Κυριακή 24 Μαρτίου 2019

Θεσσαλικό θεματικό τρένο, μέρος 1ον.

Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα, 
Το διήμερο 15 – 16 Μαρτίου 2019, πραγματοποιήθηκε στη έδρα της Περιφέρειας Θεσσαλίας, δηλαδή στην πόλη της Λάρισας, το 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλίας, το οποίο οργάνωσε, μεταξύ πολλών άλλων, η τοπική εφημερίδα «Ελευθερία».
Τμήμα της θεματολογίας του ήταν αφιερωμένο στην ανάπτυξη των υποδομών και όπως ήταν φυσικό, ένα μεγάλο μέρος του αναφέρθηκε στον σιδηρόδρομο. Η κυβέρνηση επιθυμώντας να εκπροσωπηθεί στο συνέδριο, απέστειλε πολύ ισχυρά ονόματα, τα πλέον ανώτατα στις σιδηροδρομικές υποδομές/μεταφορές όπως, λ.χ. τον Γενικό Γραμματέα του ΥΠΟΜΕΔΙ, Θάνο Βούρδα, τον Πρόεδρο του ομίλου ΟΣΕ Γεώργιο Κακουλάκη, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Θεοχάρη κ.α. οι οποίοι έκαναν λόγο για τα σχέδια και τις προοπτικές του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλική Περιφέρεια. 

Δεν θα σταθώ σε όλα όσα ειπώθηκαν. Φυσικά όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να παρακολουθήσει το σχετικό βίντεο: 


Από όλα όσα ακούστηκαν, περισσότερο με εντυπωσίασε η εισήγηση του Προέδρου του ομίλου ΟΣΕ, Γεωργίου Κακουλάκη, η οποία είχε θέμα «Ανάπτυξη των τουριστικών σιδηροδρομικών δρομολογίων στη Θεσσαλία» (από 2h, 04΄ και 50΄΄έως 2h, 18΄και 50΄΄). 

Τι (απίστευτα) είπε ο κ. Πρόεδρος; Μεταξύ άλλων και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του Βόλου με την Καλαμπάκα, ώστε να εξυπηρετούνται οι ταξιδιώτες κρουαζιέρας προκειμένου να επισκέπτονται σιδηροδρομικώς τα Μετέωρα; Τη δρομολόγηση «νέου, ημερήσιου θεματικού τρένου από το Βόλο στην Καλαμπάκα, για ολιγόωρη επίσκεψη στα Μετέωρα. Ο συρμός που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά είναι υψηλών ανέσεων με βαγόνια τύπου Όριαν Εξπρές, θα διαθέτει βαγόνι εστιατόριο για γεύμα μέσα στο τρένο και θα εκτελεί το δρομολόγιο Βόλος – Λάρισα – Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Τα δρομολόγια θα καθορίζονται σύμφωνα με τη ζήτηση των τουριστικών πρακτορείων». 

Πάμε λοιπόν να αναλύσουμε την απόφαση του Προέδρου Γ. Κακουλάκη: «Δρομολόγηση ημερήσιου θεματικού τρένου»: Συμφωνώ με τη «δρομολόγηση», διαφωνώ όμως με το «ημερήσιου»: Τι θα πει «ημερήσιου». Θα στέλνετε ένα (1) τρένο το πρωί για να γυρνάει πίσω στο Βόλο το μεσημέρι και πριν την λήξη της… βάρδιας; Μα τα κρουαζιερόπλοια μπορεί να προσεγγίσουν πρωί, μεσημέρι, απόγευμα ή βράδυ! Επομένως σίγουρα αυτό που ειπώθηκε δεν είναι αυτό που επιζητά ο τουρίστας της κρουαζιέρας. 

«Θεματικού τρένου»: συμφωνώ με το «τρένου», διαφωνώ με το «θεματικού». Τι θα πει «θεματικό»; «Θεματικό» τρένο είναι ένα «ειδικό» τρένο που διασχίζει μια διαδρομή σπουδαίου, μοναδικού θα έγραφα, φυσικού κάλους: τέτοια τρένα είναι λ.χ. το τρένο Ντένβερ – Σαλτ Λέικ που διασχίζει την «κόκκινη» έρημο του Κολοράντο, ή το τρένο «των λιμνών» στον Καναδά, ή το «τρενάκι της Αίτνας», μιας κυκλικής διαδρομής από την οποία διαρκώς είναι ορατό το ηφαίστειο της Αίτνας. Θεματικά τρένα στην Ελλάδα είναι «του Πηλίου», γιατί κινείται «θεματικώς» εντός του Πηλίου, είναι το τρένο του οδοντωτού των Καλαβρύτων, καθώς κινείται στο φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, είναι το τρένο των «Θρακικών Τεμπών», θα είναι μελλοντικά το τρένο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, ή το τρένο των Θεσσαλικών Τεμπών. Όμως τα Μετέωρα είναι ορατά από τη σιδ/κή στάση της Θεόπετρας Τρικάλων κι έπειτα, οπότε δεν ομιλούμε για «θεματικό» τρένο των «Μετεώρων», παρά μόνο για τα τελευταία 5 – 10 λεπτά της δίωρης διαδρομής Βόλος – Καλαμπάκα. 

