Σε μάστιγα έχουν μετατραπεί πλέον για τον ΟΣΕ τα συνεχόμενα κρούσματα κλοπής καλωδίων ηλεκτροκίνησης, τα οποία, εκτός από ιδιαίτερα επικίνδυνα για επιβάτες, εργαζομένους αλλά και δράστες, προκαλούν διαχρονικά πλέον στον Οργανισμό τεράστια οικονομική επιβάρυνση.
Σε κίνδυνο τέθηκαν οι επιβάτες του δρομολογίου 61 (Θεσσαλονίκη - Αθήνα) προχθές το βράδυ, καθώς ο συρμός στον οποίο επέβαιναν σταμάτησε αιφνιδίως στο ύψος του Δομοκού. Ο μηχανοδηγός του συρμού διαπίστωσε ξαφνικά ότι τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης ήταν κομμένα και ο συρμός ακινητοποιήθηκε αμέσως. Οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας 60 με κατεύθυνση από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη έφθασαν στον προορισμό τους με πέντε ώρες καθυστέρηση, ενώ με τέσσερις ώρες καθυστέρηση έφθασαν στον προορισμό τους οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας 61, που ήταν το πρώτο τρένο που εγκλωβίστηκε στα κομμένα καλώδια, στην περιοχή του Δομοκού. Η σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Λιανοκλαδίου και Παλαιοφαρσάλου παρέμεινε κλειστή για σχεδόν μία ημέρα μέχρι την ολοκλήρωση των ελέγχων και την αποκατάσταση των ζημιών.
Το φαινόμενο των κλοπών καλωδίων απασχολεί εδώ και δεκαετίες τις διοικήσεις του ΟΣΕ, καθώς έχουν ως αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων, ενώ προκαλούν σοβαρά κενά στην ασφάλεια.
Το ακριβές ύψος της ζημίας μπορεί να μην έχει αποτιμηθεί από τον ΟΣΕ, ωστόσο εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 5 και 10 εκατ. ευρώ ετησίως, ανάλογα με τη συχνότητα και την έκταση των περιστατικών.
Στη ζημία από τις κλοπές καλωδίων συνυπολογίζεται το κόστος της επανατοποθέτησης των καλωδίων. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, τα κομμένα καλώδια που κρέμονται στο δίκτυο του ΟΣΕ έχουν σπάσει τα τζάμια της καμπίνας των μηχανοδηγών, προκαλώντας ακόμη και τραυματισμούς εργαζομένων.
Σύμφωνα με την αστυνομία, τα περισσότερα περιστατικά καταγράφονται στο τμήμα της γραμμής μεταξύ Μενιδίου και Τιθορέας, καθώς και στο τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου μεταξύ Μενιδίου και Κιάτου. Ωστόσο, τόσο η Βόρεια Ελλάδα όσο και το σύνολο του δικτύου δεν υπολείπονται φαινομένων βανδαλισμών και κλοπών.
Κίνητρο της κλοπής καλωδίων αποτελεί η μεταπώληση του χαλκού. «Αυτό το πρόβλημα στον σιδηρόδρομο έχει καταντήσει μάστιγα πλέον, πάνε και κόβουν τα καλώδια με σκοπό να τα πουλήσουν», επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Παναγιώτης Παρασκευόπουλος. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι κάμερες ασφαλείας δεν θα ήταν τόσο αποτελεσματική λύση, όσο ο εντοπισμός των αγοραστών των καλωδίων, που θα οδηγούσε στους δράστες.
Επίσης, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών ανάφερε πως, «όταν θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί τάση στο δίκτυο, δηλαδή ρεύμα, γιατί το ρεύμα είναι 25.000 Volt, από εκεί δυσκολεύει η κατάσταση να πάει κάποιος να τα κόψει».
Στελέχη του Οργανισμού, από την άλλη, υποστηρίζουν ότι το πρόσφατο περιστατικό δεν σχετίζεται με τα αντίστοιχα του παρελθόντος, καθώς, όπως επισημαίνουν, έχει εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. «Τέτοιο περιστατικό έχουμε να δούμε χρόνια και δεν μπορεί να είναι τυχαίο ότι λίγες εβδομάδες πριν από την παράδοση της ηλεκτροκίνησης και στο τελευταίο τμήμα έχουμε εκτεταμένη ζημιά στο τμήμα που είναι υπό παράδοση», δήλωσε στην «Κ» στέλεχος του ΟΣΕ.
Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr