Μεταξύ των ελκτικών μηχανών που έγραψαν και γραφούν ιστορία στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο είναι και οι μηχανές της σειράς Α100, τα ονομαζόμενα από τους σιδηροδρομικούς ντιζελάκια, που και σήμερα δυο από αυτά εξακολουθούν να προσφέρουν υπηρεσίες στους σταθμούς της Θεσσαλονίκης.
Για να κατανοήσουμε το έργο που επιτέλεσαν αυτού του τύπου οι μηχανές πρέπει να δούμε το ξεκίνημα τους.
Στην Ελλάδα, όπως μας ενημέρωσαν συνταξιούχοι σιδηροδρομικοί, ήρθαν από την Γερμάνια το 1965 με πρώτη παρτίδα 15 και το 1967 άλλα 15, συνολικά 30 ντιζελάκια τα όποια χρησιμοποιήθηκαν στους σταθμούς της Θεσσαλονίκης, Διαλογή, Νέου και Παλιού, για τοπικούς ελιγμούς και σχηματισμούς τρένων.
Οι πρώτοι μηχανοδηγοί που τα χειρίστηκαν, κάνουν λόγο για μηχανές «σκυλιά» με πολλές μεγάλες δυνατότητες . Δούλεψαν για δεκαετίες σε σταθμούς που το μεταφορικό έργο ήταν πολύ μεγάλο.
Αρκεί να σημειώσουμε ότι σε κάθε σταθμό σε περιόδους αιχμής, όπως την δεκαετία ‘’80 και ‘’90, μπορούσαν να εργάζονται τέσσερις έως και πέντε ομάδες ελιγμών χρησιμοποιώντας ανάλογο αριθμό μηχανών της σειράς Α100.
Πριν λίγα χρόνια άρχισαν σταδιακά να αποσύρονται και σήμερα βρίσκονται σε δράση μόνο δυο, η Α116 και η Α121 όπως βλέπουμε και στις εικόνες που πρόσφατα κατέγραψαν τα «Σ.Ν.»
Σύντομα όπως πληροφορηθήκαμε και αυτές οι μηχανές που απέμειναν θα αποσυρθούν γράφοντας την δίκη τους ιστορία στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Είναι σίγουρο διαβάζοντας αυτές τις γραμμές οι παλαιοί σιδηροδρομικοί θα φέρουν στην μνήμη τους εικόνες από τα βιώματα τους με αυτές τις μηχανές. Θα θυμηθούν τα ντιζελάκια που χρησιμοποιούσαν οι ομάδες ελιγμών, 1η,2α3η4η,5η, ενισχυτική, καύσιμων, κτλ… στους σταθμούς της Θεσσαλονίκης
Χρήστος Γιαννακίδης