Πάμε τώρα στα… βαρύτερα «ατοπήματα»: «Ο συρμός που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά είναι υψηλών ανέσεων με βαγόνια τύπου Όριαν Εξπρές». Στην πρόταση αυτή υπάρχουν δύο αλληλοανερούμενες φράσεις: τα βαγόνια τύπου «Όριαν Εξπρές» με τις «υψηλές ανέσεις». Κατ’ αρχήν δεν μπορώ να ισχυριστώ μετά βεβαιότητας ότι ο ΟΣΕ διαθέτει σήμερα βαγόνια τύπου «Όριαν Εξπρές» έτοιμα προς δρομολόγηση. Τα μόνα που μου έρχονται στο νου είναι τα βαγόνια στο καλούμενο «υπαίθριο σιδηροδρομικό μουσείο Θεσσαλονίκης». Αλλά αυτά τα βαγόνια είναι «υψηλών ανέσεων»; Δεν διέθεταν, ούτε διαθέτουν κλιματισμό και τα παράθυρα άνοιγαν με μανιβέλα! Καλοκαιριάτικα στο Θεσσαλικό κάμπο θα κυκλοφορήσουν τρένα χωρίς κλιματισμό, με ταχύτητα στα 120 χλμ/ώ και παράθυρα που ανοίγουν «έως κάτω» με μανιβέλα; Μπορεί, βέβαια ο κ. Κακουλάκης να ισχυριστεί ότι θα τοποθετηθεί κλιματισμός. Αυτά τα βαγόνια όμως διαθέτουν ξύλινες ρουστίκ επενδύσεις και οροφογραφίες και η τοποθέτηση κλιματισμού σε αυτά απαιτεί εξειδικευμένη μελέτη και χειρουργική ακρίβεια και για τίποτα από τα δύο δεν φημίζεται ούτε και μας έχει συνηθίσει ο «όμιλος» ΟΣΕ. 

Είναι όμως τα εκατοντάχρονα βαγόνια τύπου «Όριαν Εξπρές» αυτό που επιζητά ο δυτικοευρωπαίος και ο αμερικανός τουρίστας κρουαζιέρας που θέλει να πάει από το Βόλο στην Καλαμπάκα και στα Μετέωρα, καθώς το κρουαζιερόπλοιό του πιάνει το λιμάνι του Βόλου για λίγες μόνο ώρες; Μα, φυσικά και όχι, διότι στις χώρες τους είναι σε κυκλοφορία πολλά σε αριθμό και σε εξαιρετική κατάσταση μουσειακά τρένα και δεν περιμένει να πραγματοποιήσει ένα ταξίδι 10000 μιλίων στην Ελλάδα για να ζήσει κάτι τέτοιο. Ούτε φυσικά επιθυμεί να γευματίσει για ένα μόλις δίωρο ταξίδι, σε ένα εστιατόριο τύπου «Όριαν Εξπρές», ένα πιάτο στα μικροκύματα λ.χ. κατεψυγμένο βοδινό με ρύζι, όταν στα εστιατόρια κρουαζιέρας προσφέρονται δεκάδων μέτρα μπουφέδες με ότι μπορεί να φανταστεί κανείς αφενός και αφετέρου να μπορεί να γευτεί λαχταριστά ελληνικά πιάτα ακόμα και σε μέτριες ελληνικές ταβέρνες ή ουζερί της Καλαμπάκας ή του Βόλου! Ούτε φυσικά είναι «προσφορά ανέσεων» να διασχίσει με 45 – 50 oC υπό σκιάν το θεσσαλικό κάμπο σε ένα βαγόνι άνευ κλιματισμού! 

Τι ζητά τώρα ο δυτικοευρωπαίος και ο αμερικανός τουρίστας κρουαζιέρας που θέλει να πάει από το Βόλο στην Καλαμπάκα, καθώς το κρουαζιερόπλοιό του πιάνει το λιμάνι του Βόλου για λίγες ώρες; Ζητά ένα τρένο να τον πάρει από το λιμάνι. Αλλά επειδή είναι από δύσκολο έως αδύνατο να δούμε τη σιδηροδρομική γραμμή να επεκτείνεται 400 – 500 μέτρα μέσα στον λιμένα του Βόλου την προσεχή, τουλάχιστον, πενταετία – δεν συμπεριλήφθηκε ούτε καν στα συμπληρωματικά έργα της ηλεκτροκίνησης Λάρισας / Βόλου – το αφήνουμε αυτό προς το παρόν. Οι πολυάριθμοι τουρίστες θα μεταβούν πεζοί από τον λιμένα του Βόλου προς τον σιδηροδρομικό σταθμό κάτω από τον καυτό καλοκαιρινό ήλιο. Ευτυχώς η διαδρομή είναι ευχάριστη και σύντομη. Τι άλλο ζητάει; Ζητάει ένα ΚΑΘΑΡΟ, μέσα – έξω και στις τουαλέτες, τρένο που να έχει κλιματισμό. Όταν τόσον καιρό, κράζω, έως σημείου παρεξηγήσεως, «ανακατασκευάστε τους συρμούς AEG/LEW», να λοιπόν που θα μπορούσαν να δώσουν τις λύσεις. 

Ζητάει να φτάσει γρήγορα από τον Βόλο στην Καλαμπάκα και να επιστρέψει πίσω στο Βόλο, γιατί το κρουαζιερόπλοιο αράζει για λίγες μόνον ώρες. Και εδώ συρμοί, όπως οι AEG/LEW, οι ΜΑΝ 2000 ή τα Railbuses Stadler, ακόμα και ανακατασκευασμένοι με κλιματισμό ΜΑΝ 2, μπορούν να εξυπηρετήσουν. Ζητά να έχει τουαλέτα – το ταξίδι είναι ± 2 ώρες, το καλοκαίρι οι άνθρωποι καταναλώνουν περισσότερα υγρά, χρειάζεται «να ικανοποιούν τις ανάγκες τους», επομένως απορρίπτονται τα Railbuses Stadler, τα οποία δεν διαθέτουν ούτε καν κουρτίνες στα παράθυρα! Επίσης θέλει, αντί για εστιατόριο βαγόνι, κυλικείο – bar, να προμηθευτεί ένα μπουκαλάκι κρύο νερό, ένα παγωμένο αναψυκτικό ή μια ακόμα πιο παγωμένη μπύρα! Επομένως απορρίπτονται και τα ΜΑΝ 2000, ενώ τα ΜΑΝ 2 στις τελευταίες versions διέθεταν αυτόματους πωλητές! Ζητά να είναι φθηνό! Ο τουρίστας κρουαζιέρας έχει ήδη πληρώσει 5000 – 10000 δολάρια για να κάνει 5 – 10 μέρες διακοπές, οι οποίες θα είναι και οι μοναδικές του καλοκαιρινές διακοπές για όλο τον χρόνο! Φυσικά θα νοιώσει ότι τον κοροϊδεύουν, αν του πάρουν λ.χ. 100 δολάρια το κεφάλι, για να τον ταξιδέψουν με το σαπιοβάγονο του Όριαν Εξπρές, να πεθάνει από τη ζέστη σε ένα μη κλιματιζόμενο βαγόνι και να πληρώσει «χρυσό» ένα καταψυγμένο γεύμα σε σάνιτας πάκετ, ζεσταμένο στα μικροκύματα! 

Ως καλύτερη λύση, σε ταχύτητα, σε ασφάλεια, σε ποιότητα θέσης, σε θόρυβο, σε εξυπηρέτηση κυλικείου, σε κλιματισμό, σε τουαλέτες, σε μήκος για να κινείται και να «ξεπιάνεται» ο επιβάτης, παψηφεί την κερδίζει και με μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη, ο συρμός AEG/LEW. 

Αν επιθυμείτε λοιπόν Πρόεδρε Γ. Κακουλάκη, να εξυπηρετηθούν οι χιλιάδες τουρίστες κρουαζιέρας που φτάνουν κατά χιλιάδες στο Βόλο, τρέξτε και μην χάνετε δευτερόλεπτο. Βάλτε στα μηχανοστάσια, με κατεπείγουσες διαδικασίες, την ανακατασκευή των συρμών AEG/LEW. Στη συνέχεια δρομολογείστε συρμούς 5 – 6 ζευγών δρομολογίων, μοιρασμένα σε ένα εύρος 16 – 18 ωρών στις 24 του εικοσιτετραώρου, από τον Βόλο προς την Καλαμπάκα, που να είναι αστραφτερής καθαριότητας, κυρίως στα παράθυρα για να πραγματοποιούν λήψεις βίντεο, να κλιματίζονται καλά, να έχουν άνετες θέσεις, να προσφέρουν υπηρεσίες κυλικείου, να είναι γρήγορες – στάσεις μόνο στις πρωτεύουσες νομών – οικονομικές στο εισιτήριο – ας έχουν ένα συμπλήρωμα ποιότητας – και φυσικά, το βασικότερο, ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ. Σε καμιά περίπτωση ο συρμός δεν πρέπει να πάθει βλάβη και οι τουρίστες να περιφέρονται στον καυτό θεσσαλικό κάμπο, στη μέση του πουθενά, να τους παραλάβει μηχανή εφεδρείας! Η δυσφήμηση για την χώρα μας θα ήταν ανείπωτη και σίγουρα θα προτιμούσαν να πήγαιναν διακοπές στο Αφγανιστάν ή στη Βενεζουέλα… 

Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης 

Υ.Γ. Αν θέλει ο Θεός, στο μέλλον θα επιχειρήσω να σχολιάσω και τα έτερα «θεματικά τρένα» που προτάθηκαν από τον Πρόεδρο Γ. Κακουλάκη, εκείνο με τη ατμήλατη έλξη και τα ξύλινα βελγικά βαγόνια από το Βελεστίνο στο Αερινό και το άλλο ατμήλατο, εκείνο του Πηλίου με τα θερινά, ανοικτά βαγόνια, αλλά και όσα διατύπωσε για την αδυναμία λειτουργίας του δρομολογίου Άναυρος - Αγριά.