Μέσα στους επόμενους 2 μήνες επιθυμεί η Αττικό Μετρό να ξεκινήσει ο διαγωνισμός, αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, για τις πρόδρομες εργασίες του έργου της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης.
Οι πρόδρομες εργασίες αφορούν στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας και σε αρχαιολογικές εργασίες, προκειμένου να μπορούν να στηθούν απρόσκοπτα εργοτάξια και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στο βασικό έργο.
Σύμφωνα με τα έως τώρα σχέδια της Αττικό Μετρό, η πρώτη φάση της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 8 σταθμούς, οι οποίοι θα εξυπηρετούν πυκνοδομημένες περιοχές της πόλης, όπως τη Νεάπολη, τον Επτάλοφο και την Πολίχνη.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αττικό Μετρό σύντομα θα αρχίσει να εξετάζει και το έργο της επέκτασης του μετρό προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το οποίο σύμφωνα με τα υπάρχοντα σχέδια περιλαμβάνει 4 σταθμούς. Ο προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να είναι αισθητά χαμηλότερος, δεδομένου πως το μεγαλύτερο τμήμα της γραμμής θα είναι υπέργειο.
Πηγές με καλή γνώση των έργων μετρό αναφέρουν πως για την επέκταση του μετρό προς το «Μακεδονία», θα γίνουν συζητήσεις και με τη Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο. Στις επαφές αναμένεται να συζητηθεί το ενδεχόμενο ανάληψης μέρους του κόστους του έργου από τη θυγατρική του γερμανικού ομίλου Fraport.
Ωστόσο, όπως τονίζουν μηχανικοί με μεγάλη εμπειρία σε έργα μετρό, για να ευοδωθούν τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό θα πρέπει να υπάρξει εγκεκριμένη χρηματοδότηση, η οποία προς το παρόν δεν έχει εξασφαλιστεί.
Σε κάθε περίπτωση η νέα γενιά έργων στο μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να ξεκινήσει σε τουλάχιστον 3 έτη από τώρα, μετά δηλαδή την παράδοση της βασικής γραμμής, αλλά και των 5 σταθμών της επέκτασης προς την Καλαμαριά.
Η γραμμή 4 στην Αθήνα
Η εμπειρία του παρελθόντος δείχνει επίσης πως σε τόσο μεγάλα και σύνθετα έργα σημειώνονται καθυστερήσεις. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ο διαγωνισμός για την υλοποίηση της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας.
Το έργο, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ, είναι το μεγαλύτερο που θα γίνει στη χώρα την επόμενη δεκαετία. Η διαγωνιστική διαδικασία έχει καθυστερήσει σημαντικά, δεδομένου πως η πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2017 και ακόμα δεν έχουν υποβληθεί οικονομικές προσφορές, για τις οποίες έχουν ήδη δοθεί 3 παρατάσεις.
Η καταληκτική ημερομηνία για τα 3 κοινοπρακτικά σχήματα που συνεχίζουν στο διαγωνισμό, αναφορικά με την υποβολή οικονομικών προσφορών, είναι η 28η Φεβρουαρίου. Δεν αποκλείεται να δοθεί και νέα παράταση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι καθυστερήσεις στο διαγωνισμό για τη γραμμή 4, η οποία έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και βρίσκεται σε στάδιο οριστικών μελετών, οφείλονται στο γεγονός πως τα τεύχη δημοπράτησης είχαν ελλείψεις. Κατά τις ίδιες πηγές, οι ελλείψεις εντοπίζονται κυρίως στις προβλέψεις για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα τα οποία πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή των 15 σταθμών της πρώτης φάσης.
Καθυστερήσεις έχουν σημειωθεί και στην έναρξη των πρόδρομων εργασιών. Στο διαγωνισμό, ύψους 39 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ, μειοδότησε η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ωστόσο τα έργα δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα, καθώς η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ που συμμετείχε στο διαγωνισμό έχει υποβάλει 2 προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr