Ένεση τόνωσης για την απασχόληση στον κατασκευαστικό κλάδο αποτελούν τα δημόσια και συγχρηματοδοτούμενα έργα που πρόκειται να συμβασιοποιηθούν ή ξεκίνησαν να υλοποιούνται φέτος.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η συνολική εικόνα δεν είναι καλή: τα νέα έργα, που θα "τρέξουν" με χρηματοδότηση είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από κοινοτικά κονδύλια είναι περιορισμένα. Και ο χρόνος έναρξης υλοποίησης των μεγαλύτερων από αυτά, όπως η γραμμή 4 του μετρό, τοποθετείται μέχρι το τέλος του 2020, βάσει του καλού σεναρίου.
Μετά την ολοκλήρωση των πέντε αυτοκινητοδρόμων (Μορέας, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Ε65) -σταδιακά έως το τέλος του 2017- ώθηση στην απασχόληση έχει δώσει το project της αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Άκτιο, Καβάλα, Ρόδος, Κως, Σάμος, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σαντορίνη και Σκιάθος) από τη Fraport Greece.
Πρόκειται για μία ιδιωτική σύμβαση (μεταξύ της Intrakat και της ελληνογερμανικής κοινοπραξίας) με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2021 που έχει δημιουργήσει 2.500 θέσεις εργασίας. Ας σημειωθεί εν παρόδω ότι το έργο υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει συνολικά 12.000 έμμεσες θέσεις εργασίας που δεν αφορούν την κατασκευή, αλλά τις παρεχόμενες, εντός και πέριξ, των αεροδρομίων, υπηρεσίες. Ποιες είναι όμως, οι νέες θέσεις εργασίες στον κλάδο των κατασκευών που αναμένονται φέτος;
Οι νέες θέσεις εργασίας
Για το 2019, οι περισσότερες νέες θέσεις εργασίας σχετίζονται με έργα, που ξεκίνησε, προ ημερών, να υλοποιεί ή πρόκειται να ξεκινήσει να υλοποιεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αυτόνομα ή κοινοπρακτικά με ξένους ομίλους. Ο λόγος για το, υπό κατασκευή, νότιο τμήμα του Ε65 (Λαμία-Ξυνιάδα), μήκους 32,5 χλμ., που θα "γεννήσει" περισσότερες από 1.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Ο δρόμος θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια και θα επιτρέψει την μείωση του ταξιδιού Αθήνα-Τρίκαλα σε περίπου τρεις ώρες.
Χίλια άτομα θα απασχοληθούν και στην κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, έργο που θα υλοποιήσει η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με τον ινδικό όμιλο GMR. Προϋπόθεση για να ξεκινήσουν οι εργασίες είναι η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου να οδηγηθεί προς κύρωση από τη Βουλή και να λάβει την τελική έγκριση από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Com) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το καλοκαίρι εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο με προϋπολογισμό της τάξης των 450 εκατ. ευρώ.
Μέσα στους προσεχείς μήνες θα ξεκινήσει να υλοποιείται η Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ύψους 150 εκατ. ευρώ, για την υλοποίηση τριών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων, τριών Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων και δύο σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Πελοπόννησο. Στη φάση της κατασκευής, για περίπου δύο χρόνια, θα απασχοληθούν 600 άτομα, ενώ η έναρξη λειτουργίας, διάρκειας 27 ετών, της εγκατάστασης θα απορροφήσει 200 άτομα.
Ένα ακόμη ΣΔΙΤ, που θα ξεκινήσει να υλοποιείται τους προσεχείς μήνες, δημιουργώντας περισσότερες από 200 θέσεις εργασίας στη φάση της κατασκευής, βρίσκεται στην Ηλεία. Το έργο διαχείρισης απορριμμάτων, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) έλαβε, προ ημερών, την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία σε διάστημα περίπου δύο χρόνων από την έναρξη της κατασκευής. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Μεσόγειος - ΑΑΓΗΣ - J&P Άβαξ.
Σημαντικός εργοδότης αποτελεί και ο όμιλος Ελλάκτωρ, ο οποίος απασχολεί, συνολικά, άμεσα και έμμεσα, 7.500 άτομα. Μέλημα της εισηγμένης, όπως αναφέρουν στο Capital.gr στελέχη της, είναι να διατηρηθεί ενεργός ο συγκεκριμένος αριθμός θέσεων εργασίας με νέες συμβάσεις που οδεύουν προς υπογραφή.
Σε αυτές ανήκουν το έργο της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Ροδοδάφνη (Αίγιο), με μήκος 71 χλμ. και προϋπολογισμό 68,98 εκατ. ευρώ. Όπως και το έργο της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, μήκους 81,4 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 54,16 εκατ. ευρώ.
Επίσης, η κατασκευή από την ΜΕΤΚΑ του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που αποτελεί ιδιωτικό έργο – τμήμα συνολικής επένδυσης 160 εκατ. ευρώ, θα δημιουργήσει 700 θέσεις εργασίας. Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το αμέσως προσεχές διάστημα, μετά και την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.
Από την άλλη πλευρά, το 2019 αναμένεται να απενεργοποιηθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας λόγω της ολοκλήρωσης -μέχρι το καλοκαίρι- της επέκτασης της γραμμής 3 προς Πειραιά με 6 σταθμούς (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο). Το έργο, με ανάδοχο το σχήμα των J&P Άβαξ, Ghella και Alstom, συνδέεται με 2.000 θέσεις εργασίας στη φάση της κατασκευής.
Σημαντικός αριθμός θέσεων εργασίας "καταργείται" λόγω και της ολοκλήρωσης της επέκτασης του ΤΡΑΜ προς τον Πειραιά (Νέο Φάληρο – Κέντρο – Λιμάνι Πειραιά) με 10 νέες στάσεις.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr