισπεύσθηκε τώρα η προκήρυξή του αφού, σε διαφορετική περίπτωση και χωρίς νέα παράταση, η Ελλάδα μπορεί να έπρεπε να επιστρέψει κοινοτικά κονδύλια της τάξης των 235 εκατ., που έχουν δαπανηθεί για την ανάπτυξη του εμπορευματικού σταθμού.

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
kathimerini.gr