Η διοίκηση του ΟΣΕ ζητεί την άμεση καταβολή από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ποσού άνω των 23 εκατ. ευρώ ως αμοιβή (τέλη) χρήσης του σιδηροδρομικού δικτύου του. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αμφισβητεί το παραπάνω ποσό, θεωρώντας ότι είναι χαμηλότερο (19 εκατ. ευρώ).
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η κόντρα ΟΣΕ με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μετά τις αλληλοκατηγορίες για το επίπεδο παροχής σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών υπηρεσιών, οι δύο επιχειρήσεις βρίσκονται στα όρια των νομικών προσφυγών και για οικονομικά ζητήματα.
Οι διαφορές
Οι διαφορές αφορούν τόσο το θέμα της μίσθωσης των αποθηκών Κ1 και Κ2 στο Θριάσιο Πεδίο, όσο και τις κατηγορίες του ΟΣΕ σχετικά με οφειλές της ιταλικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αναφορικά με το τελευταίο, η διοίκηση του ΟΣΕ ζητεί την άμεση καταβολή από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ποσού άνω των 23 εκατ. ευρώ ως αμοιβή (τέλη) χρήσης του σιδηροδρομικού δικτύου του. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αμφισβητεί το παραπάνω ποσό θεωρώντας ότι είναι χαμηλότερο (19 εκατ. ευρώ), αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι ζητεί ο βασικός μέτοχος του ΟΣΕ, το ελληνικό Δημόσιο, πρώτα να αποπληρώσει το κόστος των υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ) του 2018. Το ελληνικό Δημόσιο, στο πλαίσιο της συμφωνίας αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει συμφωνήσει να καταβάλλει για τα επόμενα πέντε χρόνια 50 εκατ. ευρώ ετησίως ως ανταμοιβή για τη διενέργεια των μη εμπορικών δρομολογίων (ΥΓΟΣ) στη χώρα μας. Το ελληνικό Δημόσιο, ωστόσο, στο πλαίσιο δημιουργίας του υπερβολικού πλεονάσματος, μέχρι τα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου δεν είχε καταβάλει ούτε ένα ευρώ. Με άλλα λόγια, καλείται η ιταλική εταιρεία να χρηματοδοτήσει τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει διαμηνύσει ότι θα εξοφλήσει τον ΟΣΕ μόλις το ελληνικό Δημόσιο καταβάλει το κόστος των ΥΓΟΣ ή σε άλλη περίπτωση να συμψηφιστούν οι οφειλές των δύο επιχειρήσεων. Το δεύτερο θέμα που απασχολεί είναι η ενεργοποίηση του δικαιώματος μίσθωσης των αποθηκών Κ1 και Κ2 στο Θριάσιο Πεδίο. Το δικαίωμα αυτό παρέχει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η συμφωνία αγοραπωλησίας μετοχών του 2017 που υπέγραψε το ΤΑΙΠΕΔ και η ιταλική FSI. Ωστόσο ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης, πριν από λίγες ημέρες αμφισβήτησε το συγκεκριμένο δικαίωμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο τελευταίος αμφισβήτησε και άλλα δικαιώματα επί ακινήτων που παραχωρήθηκαν. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, επιχείρησε λίγες ημέρες πριν από την αλλαγή του έτους να καταβάλει τα σχετικά μισθώματα των αποθηκών Κ1 και Κ2 στον ΟΣΕ, ενεργοποιώντας έτσι το σχετικό δικαίωμα υποπαραχώρησης των αποθηκών από τον ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 30 χρόνια.
Αρνηση
Ο ΟΣΕ αρνήθηκε να λάβει τα χρήματα και –σύμφωνα με πληροφορίες– το σχετικό ποσό κατατέθηκε στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Σημειώνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, βάσει της συμφωνίας του 2017, είχε δικαίωμα ενεργοποίησης της συγκεκριμένης συμφωνίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018. Σε άλλη περίπτωση το δικαίωμα επανερχόταν στον διαχειριστή του ακινήτου στο Θριάσιο Πεδίο, ενώ με πρόσφατη ρύθμιση του υπουργού Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη, παρεχόταν δικαίωμα πρώτης άρνησης στην Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε., στην οποία πρόσφατα παραχωρήθηκαν τα 588 στρέμματα από τα περίπου 2.000 στρέμματα που περιλαμβάνει η έκταση μαζί με τις αποθήκες Κ1 και Κ2.
Πηγές προσκείμενες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμούσαν ότι η «εμπρηστική» αυτή τακτική της διοίκησης του ΟΣΕ είναι ατελέσφορη, καθώς η συμφωνία ΤΑΙΠΕΔ-FSI για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υπερισχύσει των όποιων νομικών ερμηνειών της διοίκησης του ΟΣΕ. Εν γένει, ωστόσο, εκτιμάται ότι σχέσεις ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταβάλλονται από το «κακό» στο «χειρότερο», παρά το γεγονός ότι οι δύο εταιρείες έχουν σχέση περίπου μονοπωλίου και μονοψωνίου. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι κατά 99% ο μοναδικός πελάτης των γραμμών που διαχειρίζεται ο ΟΣΕ.
kathimerini.gr